• isen

Kattexperter! Katt som kräks upp maten...

Jag har tagit hand om en katt vars ägare gått bort. Hämtade honom i lördags, och då hade han varit ensam i1-2 dagar vad jag förstod. Vet inte hur tillgången till mat var under den tiden, men nu till saken.

Via djurskyddet här fick jag med en påse torrfoder och lite blötmat, RC + att han hade en påse Whiskas med sig hemifrån. Gav honom en halv portion av blötmaten till att börja med, och hällde upp lite torrfoder (RC). Inte för mycket, då jag inte vet hur han är när det gäller maten. Första dagen gick bra, och morgonen efter fick han resten av den öppnade portionen blötmat. Ett tag efter maten kräktes han. Eftersom han varit utekatt skulle han avmaskas, så jag gav honom pillret någon timme efter det. En timme senare kräktes han igen, och jag hoppades att maskpillret hunnit verka. Tycktes se något vitt (ej levande..) i kräkset så jag tänkte att det kanske var pga mask.

Valde också att bara ge honom maten han var van vid (whiskas torrfoder. Ifall det var blötmaten som orsakade det), men morgonen efter kräktes han igen. Sedan har jag varit borta under dagarna, och det verkar ha gått bra, en gång har jag hittat en suspekt fläck på golvet, kan ha varit kräks som han ätit upp igen. Men igår upptäckte jag en ny hög, så det betyder att han troligen kräkts 5 ggr under 4-5 dagar. 

Jag har portionerat ut maten för att ha lite koll, och för att han inte ska äta för mycket på en gång. Problemet är nog att han äter för fort och tuggar dåligt. Stora delar av det kommer ut i princip samma form... Tycker han verkar dricka bra, och fräscht vatten finns det alltid tillgång till. Han kissar och bajsar som han ska. Jag fyller på mat vid tre tillfällen per dag och han äter oftast upp allt direkt.
    Så vad kan man göra? Har tänkt att det beror på stress, eller att han äter för fort för att han är rädd att bli utan? Är det bättre att vänja honom vid att ha en stor skål mat framme så han ser att det räcker..är katter så smarta?

Tips tack! 
    Ska till veterinären snart för vaccinering och id-märkning så då ska jag fråga. Men vad kan man testa tills dess? 

• Svar på tråden Kattexperter! Katt som kräks upp maten...
  • MrsMurphy

Jag har en katt med magproblem sedan hon var liten. Veterinären har sagt till mig att:
    1. Ingen blötmat.
    2. Torrfoder som är anpassade till känsliga magar. 

Andra strategier har jag inte testat med mat framme/borta etc, men detta fungerar hyggligt. Jag köper påsar på djuraffären. Det som fungerar är mat som inriktas på sensitive och hårbollar.

Hon kräks till viss del mellan varven, men annan torrfoder eller blötmat så blir det garanterat högar överallt de närmaste timmarna.  

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Min tanke var att om han är stressad nu så kanske du ska ha snällare foder ett tag. Det glömde jag att skriva.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Camilita

Min hankatt åt med glädje och utan problem första levnadsåret.. kunde äta allt. Men så från ena dagen till andra så blev han jätte känslig, kräktes flera gånger per dag.. tänkte att han kanske var sjuk eller så så lät det gå i ca 1 vecka.. när det inte blev bättre så slängde jag alla mat och gick och köpte kattmat på djuraffären för känsliga kattmagar. Han har inte kräkts sen dess. Blötmat funkar inte men ren tonfisk går jätte bra.

• Camilita

Glömde skriva att det var torrfoder för känsliga magar som jag köpte.

• Norrtjejjen

kan vara så att han äter för fort och mycket på en gång.
    Men vill säga en sak som jag fått veta..släng whiskas. det innehåller tydligen väldigt mycket salter. förmodligen INTE det som är kattens problem, men för mycket salt ger lätt stenbildning.
    prova ge ännu mindre portioner men oftare och se om det fungerar.
    gällande avmaskning, prova ge i flytande form om du ger i tablettform, det hinner gå ut i systemet snabbare och kom ihåg att avmaska enligt anvisningen..5 dagar i rad eller vad det är.

• isen

Ska kolla upp det med mat för känsliga magar! Tack! Har RC någon sort? Det jag fick med mig nu var för äldre katter, men han är "bara" 5 år. Vad kostar maten ni köper, ungefär?

Kommer tyvärr inte ihåg vad avmaskningen hette, det var ett rosa ovalt piller som jag fick med mig 1 st bara. Ska höra med djurskyddet eller veterinären, för han bör väl avmaskas igen efter någon vecka antar jag.
    Hur får man i dom flytande? Med en sån där spruta ner i halsen då? 

Kanske kan testa tonfisk också, det var den smaken på whiskas...som jag nu ska sluta med :) 

• nemo1

Ge kissen små portioner köttfärs och inget annat, tonfisk är inte bra för katter. Ingen ide att prova flytande avmaskning. Katten kommer att spraymåla dina väggar med det, det smakar hemskt. Du fick säkert Milbemax som är en mycket bra avmaskningstablett men ge en till om en vecka då den säkert kom upp.
    Jag tycker att du ska gå in på katter.nu istället för att be om råd. 

• Camilita

Jag frågade min veterinär och tonfisk 1-2 gånger i veckan var helt okej, i lagom dos.. som med allt annat i livet Glad

• Lilith Dark

Jag vet flera katter som spyr av just Whiskas, och även Friskies, utan att vara sjuka. Och ser man till vad den maten innehåller är det väl inte så konstigt att det kommer upp igen. Men slutar han inte spy efter en andra behandling med avmaskningsmedel så tycker jag att du bör söka för att få fastställt varför han spyr och vad som behövs göras.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
Svar på tråden Kattexperter! Katt som kräks upp maten...