• caroline88

Skall vi ha resebolagets försäkring när vi åker två veckor till Thailand i Januari?

Precis som rubriken lyder. Är det värt att teckna resebolagets försäkring? har hemförsäkring, och har betalat resa med kort. (visa). Vad tycker ni? för och nackdelar? det kostar oss c.a 1700kr extra.. vi är två vuxna och ett barn (18mån). Kanske bara ska teckna på dotterna? Jag är så kluven.. Behöver era råd och erfarenheter.

• Svar på tråden Skall vi ha resebolagets försäkring när vi åker två veckor till Thailand i Januari?
  • cillae

Vi har varit till Thailand flera ggr hela fam och vi har bara haft hemförsäkringens reseförsäkring, då vi varit längre än 45 dar så har vi förlängt den. Det har funkat jättebra, båda barnen har legat påsjukhus i Thailand så jag vet att den funkar. Vi behövde bara skriva på ett papper  när vi blev utskrivna. Om man "bara" behöver uppsöka läkare så tror jag man får lägga ut pengarna och få som när man kommer hem. Vi fick även tillbkak pengar för ej uttnyttjade semsterdagar och tramsporter. Jag slulle inte ta en extra försäkring

• Mannagrynsgröt

Utöka reseskyddet i hemförsäkringen istället, brukar kosta några hundralappar per år och familj, täcker de flesta extrautgifter som ingår i resebolagens reseförsäkring men till en lägre kostnad och gäller dessutom för alla resor du gör under året och inte bara en specifik resa. Har kollat om ditt försäkringsbolag har en tilläggsförsäkring för extra reseskydd?

Om barnet har en barnförsäkring täcker den säkerligen en hel del extra även vid utlandsresor.

• caroline88

Läkarvård Ja   Evakueringsskydd Ja   Hemtransport av avliden eller för begravning Ja   Närståendes resa till svårt sjuk. Ja   Merkostnader för kost och logi om du enligt läkare inte kan åka hem som planerat Ja   Outnyttjad resekostnad Ja   Självriskskydd Ja   Avbeställningsskydd Ja   Ersättningsresa Ja   Försening till resa/kom- ikapp-skydd Ja   Personförsening Ja   Bagageförsening Ja   Försening vid anslutning Ja

• caroline88
    Mannagrynsgröt skrev 2011-10-28 22:07:58 följande:
    Utöka reseskyddet i hemförsäkringen istället, brukar kosta några hundralappar per år och familj, täcker de flesta extrautgifter som ingår i resebolagens reseförsäkring men till en lägre kostnad och gäller dessutom för alla resor du gör under året och inte bara en specifik resa. Har kollat om ditt försäkringsbolag har en tilläggsförsäkring för extra reseskydd?

Om barnet har en barnförsäkring täcker den säkerligen en hel del extra även vid utlandsresor.

oj vad mitt senaste inlägg blev dumt... men det som står där är allt som ingår i vår hemförsäkring. Har något som heter resXtra som ingår i en stor hemförsäkring som vi har. Som tydligen ska vara något utökat reseskydd.. då borde det räcka alltså.

cillae skrev 2011-10-28 21:59:29 följande:
    Vi har varit till Thailand flera ggr hela fam och vi har bara haft hemförsäkringens reseförsäkring, då vi varit längre än 45 dar så har vi förlängt den. Det har funkat jättebra, båda barnen har legat påsjukhus i Thailand så jag vet att den funkar. Vi behövde bara skriva på ett papper  när vi blev utskrivna. Om man "bara" behöver uppsöka läkare så tror jag man får lägga ut pengarna och få som när man kommer hem. Vi fick även tillbkak pengar för ej uttnyttjade semsterdagar och tramsporter. Jag slulle inte ta en extra försäkring

Skönt att veta att det har funkat när barnen har legat på sjukhus även om det inte är kul om de ska behöva göra det. för vad jag har förstått så är den egentliga skillnaden att med resebolagets försäkring behöver man inte lägga ut några pengar själv under själva resan om det skulle inträffa något? rätt uppfattat tro?

• Elli47

Vi har köpt till hemförsäkringen en reseplus för 300 kr per år, mycket billigare än att börja köpa försäkringar från resebolagen! Tidigare hade vi bara vanlig hemförsäkring och det funkade också jättebra, har fått pengar 2 ggr när jag blivit sjuk utrikes.

• Mannagrynsgröt
    caroline88 skrev 2011-10-28 22:11:24 följande:

oj vad mitt senaste inlägg blev dumt... men det som står där är allt som ingår i vår hemförsäkring. Har något som heter resXtra som ingår i en stor hemförsäkring som vi har. Som tydligen ska vara något utökat reseskydd.. då borde det räcka alltså.

Då har ni ju det extra resetillägget i hemförsäkringen som jag skrev om, eftersom "allt"  som ingår i den är det som resebolagens reseförsäkringar täcker är det ju bara slöseri med pengar att betala för samma försäkringsskydd två gånger. 1700 kr är mycket att betala för en reseförsäkring du redan har. ResXtra täcker det oförutsedda som eventuellt kan inträffa under en resa.
  • Länisen

Vilken försäkring är det? Är det Europeiskas? Den är i alla fall riktigt bra. Bla så är det ingen självrisk, pengar direkt (istället för efter man kommit hem), ny resa om syftet med resan blir förstört pga olycka (tex om någon trampar på en glasbit och inte kan bada osv...) Om det är den så täcker den i alla fall väldigt mycket som inte vanliga hemförsäkringen gör.

Casper 2010-06-09
  • magelita80

Största skillnaderna mellan resebolagens försäkringar och helförsäkringens resolut är att man slipper självrisken och att man även får ersättning för förstörda semesterdagar om endast syftet är förstört. Även om man har resextra via hembolaget då kräver de att man ska ha blivit ordinerad sängkläder eller vila på rummet eller sjukhusvistelse. Resebolagens försäkring är snällare och lämnar ersättning om du tex blir förkyld. En annan sak som ingår i resbolagens försäkring är momentet kom ikapp. Det innebär att om något händer på vägen till flygplatsen så att du missar flyget så får du hjälp att komma ikapp. Eller om flyget e sent så du missar anslutnings flyget i europa på utresan och inom Norden på hemresan så får du ersättning att komma ikapp.

Sedan kan aldrig hela familjen få ersättningsresa om 1 familjemedlem blir sjuk om du bara har hemförsäkring. Även om du har tillägget.

Och du ska aldrig bara försäkra dottern. För om något händer så får bara hon ersättning och barns resa kostar inte så mycket

• Länisen
    Länisen skrev 2011-10-28 22:52:36 följande:
    Vilken försäkring är det? Är det Europeiskas? Den är i alla fall riktigt bra. Bla så är det ingen självrisk, pengar direkt (istället för efter man kommit hem), ny resa om syftet med resan blir förstört pga olycka (tex om någon trampar på en glasbit och inte kan bada osv...) Om det är den så täcker den i alla fall väldigt mycket som inte vanliga hemförsäkringen gör.
    Rättar mig själv, behöver inte vara pga olycka. Vet inte varför jag skrev så. Men förstörs halva resan eller mer så får ni en ny resa. Och då räcker det alltså med en så sak som jag skrev innan, att man tex fått en glasbit i foten och inte kan bada. 
    Casper 2010-06-09
  • Lacey

MAGELITA: i den hem försäkring jag har (trygg hansa) ingår ersättning för förstörd semesterdagar, bara du har läkarintyg. Tar man tilläggsförsäkringen som kostar400 per år är det ingen självrisk. Så att enbart resebolagets försäkring täcket det stämmer inte. Reser på mycket, ofta till Asien och tar aldrig resebolagets försäkring då det ej behövs. Fick bra ersättning denna gång då jag blev biten av en apa och även när vårt plan blev försenat.

• Lacey

Kan dessutom tillägga att när maken hamnade i tryckkammare i Thailand (vilket kostar multum) så behövdes inget betalas. De kollades bara av mot ett register, att vi var försäkrade.

• caroline88

Att försäkra dottern hade inte med pengar att göra utan mer att om det skulle vara något så får vi hjälp av resebolaget att prata med och förstå läkarna.. Mest så vi tänkte :)

• magelita80

Lacey: jag jobbar med reseförsäkringar. Och har trygg hansa som hemförsäkring. Har ofta kontakt med de i jobbet. Har man resplus genom trygg hansa så ersätter de inte syftet med resan tex om du blir förkyld eller får öroninflammation. Men om du hamnar på sjukhus eller blir ordinerad sängkläder el vila på rummet så ersätter de. Sedan har de även ett maxbelopp vad du kan få per dag. Om du har betalat dyrt för en resa så kan du bara få 500-800 kr per dag fast du kanske har betalat 2000 kr per dag.

• Lacey

Jag kan ju bara svara på hur det varit för oss. Och vi har fått tillbaka mycket och fått bra hjälp och varit väldigt nöjda. Både i fallet med dykammaren och ett fall med bruten arm i alperna ersattes alla omkostnader plus Kompensation efteråt.

• Lacey

Likaså nu när jag blev biten av apan.

• magelita80

Säger inte att hembolagens reseförsäkringar är dåliga men resbolagens försäkringar kan i de flesta fall betala mer i förstörda dem dagar.

Svar på tråden Skall vi ha resebolagets försäkring när vi åker två veckor till Thailand i Januari?