• Michanna

vad kostar en att skaffa en vuxen hund ?

Vi har funderat på att skaffa en omplaceringshund.

Men vad kommer att kosta sedan ? vad behöver en vuxen hund ?

vad kostar en hund igentligen per år ?

( hunden finns i närheten och behöver en akut omplacering. Vi ha haft tankar på att skaffa hund men det har alltid slutat i just tankar. Nu har vi en chans att få en vuxen hund och måste tänka mera.      
            våran ekonomi är inte den bästa just nu då jag är arbetslös men sökt in till högskolan i vår samt jobb. mannen kan ta med hunden till sin arbetsplats då det är fler som har hund där.  och han är chef där. så därför vill jag igentligen veta vad en hund kostar. det är en lite hund. tidsmässigt och hur mycket tid vi kan lägga ner på en hund passar väldigt bra just nu. )

• Svar på tråden vad kostar en att skaffa en vuxen hund ?
  • isidora3

Ja det är inte billigt att ha hund, har ett antal själv. Beror ju lite på vilken ras och försäkring ni tar, men räkna med att försäkringen kostar mellan 2000-3000 per år.
    Sedan finns det ju en uppsjö av foder, men de billigaste är oftast inte så innehållsrika och bra tyvärr, så sats på ett foder av bra kvalite. Nu vet jag inte hur liten hunden är men den kanske äter för ca 250-500 i månaden.
    Ha alltid en rejäl budget för veterinärkostnader, för det är verkligen inte billigt om det händer något. Jag har alltid minst 20000 på ett speciellt hundkonto. Sedan tillkommer tuggben, koppel, bäddar, bajspåsar m.m så jag brukar räkna med ca 1000kr i månaden per hund ungefär.

• Vissla

isidora3 har fått med de allra viktigaste kostnaderna.
    Utöver matriella saker så när man köper en omplaceringshund så behöver hunden TID.
    Den kan börja kissa inne igen och då behövs tiden och orken att rumsrenhetsträna, den kan få separationsångest och behöver tid att ensamtränas. Den kan ha diverse andra problem som förra ägaren inte såg som nåt bekymmer medans ni kanske kan tycka att det är jätte jobbigt att exempelvis ha hunden i soffan/sängen, återigen behöver hunden tid att anpassa sig efter era regler i erat hem.

Är det en jätte liten hund så kan matkostnaderna gå ner till bara 100kr/månad, men de pengarna ni spar in på maten kan behövas till kläder istället. Många små hundar fryser jätte mycket på vinter

• dezibel

Tycker föregående inlägg fått med det mesta men vad gör ni om din man byter jobb/det blir hundförbud på jobbet? Har ni hundvakt då eller finns det pengar till hunddagis ca 2500kr/månad? Jag tycker alltid man måste ha en plan B om nåt inträffar så man slipper omplacera en gång till för att man inte planerade.

Svar på tråden vad kostar en att skaffa en vuxen hund ?