• Anonym (Sömmerskan)

Ni som syr och säljer...

Har nyligen börjat sy och har fått för mig att det vore roligt att försöka sälja något...
    Har sett att det fenns en hel del sybloggar på nätet.

Så ni som syr och säljer och har en syblogg, gör ni det på hobbynivå  eller har ni ett företag?

Om man har kommit på ett namn som man skulle vilja sy fast på det man syr, måste man ha ett företag då? 

• Svar på tråden Ni som syr och säljer...
  • Anonym

Jag syr ljuspåsar på hobbynivå. Säljer på loppisar, köp & sälj sidor på nätet.. Ska stå & sälja på hantverksmarknad om ett par veckor.

Enligt lag så får du sälja hur mkt du vill på hobby nivå MEN det måste vara något du gör på din fritid, alltså inte din huvudsyssla som du lever på. Man får alltså inte tjäna pengar på det du säljer.
    Så här har jag uppfattat det hela men kan ha fel då jag oftast inte fattar det jag läser när det gäller lagar å regler. Blir helt snurr i huvudet :)

Men tror nog att de flesta säljer för att få lite vinst på det...

Ibland har jag fyndat på Ullared & sålt det vidare för en högre peng :) antar att man inte får göra så heller då..

• Anonym (Sömmerskan)

Tack för ditt svar!

Det måste alltså gå plus minus noll? Hmm...ja man vill ju gärna gå med lite vinst!
    Har för mig att jag läst att man inte får gå över 5000 i vinst för då måste man skatta. Eller har jag missförstått det?

Håller med dig om att det blir snurrigt så fort det kommer till regler...Är för det mesta invecklat och man vill ju inte gärna åka fast för något bara för att man inte förstår...     

• Husis

Jo, man får tjäna pengar på en hobbysyssla, men det finns en maxnivå. Det har diskuterats här på FL förut, jag tror det var 30 000:-/år. Det är vinsten man räknar på då, efter alla utgifter, etc. Bra med en ordentlig bokföring, för ordningens skull då.

Antingen startar du en blogg/internetbutik eller så säljer du på Tradera.  Var man tjänar mest är olika, men på en blogg/internetbutik kan du ju hålla fasta priser,

• Anonym

Nej precis, så lite pirrigt är det allt när man inte vet vad som gäller.

Jag har oxå läst något om de 5000:- men förstår inte riktigt. Har även hört 15.000 & 30.000...

• Anonym (Sömmerskan)

Jo, är väl säkrast att ringa och kolla med dom. Men vill ändå kolla med er här, som kanske har erfarenhet!

Man får alltså starta en blogg i rent försäljningssyfte utan att vara registrerad som företag eller betala f-skatt? Bara man inte gör för stor vinst?

Någon som vet om man får sy på en märkeslapp, utan att man har registerat det namnet hos bolagsverket?
    Har man funderingar på att sälja och har lite roliga idéer så är det ju kul om det står ett namn på varan som visar vem som gjort den ifall man skulle slå igenom.. :p
    Fast kan ju vara svårt att veta om ingen annan i hela världen har det namnet redan.
    Men man vet ju inte om man ens får något sålt, och då känner jag mig inte så inne på att registrera namn och starta företag redan nu. För det kostar väl...       

• Anonym
    Anonym (Sömmerskan) skrev 2011-10-28 14:50:15 följande:
    Jo, är väl säkrast att ringa och kolla med dom. Men vill ändå kolla med er här, som kanske har erfarenhet!

Man får alltså starta en blogg i rent försäljningssyfte utan att vara registrerad som företag eller betala f-skatt? Bara man inte gör för stor vinst?

Någon som vet om man får sy på en märkeslapp, utan att man har registerat det namnet hos bolagsverket?
    Har man funderingar på att sälja och har lite roliga idéer så är det ju kul om det står ett namn på varan som visar vem som gjort den ifall man skulle slå igenom.. :p
    Fast kan ju vara svårt att veta om ingen annan i hela världen har det namnet redan.
    Men man vet ju inte om man ens får något sålt, och då känner jag mig inte så inne på att registrera namn och starta företag redan nu. För det kostar väl...       
    kan inte tänka mig att det är olagligt att signera sina alster, alla konstnärer gör det ju. så länge man inte medvetet kopierar och ska sälja fejkgrejor
  • Husis

Man får sätta på märken, men du bör kolla så du inte använder någon annans registrerade märke/firmanamn.

Du kan registrera ett märke på Patent- & Registreringsverket, även om du inte har firma. 

Svar på tråden Ni som syr och säljer...