• Anonym (Orolig samsova)

Kvävning och samsovning

Hej! Jag hoppas jag kan få hjälp med något som oroar mig. Vi har börjar låta vår 3 veckors bebis sova i vår säng eftersom han har svårt att sova i egen och det underlättar att han ligger kvar efter amning eftersom han är lättväckt. Det oroar mig dock att han vid ett tillfälle fått näsan mot kudden och även täcket över sig. När han hade näsan mot kudden vaknade jag av att han hostade och när täcket låg på av att han viftade. Vid båda tillfällena har han dock i övrigt verkat opåverkad och ammat glatt. Kan det finnas risk att han fått hjärnskador av det som hänt? Hur märker man det i så fall på honom? Vi har verkligen försökt skapa ett fritt rum runt honom i sängen, men tyvärr verkar det inte helt säkert iaf. Vet inte om vi borde sluta med samsovning, men de verkar i övrigt så bra för honom.

• Svar på tråden Kvävning och samsovning
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Samsovning kan vara lugnande och skönt
    Incidenten som hände, behöver du inte vara orolig för, han kämpade sig fri själv. 
    Beter sig normalt och ammar glatt, tyder absolut inte på några hjärnskador, behövs mer än så.
    Det finns små madrasser med kant  som barnen kan sova i bredvid mamma och pappa,
    det kan ju vara en variant.
    Eget täcke eller filt och egen kudde.

Händer det fler gånger, kanske man kan ta det i övervägande att låta honom sova trångt i egen säng.

Njut av lillkillen //Carmen

Svar på tråden Kvävning och samsovning