• CrazyChristina

Är de normalt med så mkt kläder ute i 7-10+?

När jag hämtar min snart 17månaders son på dagis har han följande på sig:
    tjocka strumpbyxor
    tjocka byxor
    termobyxor
    långärmad body
    luvtröja
    fleecetröja
    vinterjacka

Är inte det väldigt mkt kläder när det är ca 7-10 plus ute, jag menar man ska ju inte ta på barnen mer än man själv tar på sig och jag fryser jätte lätt och har linne, luvtröja och jacka inte har jag trippel långärmat plus vinterjacka. Dom leker ju dessutom.
    Sen dom började ta på honom allt detta har han varit extremt sur när jag hämtar, vilket han aldrig varit annars.

Ska jag säga till om det?

♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Svar på tråden Är de normalt med så mkt kläder ute i 7-10+?
  • Pia och Elna

Du behöver ju inte säga till utan du kan ju fråga dem hur de resonerar och vad som är bäst. Min erfarenhet är att dagispersonalen är rätt bra på det där med hur mycket kläder barn bör ha på dig. Det låter dock extremt det din son hade på sig hur fick de ens på så mycket? 17 månaders ska man generellt klä på lite mer då de inte är så rörliga när de är ute.

Jag har på dottern underställ i tunn ull och en ulltröja under overallen nu när det är 7-10 plus, hon har även sockor och givetvis mössa och vantar. Hon är 20 månader.

• CrazyChristina
    Pia och Elna skrev 2011-10-27 15:00:24 följande:
    Du behöver ju inte säga till utan du kan ju fråga dem hur de resonerar och vad som är bäst. Min erfarenhet är att dagispersonalen är rätt bra på det där med hur mycket kläder barn bör ha på dig. Det låter dock extremt det din son hade på sig hur fick de ens på så mycket? 17 månaders ska man generellt klä på lite mer då de inte är så rörliga när de är ute.

Jag har på dottern underställ i tunn ull och en ulltröja under overallen nu när det är 7-10 plus, hon har även sockor och givetvis mössa och vantar. Hon är 20 månader.
    Ne han är ju som en Michelinman med allt de på sig kan inte ens sätta sig ner och absolut inte resa sig upp.. Har är ju alltid jättevarm nästan feberaktig fram tills jag tar av honom. Har funderat på att ta hem en del av kläderna för han kan ju omöjligt leka eller göra något när dom är ute..
    ♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Mylla

Låter som det man har på mitt i vintern.

Jag skulle ha tagit på byxor, överdragsbyxor, tunn tröja, jacka och en tunn mössa plus gummistövlar i det vädret. Eller fodrat regnställ ovanpå innekläderna och mössa.

Ja jag tycker du ska säga till på ett konstruktivt vis, det verkar som att det är så jämt? har han några överdragsbyxor?

• whitetrach86

Tycker att dom kunnat skippa termobyxorna och luvtröjan ev. fleccetröjan.

• CrazyChristina
    Mylla skrev 2011-10-27 15:07:09 följande:
    Låter som det man har på mitt i vintern.

Jag skulle ha tagit på byxor, överdragsbyxor, tunn tröja, jacka och en tunn mössa plus gummistövlar i det vädret. Eller fodrat regnställ ovanpå innekläderna och mössa.

Ja jag tycker du ska säga till på ett konstruktivt vis, det verkar som att det är så jämt? har han några överdragsbyxor?
    Han har ett par överdragsbyxor hemma då dom är på tok förstora, på dagis har han tunna termobyxor och regnbyxor och ibland tar dom på honom dom ovanpå allt annat oxå.

De har varit så senaste 2 veckorna trots att de va samma väder 1 månad typ
    ♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • La Lola
    CrazyChristina skrev 2011-10-27 14:54:51 följande:
    Ska jag säga till om det?
    Ja om du tycker att han har för mycket kläder så ska du ju det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Omorfia

Det låter mycket. Om du inte vågar säga till personalen kan du väl ta hem de kläder du inte vill att han ska ha på sig. Han måste ju kunna röra sig när han är ute och inte bli överhettad.

• CrazyChristina

Ska säga till i morgon men om de blir samma sak nästa vecka tar jag hem fleecen för den är rätt liten oxå och den som gör att han blir stel tror jag..

♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Pia och Elna
    CrazyChristina skrev 2011-10-27 15:53:46 följande:
    Ska säga till i morgon men om de blir samma sak nästa vecka tar jag hem fleecen för den är rätt liten oxå och den som gör att han blir stel tror jag..
    Satsa på tunna yllekläder i flera lager. Ylle är fantastiskt det andas och fixar fukt både innifrån och utifrån nuförtiden kan man köpa merinoull som inte ens kliar.
  • Maisie

Här är det föräldrarna som vill koka barnen levande. Många har vinteroverallerna framme och under den har de en fleecetröja, fodrade byxor och strumpbyxor. Fleecemössorna och de tjocka termovantarna har också kommit fram. Vad i herrans namn ska de ha på sig när det verkligen är kallt?

Min dotter har skaloverall, en kofta över tröjan, mjukisbyxor eller ofodrade byxor, tunn mössa och tunna vantar och hon fryser inte. 

• CrazyChristina
    Maisie skrev 2011-10-28 20:29:12 följande:
    Här är det föräldrarna som vill koka barnen levande. Många har vinteroverallerna framme och under den har de en fleecetröja, fodrade byxor och strumpbyxor. Fleecemössorna och de tjocka termovantarna har också kommit fram. Vad i herrans namn ska de ha på sig när det verkligen är kallt?

Min dotter har skaloverall, en kofta över tröjan, mjukisbyxor eller ofodrade byxor, tunn mössa och tunna vantar och hon fryser inte. 
    Jo de jag menar, om dom tar på honom allt de redan nu, hur ska han då klara av kylan om de blir 10-20 minus som de varit de senaste 2 åren här nere..
    ♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Konstantine

Det kan inte va så att personalen tror att du/ni vill att han ska ha på sig alla dom kläderna? Just eftersom det är ju ni som har lämnat kläderna där. Men man tycker ju att personalen borde tänka lite själva Obestämd

• hannis

Oj! Vinteroveraller, thermobyxor och vinterjacka nu? Verkar ju helt galet. Vad skall de sätta på barnen när det är -15 sen då?

Min son har vanliga innekläder, överdragsbyxor, tunn jacka, tunn mössa och kanske vantar nu. (oftast tar han av sig dem rätt fort)

Klart du skall säga ifrån!

• Miss Cee

Det är i min mening två lager för mycket och jag förstår att sonen är sur.

Sonen har ett fleecefodrat regnställ på sig (byxa och jacka) med ETT lager vanliga kläder under (långärmad t-shirt och joggingbyxor) när det är 5-10 grader plus. Ikväll var vi ute och han satt stilla i vagnen i den temperaturen. Då hade han ett lager vanliga kläder plus en fleecejacka och fleecebyxa ovanpå (ej regnstället) plus vantar och tunnare mössa.

Kläderna ovan hade jag inte satt på min son förrän det var minst 15 grader kallt!!!

• CrazyChristina
    Konstantine skrev 2011-10-28 21:17:30 följande:
    Det kan inte va så att personalen tror att du/ni vill att han ska ha på sig alla dom kläderna? Just eftersom det är ju ni som har lämnat kläderna där. Men man tycker ju att personalen borde tänka lite själva Obestämd
    Ne för dom bad mig ta med kläderna. Han hade en lite tunnare jacka men fodrad i fleece och den tyckte dom va för tunn så dom ville att jag skulle ta med mer varma tröjor och en tjockare jacka..
    ♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • tackförfisken

:D måste vara väldigt frusen personal på dagiset!
    Säg du till.. dumt att koka pojken.

• Konstantine
    CrazyChristina skrev 2011-10-28 22:07:44 följande:
    Ne för dom bad mig ta med kläderna. Han hade en lite tunnare jacka men fodrad i fleece och den tyckte dom va för tunn så dom ville att jag skulle ta med mer varma tröjor och en tjockare jacka..
    Då får du nog berätta för dom vad sonen faktiskt borde ha för kläder, dom kanske inte märker att han blir varm?
    =/
Svar på tråden Är de normalt med så mkt kläder ute i 7-10+?