• Anonym

Blod när jag bajsat

Hej, jag är orolig (jag är paranoid av mig) när jag bajsar är det ganska hårt och sen har jag blod i rumpan, inte alls mycket blod men vad kan detta vara? vissa säger att det är tecken på tarmcancer, men då är det väl mer blod, vad tror ni??

• Svar på tråden Blod när jag bajsat
  • Mammat3

Är det i avföringen eller bara när du torkar dej? Om det är lite när du torkar då är det nog så att du har fått en rispa på ändtarmen eftersom du är hård i magen.

• Anonym
    Mammat3 skrev 2011-10-28 09:29:19 följande:
    Är det i avföringen eller bara när du torkar dej? Om det är lite när du torkar då är det nog så att du har fått en rispa på ändtarmen eftersom du är hård i magen.
    det är inte i avföringen, eller det ser inte ut som det ialla fall, bara när jag torkar mig
  • Anonym (Loloo)

Det är helt klart för att du är hård i magen. Då kan man spricka lite i rumpan vilket gör att det blöder lite. Helt ofarligt och inget du behöver oroa dig för=)

• Anonym
    Anonym (Loloo) skrev 2011-10-28 09:41:32 följande:
    Det är helt klart för att du är hård i magen. Då kan man spricka lite i rumpan vilket gör att det blöder lite. Helt ofarligt och inget du behöver oroa dig för=)
    tack :)
  • Majskolven

Kan vara hemorojder.
    Inget farligt men det kan göra ont när man bajsar och skava lite, vilket kan orsaka blödningar.

Ta kontakt med en läkare om du är orolig.

• Anonym

Testa att smörja analöppningen med lite olivolja eller liknanden innan du bajsar. Så gjorde nämligen jag när jag fick en spricka sist och den läkte fortare eftersom den inte sprack upp i tid och otid.

• Anonym

Har du ont i magen också? Eller gör det bara ont när du bajsar? Hemorojder kan det vara.
    Det kan ju vara tarmcancer också som du skriver, men då har man jätteont i magen.

• Taamlin

Men det beror lite på hur blodet ser ut. Är det liksom "i" avföringen och som ett hölje runtomkring blandat med lite slem så måste du kontakta läkare. Då kan det vara Ulcerös kolit eller Crohns (så upptäckte jag min UC för 11 år sedan). Tarmcancer är inte den troligaste orsaken, skulle jag gissa på, och de andra sjukdomarna går att behandla.

Om det "bara" kommer blod på pappret när du torkar kring analöppningen så är det sannolikt en ofarlig spricka som uppkommit av att du har tagit i för hårt.

Merry meet and blessed be!
  • Majskolven
    Taamlin skrev 2011-10-28 13:13:36 följande:
    Men det beror lite på hur blodet ser ut. Är det liksom "i" avföringen och som ett hölje runtomkring blandat med lite slem så måste du kontakta läkare. Då kan det vara Ulcerös kolit eller Crohns (så upptäckte jag min UC för 11 år sedan). Tarmcancer är inte den troligaste orsaken, skulle jag gissa på, och de andra sjukdomarna går att behandla.

Om det "bara" kommer blod på pappret när du torkar kring analöppningen så är det sannolikt en ofarlig spricka som uppkommit av att du har tagit i för hårt.
    Kan man ha hård avföring med blod som hölje också eller har man bara diarré vid UC?
  • Taamlin
    Majskolven skrev 2011-10-28 13:23:01 följande:
    Kan man ha hård avföring med blod som hölje också eller har man bara diarré vid UC?
    Oftast har man lite lösare avföring generellt när man får ett skov. För mig började det dock som slemmigt blodblandat klet som följde med avföringen ut oavsett om den var hård eller lös, så den typen av blod kan det ändå vara värt att kolla upp. Har man dessutom ont i magen eller molvärk i buken och mycket gaser så kan det absolut vara läge att se om man har drabbats av en tarmsjukdom, tycker jag. Det är ju ingen dödsdom, det finns mediciner som fungerar bra, och själv är jag medicinfri sedan ca 3 år tillbaka pga ändrad kost enbart.

Som sagt, om man torkar sig EFTER att man har bajsat och får blod på pappret + att det kanske svider lite så är det ju troligare att det är en hemorrojd eller spricka man fått.
    Merry meet and blessed be!
  • Anonym

Jag hade samma sak fast ingen hård avföring dock & ganska mycke blod. Var tvungen att åka in till akuten och jag blev inlagd över natten. Så tydligen något allvarligt, men läkarna vet inte vad det är för något.

• Anonym (Ab)

Kommer det mkt blod är det risk att det är tarmcancer, det har en släkting till mig nyligen op bort. Men det var stora mängder blod som kom vid flera tillfällen så det resulterade i blodtransfusioner flera gånger innan det var dags för operationen.
    När de skulle göra undersökning med kamera i tarmen från rumpan, så tog det stopp en bit upp pga cancern satt ivägen, men de kunde inte säga att det var cancer fören de op bort det. Då gör de ett stort snitt i magen.

Vad jag har förstått så brukar tarmcancer ofta vara "koncentrerad" och är lätt att operera bort och det brukar inte sprida sig med metastaser eller vad det heter.

Har man bara lite blod på pappret när man torkar sig så beror det säkerligen på analsprickor och/eller hemorojder, jag har det och smörjer med Inotyolsalva som man brukar använda på bebisars hud så den är mild, finns receptfritt på apoteket. Jag har även testat ac3 (tror jag den heter) men oj vad det svider när man smörjer på den, och ibland ett bra tag efteråt också.

• anony0103

hej jag är orolig ja har bajsat i kanske en vecka och när ja torkar mig är det lite blod bara på pappret o inget bajs och har hård mage dessutom va kan det vara för fel kan det vara nåt allvarligt så jag behöver kolla upp det på sjukan eller vad gör jag???

• anony0103

hej jag har haft en muskel knut i ryggen snart i 5-6 år kan det vara cancer eller något annat? behöver jag oroa mig???

Svar på tråden Blod när jag bajsat