• bebis maj 12

Ni som kan detta med fostrets storlek i olika veckor.Hjälp!

Jag undrar lite ang detta med storleken på fostret.
    Jag är nu v 9+2 och i torsdags när jag gjorde vul så va bebis 20 mm,då va jag v 9+0
    Och om man läser under vecka 9 så står de att bebis är mellan 2-3 cm...betyder de att bebis ska vara 2 cm i början av vecka 9 och i slutet av vecka 9 så ska bebis vara 3 cm??
    Min va ju 2 cm i slutet av vecka 9,bör jag oroa mig att den inte växer som den ska?
    Detta är mitt 4:e barn och jag är mer nojjig nu än tidigare,mest pga av mf i augusti.

Tack för hjälp!!

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • Svar på tråden Ni som kan detta med fostrets storlek i olika veckor.Hjälp!
  • linneaja

Jag tror säkert att det inte är någon fara alls. Alla växer ju olika fort... Och det handlar ju om 1 cm eller så. Efter som BM inte sa något när ni kollade på bebisen så finns det ju ingen anledning till att vara orolig :) (förstår dock att du är det iaf) Kan du inte höra av dej till din bm och se ifall du kan få ett till ultraljud om någon vecka, just för att du har haft missfall tidigare?

• bebis maj 12
    linneaja skrev 2011-10-29 09:55:06 följande:
    Jag tror säkert att det inte är någon fara alls. Alla växer ju olika fort... Och det handlar ju om 1 cm eller så. Efter som BM inte sa något när ni kollade på bebisen så finns det ju ingen anledning till att vara orolig :) (förstår dock att du är det iaf) Kan du inte höra av dej till din bm och se ifall du kan få ett till ultraljud om någon vecka, just för att du har haft missfall tidigare?
    Jag går hos en privat gyn,hon sa när hon mätt att jag borde vara v 8+6,vilket stämmer så när som på en dag. Jag ska dit igen om 1 1/2 vecka. Sen ska jag göra ett sista i v 12+1.Men man blir så fundersam när man läser om fosterutveckling.Har läst ibland att bebisen vart för liten för den vecka man ska vara i och sen har fostret dött.
  • crossfit

Det är ju med hjälp av storleken de bedömer ålder på fostret. Alltså är den exakt så stor som den ska vara för tiden. Förstår du vad jag menar?

• bebis maj 12
    crossfit skrev 2011-10-29 11:09:17 följande:
    Det är ju med hjälp av storleken de bedömer ålder på fostret. Alltså är den exakt så stor som den ska vara för tiden. Förstår du vad jag menar?
    Men om jag vet att jag är i v 9+0 och fostret va 20 mm och de stämde på tiden och stl.Om fostret hade vart 30 mm..så hade dom sagt att fostret hade vart äldre??De hade ju inte stämt...så kan ett foster i v 9+0 vara sån skillnad på,en hel cm och ändå vara lika gammalt?
  • crossfit

Vecka 9 är ju 7 dagar. När du läser om storleken i vecka nio menar de 9+0 till 9+6
    i början är fostret ca 20 och o slutet ca 30

• bebis maj 12
    crossfit skrev 2011-10-29 17:54:00 följande:
    Vecka 9 är ju 7 dagar. När du läser om storleken i vecka nio menar de 9+0 till 9+6
    i början är fostret ca 20 och o slutet ca 30
    Jag är ju v 9+2 idag,alltså i vecka 10. Så när jag läste på v 9 så är de väl 8+0-8+6??
    Jag va ju slutet på vecka 9 när fostret mättes..gick in i v 10 samma dag..därför tycke jag att min bebis va så liten..
  • bebis maj 12
    crossfit skrev 2011-10-29 18:44:00 följande:
    Men du kanske inte blev gravid exakt då du trodde.
    Jo..jag anv ÄL-test och vet när jag har ÄL samt när vi hade sex..och jag  vet vilken vecka jag är i och de stämde med storleken på fostret när jag gjorde vul..de jag undrar är varför det står att ett foster är 20-30 mm i vecka 9,kan de variera så pass på ett lika gammalt foster.För om de menas att bebis är 30 mm i slutet av vecka 9 ( dvs 8+7)så förstår jag inte då gyn mätte mitt foster till 20 mm och fick fram att jag va i v 8+6. När man passerat v 8+6 så är man ju 9+0,dvs man går in i vecka 10.
  • crossfit

På vul mäter man mellan huvud och rumpa. Man mäter inte benen. När man läser på olika hemsidor har de oftast hela fostretslängd.

• bebis maj 12
    crossfit skrev 2011-10-29 19:19:54 följande:
    www.ob-ultrasound.net/crl.html
    Här finns en länk på (crown-rump-length)det man mäter på VUL
    Tack!
    De man undrar när de står weeks 9,är de början på v 9,dvs när man precis går in i vecka 9 eller är de 9 fullgångna veckor...för är de 9 fullgångna så stämmer ju mitt mått,men är de början på vecka 9 så stämmer de inte och de är de jag blir rädd för,att mitt foster stannar av i växten
  • crossfit

Jag tolkar det som att 9, betyder 9 fullgångna veckor. På de ultraljudsmaskiner jag har använt är det i alla fall så.

Oroa dig inte. Njut! Hoppas du mår bra. Grattis till graviditeten! 

• Jen08

UL 9+4 va min 2,4 säte-hjässa sa hon som gjorde UL sen sa hon att det är det måttet som avgör hur långt gången man är, sen kollar hon att utvecklingen är i relation till längden, i vecka nio är de som en tjock ostbåge med utskott (armar och ben ) så din längd verkar stämma väldigt bra överens med va hon sa, hon sa även att de växer ca 1 mm om dan runt den perioden, om min va 2,4 9+4 och din 2,0 på 9+0 . Allt verkar vad jag förstår alltså vara helt perfekt med din bebis.

• bebis maj 12
    Jen08 skrev 2011-10-29 23:52:31 följande:
    UL 9+4 va min 2,4 säte-hjässa sa hon som gjorde UL sen sa hon att det är det måttet som avgör hur långt gången man är, sen kollar hon att utvecklingen är i relation till längden, i vecka nio är de som en tjock ostbåge med utskott (armar och ben ) så din längd verkar stämma väldigt bra överens med va hon sa, hon sa även att de växer ca 1 mm om dan runt den perioden, om min va 2,4 9+4 och din 2,0 på 9+0 . Allt verkar vad jag förstår alltså vara helt perfekt med din bebis.
    Tack,de känns skönt att höra.
    Man blir så fundersam när man läser olika sidor hur stort fostren är/ska vara.nÄr nog så nojjig pga tidigare mf,även om jag har tre barn sen tidigare.
  • 3 barns mamma84
    bebis maj 12 skrev 2011-10-30 10:22:06 följande:
    Tack,de känns skönt att höra.
    Man blir så fundersam när man läser olika sidor hur stort fostren är/ska vara.nÄr nog så nojjig pga tidigare mf,även om jag har tre barn sen tidigare.
    Tror nog ägglossningen och mensen ligger bakom detta.
    Man säger ju att alla barn är nästan lka stora fram till vecka 20 men sen kan ägglossningen vara tidig och sen 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Ni som kan detta med fostrets storlek i olika veckor.Hjälp!