• MissBeccis

Köpare hävdar att tvättmaskinen är trasig!

Vi sålde en begagnad tvättmaskin på blocket häromdagen. Idag ringde köparen och var arg över att den inte fungerade! Jag körde den senast några dagar innan, och då var det absolut inget fel på den, och det har det aldrig varit heller. Min sambo sa att han hade lagt maskinen ner i bilen när han hade åkt iväg och min tanke är att det måste ha hänt något under transporten, han körde 3-4 mil på slingrig väg härifrån, och en maskin man köper ny har ju transportsäkringar, så jag tror inte jag skulle ha lagt en maskin ner om jag hade köpt den begagnad. Köparen är arg och tycker att vi ska köpa tillbaka maskinen, vilket vi naturligtvis inte vill göra eftersom den fungerade när vi sålde den och inte kan ta ansvar för vad han har gjort med den sen.

Vad har ni för synpunkter? Vad skulle ni ha gjort? Eller har ni kanske några tips på hur man kan få igång maskinen? Den tar in vatten, men trumman verkar inte gå. Däremot snurrar trumman när man väljer tömning av maskinen.

Alicia 060623 ~ Tobias 070922 ~ www.rebeccas.se
  • Svar på tråden Köpare hävdar att tvättmaskinen är trasig!
  • ango07

Man ska absolut inte lägga ned en tvättmaskin vid transport, trumman kan hoppa ur läge vilket den verkar ha gjort (den är superkänslig). Transportsäkringar måste vara i. Så köparen får stå sitt kast, det är inte er sak att informera om hur man transporterar en tvättmaskin, det måste köparen ha koll på. Jag skulle säga åt honom att ringa en reparatör och be om råd och då kommer han att höra att han transporterat den fel.

• ango07

Att den snurrar vid tömning är en sak, men är den i obalans kan den inte centrifugera och det känner den nog av.

• thomas54

Är det en man så kanske han bara inte vet hur man sätter på den

• viseversa

Nope jag hade itne gett mig om jag var ni. Om den funkade när ni sålde den så är det inte ert problem att han pajjat den på hemvägen. Ring någon kunnig på tvättmaskiner och fråga vad som händer om man kör på skumpig väg med en maskin som ligger.

• viseversa
    thomas54 skrev 2011-10-28 18:45:55 följande:
    Är det en man så kanske han bara inte vet hur man sätter på den
    haha snacka om fördomar. min sambo är man och vet mycket väl hur man sätter på en tvättmaskin. torktumlaren också. OCH han vet även hur man viker tvätt och lägger in det i skåpen WOW va??
  • thomas54
    viseversa skrev 2011-10-28 18:48:25 följande:
    haha snacka om fördomar. min sambo är man och vet mycket väl hur man sätter på en tvättmaskin. torktumlaren också. OCH han vet även hur man viker tvätt och lägger in det i skåpen WOW va??

Ja tvättmaskinen är inte det första jag skulle sätta på
  • viseversa
    thomas54 skrev 2011-10-28 18:49:53 följande:
    Ja tvättmaskinen är inte det första jag skulle sätta på
    ha ha kul(not)
  • MissBeccis

Tycker det känns så jobbigt och otrevligt, jag är ärlig när jag säljer saker och tvättmaskinen har alltid fungerat utan problem, vi sålde den för att vi köpte en ny kombinerad tvätt/tork.

Ja, vi får nog stå på oss bara, han kan ju beskriva hur han transporterade den för en reparatör så kan han se vad han får för reaktioner från reparatören. Han verkade veta hur han startade den i alla fall, så så långt verkade han ha koll i varje fall.

Googlade litegrann på fel, och antingen kanske det är trumman eller att kretskortet blivit blött, men det som låter mest likt är att kolet i maskinen har pajat och att det måste bytas, och det verkar inte vara någon jättestor grej heller.

• SoStylish

Fungerade den när ni sålde den och han inte brydde sig om att kontrollera det när han köpte den så kan han inte komma nu och anklaga er för att ha sålt en trasig tvättmaskin. Jag vet ingenting om hur det fungerar om man fraktar en tvättmaskin liggandes men enligt andra här så är det dumt att göra det så det är mycket möjligt att problemet finns där!

• MissBeccis

Det var lite dumt att jag inte var hemma när han hämtade den, för jag hade nog satt igång den och visat att den fungerade innan, och det tänkte inte min sambo på, och jag tänkte ifs inte heller på att säga det till honom. Men som sagt, det är ju också hans ansvar som köpare att kontrollera varan, vilket han ju inte gjorde.

• Indianica

Ja, inte vet jag. Det kan ju ha varit så att den gick sänder på vägen eller att den oturligt nog slutade fungera precis efter att du kört den sista maskinen med tvätt. Vem vet? Omöjligt att säga. Så här säger lagen:

Vid köp av lös egendom mellan privatpersoner är köplagen tillämplig. Normalt gäller att köparen står för risken när den aktuella varan har överlämnats till honom Säljaren svarar för fel som fanns i varan när risken för varan gick över på köparen även om felet visar sig senare. Naturligtvis får den som köper ett begagnat fordon räkna med att vissa reparationskostnader uppkommer. Här är det faktorer som priset på varan, ålder, skick och dylikt som man måste ta hänsyn till. Den sålda varan är felaktig om den avviker från vad köparen med fog har kunnat förutsätta. Det är köparen ansvar att visa, köparen har ”bevisbördan”, att felet fanns i varan när den överlämnades. Om köparen inte kan bevisa detta kan säljaren inte svara för felet och köparen kan inte åberopa några påföljder. Om köparen lyckas visa att det var felet på varan förelåg redan innan köpet kan han i första hand begära reparation. Om så inte sker eller om det tar oskäligt lång tid har han rätt arr häva köpet, dvs. låta det gå tillbaka. Detta får dock bara ske om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller bort ha insett detta. Som framgår av svaret är det flera olika omständigheter som har relevans för bedömningen och det är omöjligt att ge ett generellt svar vad som gäller. Förutsättningarna i det enskilda fallet blir avgörande.

• Indianica

och jag kan tillägga att samma sak borde gälla för en begagnad tvättmaskin som för ett fordon. Köparen har bevisbördan. Kan han bevisa tat maskinen var trasig redan när han lastade in den, är det ni som ska räta till det!

Svar på tråden Köpare hävdar att tvättmaskinen är trasig!