• Skogsf­likkan
    Äldre 27 Oct 18:55
    20127 visningar
    7 svar
    7
    20127

    Farligt för små barn att äta stark mat?

    Måste hoppa in här och fråga er, eminenta föräldrar som säkerligen vet mer än vad jag gör. 

    Så här är det, jag har en son som är fyra år, normal i växten och allt annat också för den delen.

    Vi äter ganska varierat här hemma, ibland väldigt kryddstarkt, ibland mildare maträtter.

    Det här med att vi äter stark mat ibland har fått svärmor att reagera. Hon sa till sin son (barnets pappa) att det inte är bra för små barn att äta stark mat, enligt henne var det en doktor som hade sagt det någonstans.

    Jag har nu försökt leta rätt på information om det, men jag får bara träffar på huruvida man ska äta stark mat eller ej när man är gravid eller ammar.

    Så hur ligger det till? Är det farligt för små barn att äta stark mat? Kan tillägga att han inte reagerar med magont eller blir dålig i magen på något vis.

    Tacksam för svar!! 

  • Svar på tråden Farligt för små barn att äta stark mat?
  • 071001
    Äldre 27 Oct 19:09
    #1

    Det tror inte jag är nån fara alls. På vilket sätt skulle kryddor vara farligt?

  • Äldre 27 Oct 19:13
    #2
    +1

    Hur tror du barnen äter i mexico och thalinad? Klart att dom kan äta chili :)

  • La Lola
    Äldre 28 Oct 07:46
    #3
    made in USA skrev 2011-10-27 19:13:58 följande:
    Hur tror du barnen äter i mexico och thalinad? Klart att dom kan äta chili :)
    Precis vad jag tänkte skriva, vad äter barnen i Asien tex.

    Ts, tala om för svärmor att hon snackar i nattmössan.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Parnia­ra
    Äldre 31 Oct 12:33
    #4

    Jag har jobbat med sjukvård i Vietnam i ett halvt år. Jag kan lugnt informera att stark mat inte är något som helst problem att ge barn.

    ser jag på min egen 7 månaders dotter säger jag att jag tror att hon faktiskt föredrar mat med ordentlig smak. hon älskar spiskummin, curry osv.

    Sen vad är stark mat? Att ge barn en habanero att knapra på före maten är väl knappast en god idé, men det är det inte för en vuxen heller. Ni vet nog med er som vuxna om det ni tycker är starkt är oätligt för andra, då hade ni märkt det.

  • Äldre 27 Apr 12:28
    #5
    made in USA skrev 2011-10-27 19:13:58 följande:

    Hur tror du barnen äter i mexico och thalinad? Klart att dom kan äta chili :)


    Jag tycker att Thalinad låter som ett fantastiskt land. Jag älskar mat från Thalinad land! *tumme upp* (cringe) B-) Cool Jag åt massa stark mat som bäbis, jag slog världsrekord i att äta carolina reaper när jag var 7 månader gamal. Jag hittade den i skogen först av alla! {#emotions_dlg.djavulsk}Baby Alla kan äta stark mat, det har mina föräldrar sagt iaf men de kanske juger...GråterGråterGråter Tack för att jag fick ventilera! #LoveWins4EvahHjärtaGravid
    Jag har inga fötter på sidan
  • Äldre 27 Apr 12:38
    #6

    Under ett års ålder kanske men inte så stora barn om kryddningen sker med moderation, dvs normal dos.

  • Äldre 27 Apr 15:11
    #7
    Det finns inga problem med att ge barn kryddstark mat. Barnet kommer själv att reagera om det blir för starkt. Tror snarare att föräldrar är rädda för att det ska bli för starkt och aldrig låter barnen prova. Men många barn gillar kryddig mat.
Svar på tråden Farligt för små barn att äta stark mat?