• Anonym (hmm)

Dolcontin

Vad är det för piller och vad används det mot? Fick ett gäng med styrka 5 och 10 mg mot huvudvärk av en granne, men aldrig hört talas om dom innan.

• Svar på tråden Dolcontin
  • ceiling cat

Om inte dessa botar huvudvärk så lär du i alla fall ha en välbehaglig stund, det är morfin.

• Anonym (hmm)
    ceiling cat skrev 2011-10-28 14:31:39 följande:
    Om inte dessa botar huvudvärk så lär du i alla fall ha en välbehaglig stund, det är morfin.
    Förvånad

Oj, det låter ju inte speciellt bra. Morfin alltså. Men kanske hjälper när jag har det som värst. Har inte migrän men kan ha grymma smärtor i huvudet.
  • ceiling cat
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-28 14:33:58 följande:
    Förvånad

Oj, det låter ju inte speciellt bra. Morfin alltså. Men kanske hjälper när jag har det som värst. Har inte migrän men kan ha grymma smärtor i huvudet.
    Nja, det beror på hur man ser på saken, mer effektiv medicin mot värk finns knappt att få, däremot är det kanske inte mest lämpliga att på egen hand experimentera med opiater där "biverkningen" är ett rus som jag förstår är direkt fängslande.

• Anton Ring
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-28 14:33:58 följande:
    Förvånad

Inget du behöver oroa dig över några enstaka tabletter Docontin.
    opiater/opioder är inte farliga i sig.

Dock har ju såna här tabletter beroende problematik.
    men svårt att tro din granne kommer förse dig med så många att du ens kommer vara nära att bli beroende.
    Och går du klagar hos läkaren, så kommer du antagligen få något med kodein i.
    Som också är ett morfinpreparat, men ett bra mildare sådan.

Man ska inte vara rädd för sådana här mediciner, men man ska ha respekt för dom och inse att man ska ha bra koll över intag.
    Dock om man har tillräckligt ont, så blir man alltid beroende.
    Inget skamligt med det, utan det är så det är bra.
  • Anton Ring
    ceiling cat skrev 2011-10-28 14:47:23 följande:
    Nja, det beror på hur man ser på saken, mer effektiv medicin mot värk finns knappt att få, däremot är det kanske inte mest lämpliga att på egen hand experimentera med opiater där "biverkningen" är ett rus som jag förstår är direkt fängslande.
    Har man tillräckligt ont, så känner man inget rus.
    Men balansera in mängd medicin mot värk, är dock väldigt svårt.

Själv har jag fått 3x10mg ketogan +1 spruta till av en starkare sort som jag inte kommer ihåg.
    Fick inget rus då alls.
    Sen annan gång hade bra ont, fick mig 10mg och svävade bort rejält.
  • Fyrbarnsmorsa

Använde Dolcontin mot värk  i en axel under en period,dock högre doser än så.Dom funkade toppen mot värken och jag kunde tom sitta stilla och se på tv när jag tog dom.Däremot efter ett tag fick jag en gröndjävulsk ångest och fick sluta ta dom men det var efter ett par veckor.
    Var väldigt försiktig med att ta emot andras tabletter  för du vet ju inte hur du reagerar på dom och lite svårt om du får biverkningar och måste berätta vad du tagit.Apoteket har ff öppet så ring och fråga om dom passar mot huvudvärk och säg att du har såna hemma sen tidigare.

• Anonym (hmm)
    Anton Ring skrev 2011-10-28 15:41:59 följande:
    Inget du behöver oroa dig över några enstaka tabletter Docontin.
    opiater/opioder är inte farliga i sig.

Dock har ju såna här tabletter beroende problematik.
    men svårt att tro din granne kommer förse dig med så många att du ens kommer vara nära att bli beroende.
    Och går du klagar hos läkaren, så kommer du antagligen få något med kodein i.
    Som också är ett morfinpreparat, men ett bra mildare sådan.

Man ska inte vara rädd för sådana här mediciner, men man ska ha respekt för dom och inse att man ska ha bra koll över intag.
    Dock om man har tillräckligt ont, så blir man alltid beroende.
    Inget skamligt med det, utan det är så det är bra.
    Jag har fått citodon och känner av en tablett trots smärta. Jag vill bara kunna ta bort det värsta när huvudvärken kommer. 5 mg kanske är en lagom dos att testa?
  • Anonym (hmm)
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-10-28 15:59:27 följande:

Använde Dolcontin mot värk  i en axel under en period,dock högre doser än så.Dom funkade toppen mot värken och jag kunde tom sitta stilla och se på tv när jag tog dom.Däremot efter ett tag fick jag en gröndjävulsk ångest och fick sluta ta dom men det var efter ett par veckor.
    Var väldigt försiktig med att ta emot andras tabletter  för du vet ju inte hur du reagerar på dom och lite svårt om du får biverkningar och måste berätta vad du tagit.Apoteket har ff öppet så ring och fråga om dom passar mot huvudvärk och säg att du har såna hemma sen tidigare.

Hur hittar man information om ev biverkningar?
  • Fyrbarnsmorsa
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-28 16:12:45 följande:
    Hur hittar man information om ev biverkningar?
    Kolla fass.se
Svar på tråden Dolcontin