• spöke

Bortglömda flicknamn på C - vilket gillar du bäst?

Fortsätter min nya namntrådserie bortglömda namn... och nu har det blivit dags för flicknamn på C. I de fall där namnet kan stavas med antingen C eller K, har jag tagit med namnet om den mest frekventa stavningen är med C (enligt SCB)... de namn som stavas mest med K får vänta tills vi kommer fram till K.

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på C - vilket gillar du bäst?
  • CeeJay

Röstar på mitt eget namn CARINA

Men hade röstat på CECILIA om det funnits.

Det jag tycker MINST om är nog CANDY *rysning* men alla "amerikanska" namn, oavsett begynnelsebokstav, till ett "svenskt" efternamn är rätt så jobbigt

• spöke
    CeeJay skrev 2011-10-27 23:17:47 följande:

Röstar på mitt eget namn CARINA

Men hade röstat på CECILIA om det funnits.

Det jag tycker MINST om är nog CANDY *rysning* men alla "amerikanska" namn, oavsett begynnelsebokstav, till ett "svenskt" efternamn är rätt så jobbigt

Det vackra namnet Cecilia är som tur är inte ett bortglömt namn.
  • MrsMurphy

Christa, smakar fint i munnen om ni förstår vad jag menar. Lägger på minnet.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • CeeJay
    spöke skrev 2011-10-27 23:19:19 följande:
    Det vackra namnet Cecilia är som tur är inte ett bortglömt namn.
    Nej, visst är det tur
  • aud

Inte särkilt förtjust i c-namn, men det bidde Calista (även om jag föredrar Callisto).

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • DenNamnbitne

Här var det inte så fina namn

jag röstade på Calla men även Celeste, Celia, Charlotta, Clary, Cleopatra, Constance, Carmen är ganska fina

• IsDimma

Carina.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Bortglömda flicknamn på C - vilket gillar du bäst?