• Kakmonster

Bästa medlet mot huvudlöss?

Jaha, nu har lössen kommit till dotterns avdelning på dagis... Känner mig lite smått panikslagen då jag hatar kryp! Så nu vill jag ha lusmedel hemma ifall hon skulle drabbas. Men det finns ju så många sorter. Vilket har funkat bäst för er?

• Svar på tråden Bästa medlet mot huvudlöss?
  • Apmor2

tydligen börjar löss bli resistenta mot medel, det bästa är att kamma bort dom! köp en kam och kamma ofta. Så blev jag av med löss när dom gick på dagis och barnen hade!

• Magriffe

Har oxå hört att de börjar bli resistenta. Finns en bra kamm, sett den på hälsokosten, tät med små "knivar" skruvade runt varje tand. Den får bort äggen bra.

• Snart 3 barnsmamma

Finns många nya medel som inte innehåller bekämpningsmedel som lössen blivit resistenta mot. AntiLice är bla ett nytt sådant medel. Det räcker med en gång för det torkar ut äggen också

• Crea Diem

Kammen på hälsokosten heter Nit-Free, och den funkar skitbra, tar bort både löss och ägg. Kamma flitigt i två veckor!

• seccasecca

Den kammen ska jag köpa. Dottern har fått huvudlösa, behandlade med Paranix men vill ha en bra kam,

• mermaid

NitFree-kammen används mycket flitigt här hemma.
    Vi har använt lite olika preparat och just nu är vi inne på Linicin. Både behandling och förebyggande spray.
    Lössen har blivit resistenta, eller börjat bli det, mot många av de äldre medlen, men de nya kväver lössen "mekaniskt" genom att vara oljebaserade. Det är alltså inget gift för dem. Och då kan de inte bli resistenta på samma sätt.

Tänk också på att kamma varje dag i tio dagar. För om man missat något ägg så är det den tiden det tar för ägget att bli en lus.

Och om barnet träffat mor- och/eller farföräldrar, så är det en god idé att be dem också kamma sig eftersom de kan vara en återsmittare som man inte tänker på.

Vi har väldiga problem på dotterns dagis och snart har jag tröttnat på att vara den där föräldern som följer alla lusregler för att sen bara få hem det igen...

Svar på tråden Bästa medlet mot huvudlöss?