• Meline

Var bo i Malmö?

Sitter och försöker knåpa ihop en bostadsansökan till Malmö... Men har ingen aning om vilka områden jag borde boka, vet nästan ingenting om Malmö mer än att västra hamnen är fint och dyrt, och att jag inte vill bo i rosengård, holma eller vid värnhem.
    Vilka områden kan ni rekommendera? Det finns inga barn med i bilden, och det är viktigare att området är bra än att det ligger centralt.
    Skulle ni kunna hjälpa mig välja ut en 5-6 stycken av dem?
    Områdena som man kan välja mellan är alltså:

Almhög Johanneslust Ribersborg
    Annelund Katrinelund Rosenvång
    Annetorp Kirsebergsstaden Rostorp
    Augustenborg Kroksbäck Rådmangsvången
    Bellevuegården Kronborg Rönneholm
    Bunkeflostrand Kulladal Rörsjöstaden
    Dammfri Kvarnby Segevång
    Davidshall Käglinge Sibbarp
    Fridhem Lindeborg Slussen
    Fågelbacken Lorensborg Södervärn
    Gamla Limhamn Lugnet Södra Sofielund
    Gamla Staden Lönngården Törnrosen
    Gröndal Mellanheden Värnhem
    Gullviksborg Möllevången Västra Hamnen
    Heleneholm Norra sofielund Västra Sorgenfri
    Hermodsdal Nydala Örtagården
    Holma Oxie Kyrkby Östervärn
    Hästhagen Persborg Östra Sorgenfri

• Svar på tråden Var bo i Malmö?
  • Pysse

Fridhem, Ribersborg , Johanneslust, Bellevuegården, Kronborg, Bunkeflo, Dammfri, Sibbarb, Limhamn - är fin men dyrt.
    Törnrosen och Örtagården är Rosengård.
    Hermodsdal, Nydala och Holma är väl miljonprojekt områden

Persborg och Kirseberg tycker jag ser fint ut - men jag vet inte hur där är och bo.

Möllevången skulle jag vilja bo på, om jag inte hade barn - man där går det nog ganska vilt till på nätterna.

Lindeborg tycker jag också ser fint ut - både höghus, radhus och vanliga hus. Nära bron.

Har du inget på Videdal eller Röda eller Gula Höja ?

• Meline

Vet inte ens var Höja eller Videdal ligger
    Det är MKB fastigheter, så det är bara de här alternativen som finns... Finns kanske fler fastighetsbyråer där de finns med.
    Har själv inte jättemycket koll på malmö förutom just kring gågatan upp mot triangeln.
    Limhamn är dock mysigt, tycker om hamnen, så det funderar jag på att skriva med på intresseanmälan.

Möllevången skulle jag kunna tänka mig, men har också hört att det kan vara lite bråkigt där. Men det kanske bara är fördomar och rykten?

• rafmagn

Ribersborg-Slottsstaden och Fågelbacken är underbara områden, emd nära till strandpromenad och centrum. Där är lugnt och skönt och bra bussförbindelser, 10 min in till centrum. Hoppas du hittar ngt bra!

mvh
    fd Malmöbo med hemlängtan

• Jessica24

Vilka 5 jag i första hand föredrar av dom ovan:
    1. Oxie Kyrkby (kan vara svårt att hitta något billigt där. Det mesta är hus/radhus = Köpe)
    2. Käglinge (samma här)
    3. Bunkeflostrand (Samma här)
    4. Lindeborg (Finns både hus och lägenheter. Hyres? )
    5. Kulladal (samma här)

/Jessica24

• qlurig

Skulle absolut inte välja möllevången... men gärna lorensborg, dammfri och sen även limhamn och lindeborg.. fd malmötös

• Meline

Hmm...

Ribersborg och Limhamn är iaf klara då.

Ska ta och kolla upp Lindeborg, Lorensborg, Dammfri, Fågelbacken, bunkeflo och Kulladal också. Sibbarp verkar också ganska fint, alltid mysigt när det ligger nära havet.

Jättesvårt att välja ju

• Lilybee

Bellevuegården bor jag på, men jag skulle inte välja MKB om jag skulle bo där. Vi bor hos Stena och trivs jättebra.
    Annars så håller jag med de andra som har skrivit om vilka områden som är bra och mysiga. Hoppas du/ni hittar något!

• Lejra

Jag bodde vid värnhemstorget och trivdes hur bra som helst! Skulle dock välja kirseberg om jag skulle flytta tillbaka. Men annars har du nog både för och nackdelar med alla stadsdelar i malmö...

• Meline

Darling:

Nej, det är säkert inget fel på värnhem, jag har kompisar som bott där och trivts jättebra. Det är ju perfekta pendlingsmöjligheter med busstorget där, och ganska så centralt också. Har också hört att det finns studentbostäder där som också ska vara nybyggda och fina.
    Alla områden har självklart sin charm och sina nackdelar.
    Just värnhem känns inte riktigt rätt för mig dock, svårt att förklara men det är mest en magkänsla.

• Lejra

Aha så du ska börja plugga i malmö? Isåfall kan jag varmt rekommendera Mkbs Rönnen! Bodde där i nästan 2 år å trivdes super! Det är jätte fräscht å fint där!

• Meline

darling:
    Nej, jag studerar redan, så jag kan söka både studentlägenhet och vanlig lägenhet...
    Har hört massor av bra grejor om studentlägenheterna på Rönnen, åtminstone tror jag att det var dem jag hörde om... att allt skulle vara jättefräscht och elektroniskt och modernt.

Men jag är nog mer inne på att söka en vanlig lägenhet, har nämligen inte så jättelångt kvar av studierna och är inte helt säker på om det blir att jobba eller fortsätta studera när jag är färdig med de sista kurserna.

• Nuk

Jag har bott i Slottstaden, Rörsjöstaden och Västra Hamnen. Bäst trivdes jag i VH, men slottsstaden är också trevligt. Rörsjö däremot tyckte jag inte om, det var för stökigt för min smak, jag bodde precis vid Pauliskolan och det var ingen höjdare.

• Lejra

mem: aha oki! tänk på bara att det tar ett tag å få en riktigt lägenhet hos Mkb... vi flyttade ifrån malmö just för den anledningen att vi ville ha större än studentlägenheten, men fick inget... så nu bor vi i Landskrona istället!

• mejram

Mellanheden (Slottsstaden) bodde jag på hos MKB - kanonbra!!! Nära till allt - fem minuter till havet, tio minuter till stan med cykel, stor park, stor ICA och Konsum runt hörnet, täta bussar till stan och centralen, OK hyra - 5300 för en trea på 75kvm. Lugnt och skönt område, men inte bara pensionärer

Svar på tråden Var bo i Malmö?