• Anonym

Brukar du ta värktabletter och dricka alkohol samtidigt?

Börja undra för en person på min fb status skrev att hon skulle ta en ipren och en whiskey för det sover man gott på. Massa personer gillade statusen. Vet inte folk att man inte ska ta alkohol och värktabletter ihop? Gör ni det? Folk verkar ju inte bry sig.

• Svar på tråden Brukar du ta värktabletter och dricka alkohol samtidigt?
  • Skruttelito

Jag hade nog tolkat det som ett ironiskt inlägg. Men då jobbar jag inom sjukvården och har många vänner i samma bransch

• Anonym (my)

Jo det hände då och då när jag var yngre. Kan säga att jag slutade tvärt efter att min svägerska (som är farmaceut) förklarade varför man inte ska göra det.

• Anonym (dsk)

Det ska mycket till för att en Ipren och en whiskey ska ställa till med skada i kroppen. Tex att man är både svårt leversjuk och njursjuk.

• Anonym
    Skruttelito skrev 2011-10-28 23:53:22 följande:
    Jag hade nog tolkat det som ett ironiskt inlägg. Men då jobbar jag inom sjukvården och har många vänner i samma bransch
    Hon är inte ironisk kan jag säga hon är rätt glad i alkohol.
  • Anonym
    Anonym (dsk) skrev 2011-10-28 23:56:07 följande:
    Det ska mycket till för att en Ipren och en whiskey ska ställa till med skada i kroppen. Tex att man är både svårt leversjuk och njursjuk.
    Kanske är så men jag har alltid fått lära mig att kombinationen värktabletter och alkohol ska man absolut inte ta.
  • Anonym

En annan person på min fb har hepatit C tror jag det är pga blodtransfusion, hon dricker alkohol varje helg och rätt mycket. Är det verkligen bra?

• Anonym (dsk)
    Anonym skrev 2011-10-28 23:57:13 följande:
    Kanske är så men jag har alltid fått lära mig att kombinationen värktabletter och alkohol ska man absolut inte ta.
    Detta är säkert för att förut fanns det flera preparat (värktabletter) som i kombination med alkohol var direkt livsfarliga redan vid intag så små som en tablett två dagar innan alkoholintag. Men tror att alla dessa preparat har fasats ut i dagsläget.
    Anonym skrev 2011-10-28 23:58:06 följande:
    En annan person på min fb har hepatit C tror jag det är pga blodtransfusion, hon dricker alkohol varje helg och rätt mycket. Är det verkligen bra?
     Nej, det är inte bra att belasta en sjuk lever med alkoholintag varje helg.
  • Rhoda Horswunce
    Nja, en liten whiskey och en ipren innebar ju inte nagon storre risk, jag har nog aldrig gjort det men skulle kunna tanka mig att gora det. Alvedon ar val inte heller sa farligt egentligen om man gor det nagon gang ibland, men det skulle jag inte gora sjalv.
  • Scream2

Fast jag tror nog det är mest whiskyn som gör att hon sover gott...bara onödigt att ta en Ipren även om det vid enstaka tillfällen inte gör nån större onytta i kroppen, om man inte har andra sjukdomar i botten.

• Anonym (dsk)
    Scream2 skrev 2011-10-29 00:07:39 följande:
    Fast jag tror nog det är mest whiskyn som gör att hon sover gott...bara onödigt att ta en Ipren även om det vid enstaka tillfällen inte gör nån större onytta i kroppen, om man inte har andra sjukdomar i botten.
    Är av uppfattningen att Ipren och Alvedon kan hjälpa till att somna. Just när man ska somna brukar kroppstemperaturen sjunka lite, vilket kan underlättas av att man tar en liten dos Ipren eller Alvedon. Ej tillräckligt effektivt för att fungera som sömnmedel, men det finns en vetenskapligt fastställd effekt.
    Medan whiskeyn mer troligt ger orolig sömn och sämre sömnkvalitet. Dock kan en liten mängd alkohol hjälpa till så att man varvar ned och slappnar av lite så att man därför lättare somnar. 
  • As mamma

Det värsta är att det alltid står att det är jättefarligt att blanda tabletter och alkohol, men när man väl gör det så händer inget.. så en gång tog jag dexofen + alkohol. NEVER AGAIN!!

Svar på tråden Brukar du ta värktabletter och dricka alkohol samtidigt?