• Gummsan82

För tidigt att börja "potträna" vid ca 9-10 månader?

I går satt vi mammor och pratade och då sa en tjej att hennes syster satte sina barn på pottan så snart dom kunde sitta riktigt bra. Typ att varje kväll vi 8 så satte hon dem på pottan en liten stund, oavsett om det kom nått eller inte. ibland så kom det nått ibland inte.

Blev lite farcinerad av denna sak, så jag undrar nu om det är FÖR tidigt?

• Svar på tråden För tidigt att börja "potträna" vid ca 9-10 månader?
  • nattinattio

ja potträning är för tidigt, däremot kan man ju ha pottan framme mer som leksak å bekanta sig med den å sitta där om barnet gillar det, kommer det nått så är det bara kul

• Nyfiken gul

jag tycker barn ska få vara barn så länge som möjligt...

varför ska det vara så hysteriskt med potträning så tidigt?

• Hattifnattentanten

Håller med nattinattio att "potträning" är för tidigt vid 10 mån men man kan låta barnet sitta på potta emellanåt ändå. Vi har haft vår minsting på potta sedan han var 6 mån. Han får sitta en stund när han vaknar och när han ätit eftersom det är då det brukar komma. I perioder har han sagt till själv när det har varit dags också men det har varierat lite och när han haft mer aktiva perioder så har det inte fungerat så bra.

Med så små barn handlar det mer om att föräldrarna ser och förstår barnets signaler än att barnet själv klarar av att säga till att det är dags.

• Svimpe

Våra bekanta lät sin åttamånaders bajsa på pottan. De kunde tydligt se en liten stund innan att det var dags. De sa att det funkar bra.

Själv tror jag att det säkert är lättare att klämma fram de lite fastare tollarna om man inte har en blöja i vägen...

Gör man potträning till en lek och är lyhörd för om barnet vill eller inte så går det säkert bra att börja tidigt.

• Gubbas

Vår stora kille bajsade också på pottan då han var 8 månader ungefär, mest för att han satt där och luftade rumpan och kom det nåt så var det ju bra. När han blev äldre så vägrade han och det var inte mer med det. Att börja för tidigt som 10 månader kanske funkar för en del barn, men annars tror jag att det kommer när barnen själv är redo för det!

• nattinattio

bevisligen är det ju så att om barnen lär sig saker för tidigt (med träning eller på egen hand) så hoppar de över nån annan viktig träning och det blir bakslag förr eller senare...

• vårsol

Vi har pottat vår son sedan han var 6-7 månader. Vi _tränar_ honom inte utan erbjuder ett annat ställe att göra ifrån sig på. Han bajsar på pottan och kissar där ibland, ibland kissar han i blöjan, ibland på golvet. Vi gör ingen affär av att han gör ifrån sig, oavsett var han gör det, vi berömmer alltså inte när han gör ifrån sig på pottan utan ser det som ngt helt naturligt... (han är 11 månader nu)

Det handlar INTE om potträning på så små barn, jag kan inte nog poängtera det, utan ENDAST att erbjuda ett annat ställe än blöjan att göra ifrån sig på.

"jag tycker barn ska få vara barn så länge som möjligt..."
    Jag tycker också att mitt barn ska vara barn men bara för att man är barn behöver inte det betyda att man gillar att få sitt bajs tryckt mot huden av en blöja...

• Glad och mor

Bra fråga! Min son är snart 18 månader o folk har delade meningar. Mina svärföräldrar anser att det är hög tid, en annan mamma som jag känner säger att det är för tidigt. Sen hör jag dem som har blöja vid 3 års ålder (inte alls ovanligt har jag förstått). Jag tycker att det skulle vara skönt om Anton ville göra annat än lägga pusselbitar i pottan! :)

Men, men det är nog bra som nattinattio skriver!

Lycka till!

• väntar o längtar

Så länge man lyssnar på barnet så kan det absolut inte vara dåligt att erbjuda potta/toalett i tidig ålder.
    Ifall barnet visar att det vill därifrån så tar man helt enkelt bort det - det ska inte vara ett tvång eller nåt tråkigt.

Här hemma så har vi jätteskoj medan sonen sitter på toaletten, vi sjunger, läser ramsor, undersöker nya prylar... listan kan göras lång.

• 3barnsmor35

Man kan börja hur tidigt som helst, det finns ju de som kör helt blöjfritt också.
    Observera att det som andra tidigare skrivit, det handlar inte om tvång eller måsten, utan att bara ta in pottan som en rutin i vardagen, precis som så många andra saker.
    Min dotter (21 mån) har suttit på pottan sen hon var ca 8 månader, men vi har absolut inte tvingat henne till ngnting. Nu säger hon själv till genom att säga "potta" "kissa" eller "'ajsa".
    Ibland har det redan hänt o ibland hinner vi
    Ingen brådska o varken ris eller ros från oss oavsett. Vi läser o myser inne i badrummet när hon sitter där.

Well well, så har vi gjort iaf.

Till sommaren ryker blöjan helt sen ser vi

Lycka till!

kramar

Svar på tråden För tidigt att börja "potträna" vid ca 9-10 månader?