Kattexperter! Katt som kräks upp maten...
Jag har tagit hand om en katt vars ägare gått bort. Hämtade honom i lördags, och då hade han varit ensam i1-2 dagar vad jag förstod. Vet inte hur tillgången till mat var under den tiden, men nu till saken.
Via djurskyddet här fick jag med en påse torrfoder och lite blötmat, RC + att han hade en påse Whiskas med sig hemifrån. Gav honom en halv portion av blötmaten till att börja med, och hällde upp lite torrfoder (RC). Inte för mycket, då jag inte vet hur han är när det gäller maten. Första dagen gick bra, och morgonen efter fick han resten av den öppnade portionen blötmat. Ett tag efter maten kräktes han. Eftersom han varit utekatt skulle han avmaskas, så jag gav honom pillret någon timme efter det. En timme senare kräktes han igen, och jag hoppades att maskpillret hunnit verka. Tycktes se något vitt (ej levande..) i kräkset så jag tänkte att det kanske var pga mask.
Valde också att bara ge honom maten han var van vid (whiskas torrfoder. Ifall det var blötmaten som orsakade det), men morgonen efter kräktes han igen. Sedan har jag varit borta under dagarna, och det verkar ha gått bra, en gång har jag hittat en suspekt fläck på golvet, kan ha varit kräks som han ätit upp igen. Men igår upptäckte jag en ny hög, så det betyder att han troligen kräkts 5 ggr under 4-5 dagar.
Jag har portionerat ut maten för att ha lite koll, och för att han inte ska äta för mycket på en gång. Problemet är nog att han äter för fort och tuggar dåligt. Stora delar av det kommer ut i princip samma form... Tycker han verkar dricka bra, och fräscht vatten finns det alltid tillgång till. Han kissar och bajsar som han ska. Jag fyller på mat vid tre tillfällen per dag och han äter oftast upp allt direkt.
Så vad kan man göra? Har tänkt att det beror på stress, eller att han äter för fort för att han är rädd att bli utan? Är det bättre att vänja honom vid att ha en stor skål mat framme så han ser att det räcker..är katter så smarta?
Tips tack!
Ska till veterinären snart för vaccinering och id-märkning så då ska jag fråga. Men vad kan man testa tills dess?