Recept på laktosfria pajer
Jag har blivit så sugen på paj, men de recept jag hittar är det ost i och min son tål inte det.
Finns det någon här som har recept på laktosfria pajer?
Det skulle verkligen uppskattas.
Jag har blivit så sugen på paj, men de recept jag hittar är det ost i och min son tål inte det.
Finns det någon här som har recept på laktosfria pajer?
Det skulle verkligen uppskattas.
Testa att lämna bort osten i äggstanningen. Jag brukar göra maletköttpaj utan ost. Äggstanningen består då av bara ägg och grädde.
hej hopp fallera
Äggstanningen? Har inte sett att det står något i recepten om äggstanning. Funkar det iaf?
Ett ögonblick så hämtar jag receptet...
Ok, här är det...kallas grekisk paj
Botten:
3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
200 g margarin
3 msk vatten
Grädda i 200'C ca 10 minuter.
Fyllning:
200-400 g maletkött (brukar sätta 400 så blr det mera fyllning)
1 lök
3 vitlöksklyftor (löken hackas förstås)
1 dl tomatkross (sist använde jag ketchup)
1 buljongtärning
krydda enligt tycke t.ex. 1 tsk örtsalt, oregano, svartpeppar eller också kan man blanda i en påse tacomix.
Stek köttet o tillsätt de andra ingredienserna.
Lägg fyllningen i pajskalet. Sätt oliver och fetaosttärningar på. (brukar själv hoppa över båda två)
Äggstanning:
2 dl grädde/mjölk
3 ägg
vispa ihop grädde och ägg och häll över pajen.
Grädda i 200'C ca 30 minuter.
Tackar för receptet! Nu blir det paj till middag.
Lycka till!
Finn en grädde som är gjord på havre-jätte god! OATLEY heter den.
Ingen mer som har förslag?
Han tål väl inte vanlig grädde eller?
Finns mjölkfritt margarin att göra smördeg av. Äggstanning med laktosfri mjölk/grädde.
Fräs lök och skinka,kyckling eller köttfärs . Krydda med t.ex tacokrydda,vitlök. Vispa ägg med t.ex.oatley(havre grädde)eller valios(låg laktos)salta peppra. Förgrädda pajskalet en stund. Lägg i fyllningen,på med äggstanningen. Grädda.
Lägg i det du har hemma:tomater,broccoli,paprika eller svamp(stek eller förväll lite innan.) Kan ej bli fel...
*puffar*