• mucklis

Tips på bra preventivmedel UTAN lr med så lite hormoner som möjligt. Hjälp!

Hej!
    Jag har en p-stav insatt sedan 7 månader tillbaka och har alltid haft jobbiga biverkningar av den. I början blödde jag konstant men det har nu lugnat sig. Istället  känner jag min hela tiden gravid och det är superjobbigt. Brösten ömmar, jag mår illa, huvudvärk, väldigt ont i magen, humörsvängningar osv. Nu står jag inte ut med den längre så vill ha lite råd. =)

Jag har funderat på kopparspiral då det inte är några hormoner i den. Har läst att man blöder mer vid mens men hellre blöda mkt en vecka i månaden ist för varje dag i månaden. Hur funkar kopparspiral för er som har den? Har ni mensvärk och mkt blödningar?

Finns det något annat preventivmedel som ni kan rekomendera? (Då med lite hormoner) Det är så svårt att få en uppfattning när man söker på google, bättre att få riktiga "recensioner" ist. =)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på bra preventivmedel UTAN lr med så lite hormoner som möjligt. Hjälp!
  • Snart 3 barnsmamma

Jag hade kopparspiral och var suprnöjd! Blödde mer (mängd) men det varade totalt max 7 dagar (tre av dessa var riklig för att sedan klinga av snabbt). Det som också är bra med kopparspiral är att du kan ta ut den när du vill oavsett orsak

• rastlös

Jag har haft kopparsprial men tog ut den just p.g.a biverkningar. Har utan spiral mens i 3-4 dagar och använder mintampong. Med spiral hade jag mens 8 dagar  + bruna flytningar några dagar till. Använde plus tampong som jag blödde igenom på 3 timmar.
    Dessutom hade jag mensvärk en vecka innan och nägra dagar efter jag fick mens. 
    Men har hört andra som är nöjda med sin kopparspiral, så det är nog väldigt inviduellt.

Tyvärr har jag ingen annat tips om hormonfritt alternativ att komma med :(

• elzilen

P-ring har lite hormoner och är helt underbar. Kan rekommendera det.

• mucklis

Jag lutar mest mot kopparspiral, men har hört mkt bra men också dåliga saker om spiral. Typ att den varit svår att ta ut, att många får ont osv. Positivt är ju att den är gratis med. P-staven kostade 970 kr! Känns därför lite tråkigt att ta ut den, men man kan ju inte gå runt att må dåligt heller.

P-ring har jag också funderat på, men kom att tänka på att p-stav har ungefär samma hormonmängd så kanske inte klarar av ringen heller. =/

• Bordeaux

Pessar Kondom Fertilitetsdator

• mucklis

Fertilitetsdator vågar jag inte ha. Jag vill ha fler barn, men ska börja på universitet nästa år så måste vara hundra på att inte bli gravid. Kondom funkar ju, men har ju ett stabilt förhållande så känns lite jobbigt att hålla på med kondomer. Men det är ju såklart ett alternativ. Pessar har jag inte ens tänkt på, ska kolla upp det lite närmare. =)

• Bordeaux
    mucklis skrev 2011-10-28 18:01:57 följande:
    Fertilitetsdator vågar jag inte ha. Jag vill ha fler barn, men ska börja på universitet nästa år så måste vara hundra på att inte bli gravid. Kondom funkar ju, men har ju ett stabilt förhållande så känns lite jobbigt att hålla på med kondomer. Men det är ju såklart ett alternativ. Pessar har jag inte ens tänkt på, ska kolla upp det lite närmare. =)

Vill du vara hundra på att inte bli gravid så är kanske avhållsamhet det bästa fast inte det roligaste
  • Bordeaux
    mucklis skrev 2011-10-28 18:01:57 följande:

Fertilitetsdator är väl lika säkert som andra metoder dvs 99.x% säkert.
  • cpOFFER

Om man har regelbunden mens ja.

• Bordeaux
    Moppepojke skrev 2011-10-29 10:01:43 följande:
    Om man har regelbunden mens ja.

Aha okej
Svar på tråden Tips på bra preventivmedel UTAN lr med så lite hormoner som möjligt. Hjälp!