• Anonym (Kinamamma)

    Vårdbidrag för LKG?

    Är det någon som har sökt, och fått, vårdbidrag från Försäkringskassan för LKG? Har läst nånstans för länge sen om någon som hade fått det, men kommer inte ihåg var, när och hur.

    Har en son med LKG och vi kommer nu att gå väldigt ofta hos en logoped, så jag började fundera på det här och om det var möjligt.....

  • Svar på tråden Vårdbidrag för LKG?
  • dubbelmamma0310

    Ett tips är att kontakta barnhabiliteringens kurator eller någon annan liknande funktion de kanske kan hjälpa dig. Men om du får vårdbidrag så vet du att du inte kan få VAB för den tiden du inte arbetar. Om det inte påverkar livet i övrigt tror jag inte att du kommer att få igenom det. Om det bara gäller logopedträffar tror jag att du tjänar på att inte ha det i ett vårdbidrag och få ersättning för de timmar du inte arbetar och det genererar mer pengar än vårdbidrag gör.
     Vi har ett halvt vårdbidrag (tror jag) och får ut 3 000 kr, men då har vi en stort vårdbehov hemma för vår son (som inte har LKG utan andra munmotoriska besvär som påverkar hans förmåga att äta). Vi sondar honom via knapp tre gånger om dagen och då räknas det som mer omvårdbehov än jämnåriga barn. Vi har haft det sedan han var ett och nu är han åtta. Man får söka med minst ett års mellanrum, men i vissa fall när man tror att det är över en längre tid så kan man söka för ett par år. Men det avgör försäkringskassan.

  • Thi 08

    Jodå visst kan man få det. Jag har haft det och fick 1/4 alltså 1500 kronor. Och man kan visst få vab om det inte är inskrivet i vårdbidraget att man inte har rätt till vab. Självklart har man rätt till vab om det gäller 1/4, i alla fall har jag och andra jag känner fått det. Hur ska man överleva på 1500 kronor på en månad och barnet är sjukt i en vecka= orimligt. 1500 står för det stödet barnet behöver som andra barn i samma ålder inte behöver, alltså inte vanliga barnsjukdomar som barnet drar på sig ex på förskolan.

    Jag har ansökt igen och hoppas på en 1/4 igen eftersom vi kommit in i en fas med täta operationer, och talträning.

    Inboxa om du vill veta mer.     

  • dubbelmamma0310

    Alltså, det är klart att man kan få vab om barnet är sjukt, men OM det står inskrivet att man får vårdbidrag för en specifik sorts läkarbesök osv kan man inte få vab ersättningen för det. Alltså ledigt från jobbet har du ju alltid rätt att ha! Jag ser problemet eftersom vi hade inskrivet att det skulle ingå sjukgymnastiksbesöken i vårt vårdbidrag och sedan kunde vi inte söka vabersättning för dem. I vårt fall hade vi varit mer hjälpta av att det inte var med i vårdbidraget och istället fått vab då de besöken förekom flera gånger i månaden under vissa perioder.

  • Anonym

    Vi har en 1/4 vårdbidrag för våra 2 barn med lkg, men vi har hela tiden vid våra ansökningar fått förklarat att det går inte att få vårdbidrag för logoped/läkarbesök utan för det övriga merarbetet och eventuella kostnader som det kan innebära för oss föräldrar.

  • dubbelmamma0310

    Anonym: så kan det säkert vara. Vilket merarbete och kostnader kan vara aktuella vid LKG? Det kanske är något man kan använda sig av nästa gång man ska skriva ansökan... Annars skriver man ju liksom nästan samma varje gång och hoppas att handläggaren värderar det lika dant som förra gången...Solig

  • Thi 08

    Jag fick inte beviljat för merkostnader då jag inte var i närheten att uppnå detta (bensinkostnader till sjukhus ingår ex inte enl vår handläggare) så jag har fått vårdbidrag för rena behov som mitt barn har som inte andra barn i samma ålder har, ex talträning.

  • Thi 08

    Talträningen är en STOR del av arbetet hos de lite äldre LKG-barnen, kontakt med talpedagog på förskolan, kontakt med logoped och de "läxor" man får hemma. Jag hoppas få vårdbidrag baserat på detta och det faktum att hon behöver mkt stöd kring sina läkarbesök innan och efter, samt innan och efter operationer. Adopterade barn har dessutom ett större trygghets och kontrollbehov, vilket innebär att det kan bli en hel del "pocedurer" kring ex läkarbesök

  • dubbelmamma0310

    Spännande vad man kan lära sig av varandras inlägg. Jag ser fram emot att kunna använda era tips i framtiden...
    Glad

  • Anonym (Kinamamma)

    Tack för intressanta svar och lärorik diskussion!

    Vad jag fortfarande inte förstår är vad man får vårdbidrag för; logopedbesök mm är ju gratis. Är det för förlorad arbetstid som man kan få bidrag?  Hur har ni skrivit i era ansökningar?


    Det är ju som du säger "mamma till V08" att talträningen är en stor del av arbetet och det tar tid att hålla kontakt med logoped, talpedagog på förskola/skola samt läxor. Själv taltränar jag med sonen varje dag och åker till logoped en gång i veckan.


    Det här med VAB och inte VAB när man får vårdbidrag förstår jag inte riktigt heller. Förstår att man kan få VAB när ens barn är "vanligt" sjuk, men inte när man åker till logopeden - har jag fattat det rätt?


     

  • dubbelmamma0310

    Kinamamman: Jag tror att du gör klokast i att prata med försäkringskassan. Är det så att du är föräldraledig fortfarande så är det ju smart att lägga in logopedbesöken i vårdbidraget, för då kan du ju inte få VAB i alla fall. Men är det så att du jobbar tror jag att du tjänar på att ta vanligt VAB de tillfällena då de krockar med jobbet.
    Rörigt? Jo, tyvärr är det så med vårdbidraget också... Det verkar bero på var man bor, vem som bedömer och vilket humör de är på som påverkar hur beslutet blir.

  • Anonym (vb)

    Och vårdbidraget är inte pensionsgrundande, däremot är VAB det  - har jag för mig.

  • Thi 08
    Anonym (Kinamamma) skrev 2011-10-31 12:41:05 följande:

    Tack för intressanta svar och lärorik diskussion!

    Vad jag fortfarande inte förstår är vad man får vårdbidrag för; logopedbesök mm är ju gratis. Är det för förlorad arbetstid som man kan få bidrag?  Hur har ni skrivit i era ansökningar?


    Det är ju som du säger "mamma till V08" att talträningen är en stor del av arbetet och det tar tid att hålla kontakt med logoped, talpedagog på förskola/skola samt läxor. Själv taltränar jag med sonen varje dag och åker till logoped en gång i veckan.


    Det här med VAB och inte VAB när man får vårdbidrag förstår jag inte riktigt heller. Förstår att man kan få VAB när ens barn är "vanligt" sjuk, men inte när man åker till logopeden - har jag fattat det rätt?


     


    Nej pengar för förlorad inkomst får man inte som jag förstått det. Logopedbesöken är ju en förutsättning för att du ska kunna talträna med sonen, tänker jag. Allt som allt hänger det ihop. Det man får är det extra behov barnet har, vilket jag tycker bör vara läkarbesök, men jag var iof föräldraledig när jag fic vårdbidrag, så jag behövde ju inte vabba på den tiden. Helt ärligt så vet jag inte hur det är med alla läkarbesök, även om man vabbar för det är det en stor ansträngning varje gång man ska ladda inför detta och även få barnen motiverade. Det måste ju också vara en del i det hela, att få våra barn positiva till sjukvården. Det finns en mängd behov som inte innebär att man åker till läkaren, ex när min dotter var helt öppen så fick jag ju mata henne när hon låg ned, jag fick passera all mat och tänka på aptitligheten trots att maten var passerad. Matningen tog stor tid. Men då hade jag ju inga logopedbesök eller talträning, då körde jag med teckenspråksträning (vilket du också kan ta upp i ansökan) Våra barn har stor fördel av teckenspråk. Jag köpte en skiva på teckenhatten och satte igång med stödtecken. Det finns forskning som visar på att stödtecken är positivt ur många perspektiv, framförallt slipper man barnens frustration när man inte förstår dem.  
  • Thi 08

    Förståelse för varandra = bra anknytning. Förstår barnet dig inte= lidande anknytning. Aknknytning och adopterade barn= mkt viktigt!!

  • Anonym

    Det är mycket olika ser jag hur man får vårdbidrag, min son är 14 år , lätt utvecklingsstörd , svårt njursjuk, adhd och autism . Medicinerar 3 ggr per dygn , kan ej vara ensam efter skolan , stort kontrollbehov , provtagningar varje vecka , 40 milaresor till dr mmmm och vi har 1/4 dels vårdbidrag. Nu har jag inte sagt att ni inte skall ha men jag bara jämnför!

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-03 16:43:14 följande:
    Det är mycket olika ser jag hur man får vårdbidrag, min son är 14 år , lätt utvecklingsstörd , svårt njursjuk, adhd och autism . Medicinerar 3 ggr per dygn , kan ej vara ensam efter skolan , stort kontrollbehov , provtagningar varje vecka , 40 milaresor till dr mmmm och vi har 1/4 dels vårdbidrag. Nu har jag inte sagt att ni inte skall ha men jag bara jämnför!
    Att ni inte har ett helt vårdbidrag som läget ser ut? Vi har en 17 årig son med förståndshandikapp, svår ep och autistiska drag, vi har haft ett helt bidrag i säkert 10 år nu. Han har nu korttids en vardag i veckan och en helg i månaden, trots det får vi behålla hela bidraget.
  • Anonym

    Vi hade helt vb då han hade dialys 10 timmar per natt samt när han var nytransplanaterad. Nu är vi på väg dit igen  

Svar på tråden Vårdbidrag för LKG?