• Takex

    Fiskar för nybörjare!

    Hej!
    Det finns nog egentligen tillräckligt med många sånna här guider där ute i världen, så det räcker och rinner över men jag tyckte även att det skulle passa att ha en liten tråd här på FL där många av oss redan är aktiva och där det kanske blir lite enklare att hitta när man verkligen är nybörjare. För jag vet inte hur ni andra tycker men när jag var på dag ett, köpa tank dag då hade jag aldrig kunnat tro att den världen som gömmer sig bakom glada fiskar och klart vatten var så stor som den är!


    Tänkte först dra lite snabbt vilka vi är, alltså jag och mina älskade bebisar som härjar här hemma. Jag har bara ett display akvarium på grund av platsbrist, jag brukar även kalla det för "the main tank" det är den allt hårt arbete resulterar i och den jag bär så mycket vatten för!

    Här i bor:
    1 Zebra Lace Skalar, Milian
    1 Lace Skalar, Tami
    1 Blå Skalar, Teru (också känd som Telli eller Little baby blue)
    3 Cory catfish, Daiichi, Kodaichi och mini (dom måste döpas stackarna).

    Den dystra gråa tanken till höger är en helt separat historia, det är en Quarantine/Hospital tank eller bara "QT". Beroende på vem man frågar så är en QT ett måste, frågar man mig så ja men många andra säger även nej. I här mellan landar nya fiskar för att man helt enkelt ska kunna vara säker på att dom inte har med sig något in i den nya tanken. Det är också hem för de fiskar i main tanken som av någon anledning blir sjuka och måste separeras från de friska firrarna.

    Här i bor just nu:
    1 än så länge oidentifierad baby Skalar, Lille bebisen
    3 Zebra Danios, inga namn än

    Den som håller mig mest sysselsatt är lille Telli, min blåa Skalar. Han är väldigt sällskapssjuk och vill gärna leka. Hans favoriter är "simma genom ring", "kull" och "vart faaan är min mat".

    ****** GUIDEN START: ******

    Att tänka på när man ska köpa fisk:

    * Vilken fisk/fiskar vill du ha?
    Hur stor blir den här fisken?
    Vad för vattenvärden kräver den här fisken? 
    Fiskar:
    Kan fiskarna vara tillsammans (aggressivitet, vilken yta tar fiskarna upp etc)
    Kan fiskarna vara tillsammans (temperatur, PH etc)

    En väldigt enkel och smidig sida att kolla upp detta på är www.zoopet.com.

    Det finns ingenting som heter att en fisk anpassar sig till storleken på akvariumet som man har tyvärr. Det som händer är att fiskens kropp slutar växa men organen gör inte det, detta är inget roligt sätt att dö på. Man måste ta hänsyn till hur stor fisken blir och känna efter om man orkar och klarar av det.

    Vad behöver jag?:

    För fiskarnas rena överlevnad:
    * Ett akvarium i lämplig storlek.
    * Ett filter som klarar av akvariets storlek.
    * Filter media (bioringar, filter svampar detta finns att köpa till just det filtret man använder)
    * Behandlingsmedel för kran vatten.
    * Termometer
    Vätsketester för ammonia, nitrit och nitrAt (alt. även PH, KH och GH).
    * Hinkar/bunkar (egna hinkar som aldrig har eller aldrig kommer att användas tillsammans med rengöringsmedel då minsta lilla spår efter dessa kan ha ihjäl hela akvariet : ( ).
    * Slamsug
    * "Shelter" (beroende på fisk kan det vara väldigt viktigt att dom har områden att gömma sig på).
    * Mat/foder (vanliga fiskmats flingor är väldigt bra men dubbelkolla alltid med fisken du valt).
    * Alt. Airstone/syrepump.

    Till en själv:
    * Sand (finns massor att välja mellan, ett tips är att välja efter vad ens valda fisk föredrar, en hel del fiskar trivs bättre med mörk botten).
    * Växter
    * Lampa (fiskar behöver egentligen inte direkt ljus dock är det viktigt att dom har en bra natt/dag rutin).
    * Dekoration.

    Om man vill:
    * Kolfilter

    SÅ HUR GÖR JAG? 

    Ammonia, Nitrit och NitrAt är akvariets magiska nyckel. Att få den jämna balansen av 0 ammonia, 0 Nitrit och 5 - 10 NitrAte är vad som kallas att ha en etablerad tank, en cyklad tank och att ha ett biofilter. Vad som innebär är att akvariet själv klarar av att bryta ner fiskens giftiga avföring. Din första och mest tråååkiga uppgift när du skaffar ett akvarium är att se till att denna cykel blir klar, det tar några veckor.

    Utan fisk:
    Utan fisk är den metoden som de flesta av oss med akvarium föredrar och rekommenderar. Det betyder att du inte alls har i någon fisk under den här processen. Det ses som snällare eftersom ingen fisk behöver lida sig igenom ammonia och nitrit spikar. Men det tar också längre tid. Det bästa sättet att göra detta utan fisk är att be zoo affären man handlar ifrån om att få lite använt filter media ifrån dom där bakterier redan växer. Sedan finns det både bakterier på flaska som man kan köpa till eller det gamla goda viset med växter/fisk mat att ta till hjälp.
    Under hela processen bevakar man tanken med dagliga vatten tester och för anteckningar. 
    Bromma Zoo i Stockholm är ett exempel på djuraffär som säljer använt filter media.

    En vän eller bekant med ett friskt akvarium som varit igång en längre tid och inte haft några sjukdomar/plötsliga dödsfall i tanken på en längre tid är också perfekt att ta till hjälp.

    Använt akvarievatten gör väldigt lite i detta, ytterst få bakterier finns i detta vatten och det hjälper inte till speciellt mycket. 

    Med fisk: 
    Det blir tyvärr oftast så att det blir en fish-in cycle av det hela, alltså att hela processen blir med en fisk. Det går förstås mycket snabbare då fisken tvingar ingång allt väldigt snabbt men det är väldigt tufft för både firre och ägare. Som ägare är det dagliga vattenbyten som gäller för att hålla den lille från att dö av förgiftningar eller att få permanenta, svåra skador.
    Även under denna process bevakar man tanken dagligen och testar vattnet minst en gång om dagen. Var beredd att göra dagliga vatten byten som även kräver vatten behandling varje gång (alltså bl a avkalkning av kranvattnet). 


    Hur vet jag att min tank cyklar?
    Det vet du i och med att du först får en ammonia spik, alltså att värdet på ammonia stiger snabbt och alldeles för högt för att sedan tas över av en nitrit spik och sedan sist en nitrAt spik. Att föra ordentliga anteckningar gör det hela enklare.
    Både ammonia och nitrit är oerhört giftigt för fisken och om det inte har ihjäl dom så kan dom bland annat få hemska skador på sina gälar. nitrAt är det vi är ute efter, det bryter ner det giftiga i vattnet men blir inte giftigt för fisken så länge det inte är för högt. Man gör vattenbyten runt 1 gång var, varannan vecka för att hindra detta. Ett vanligt vattenbyte är på cirka 20% av vattnet.
    Man byter absolut inte allt vatten.

    Frågor och svar:

    F:
    Jag fick veta på djuraffären att jag behöver sätta upp akvariet 24 timmar innan jag köper fisk och låta det köra, är det riktigt?

    S:
    Nej, detta är fel. Och ett tydligt tecken på en person som du ska undvika som pesten. Ett akvarium behöver stå för sig själv utan fisk för betydligt längre än så tills det har gått igenom sin ammonia, nitrit och nitrAt cykel.

    Det är ett personligt val att välja att cykla ett akvarium med fisk, om det är något du föredrar så är det din plikt att läsa på ordentligt så du vet vad du gör.

    F:
    Hur ofta behöver jag göra rent akvariet?

    S:
    Aldrig! Yes! Man bör göra ett vatten byte var, varannan vecka (i de flesta fall, varje) för att hålla nitrAterna på en acceptabel nivå. När man gör ett vatten byte passar man även på att dammsuga sanden med en slam sug, torka av glaset och röja runt med annat.

    Var dock försiktig när du röjer runt i sanden, rör inte för mycket då du dels kan orsaka en mini-cykel (alltså att ditt akvarium börjar om igen med ammonia, nitrit och nitrAt fast under någon dag eller så) och för att du släpper lös gifter i vattnet, slag och annat som inte är bra.

    Ett bra tips är att alltid mata fiskarna i samma del av akvariet så du vet vilken del du ska fokusera din dammsugning på! Kom ihåg att alltid stänga av hela akvariet när du ska rota runt där i och att stänga av filtret vid matning kan vara en bra ide!

    F:
    Hur ofta behöver jag göra rent filtret?

    S:
    Egentligen.. aldrig.. om man får ett dåligt flow i filtret så kan det vara värt och se om det är någon propeller som sjunger på sista tonen eller om det blivit för klegigt, ett lätt och smidigt sätt att förhindra detta är att om man tycker det är oerhört mycket slime eller kanske blad för växter i filter mattorna så kan man skölja ur dom i de gamla akvarievattnet som man tömt akvariet på när man gör vattenbyten. Det är oskadligt för bakterierna. Skölj absolut INTE i vanligt kran vatten!

    F:
    Fiskaffären sa att jag inte ska mata fisken som jag precis tagit hem, stämmer det?

    S:
    Ja. Mata aldrig när du precis tagit hem en ny fisk. Det finns flera anledningar, bl a att fisken redan fått mat och det finns risk för övermatning och att den nya fisken redan pressar akvariets biofilter nog som det är, då vill man minimera "utsläppen" :).

    F:
    Det är något som inte stämmer, mina fiskar beter sig inte som dom ska/mina fiskar dör. Vad gör jag?

    S:
    Nummer ett; vatten byte. Byt genast 20% utav vattnet om du upplever att fiskarna inte må bra. Testa även vattnet för att se om orsaken finns där (vilket det oftast gör).
    För hög ammonia: Vatten byte.
    För hög nitrit: Vatten byte.
    Undvik att mata vid spikar, fiskar klarar sig bra utan mat. Anledningen är att försöka dra ner på utsläppet.
    Gå sedan där ifrån.

    F:
    Jag får hela tiden höra att jag inte ska lyssna på djur affärer, är detta riktigt?

    S:
    Oja, bäst är att bli medlem i ett av alla de forum som finns och fråga dom som verkligen har detta som hobby. Det finns kunniga personer i affärer där ute men är man själv okunnig så kan det vara svårt att veta vem som har koll. En bra affär vägrar att sälja dig fisk samtidigt som akvariet t ex. 

    F:
    Jag har haft/vet om dom som har eller har haft en frisk, välmående tank utan dessa omständigheter, what's that about?

    S:
    Tja, från de historier jag har hört om dom som haft akvarium eller känt någon som haft akvarium som det gått bra för har gjort precis samma saker som vi idag pekar och skäller om bara det att man då inte riktigt visste varför.

    F:
    Måste jag ha en karantän tank?

    S:
    Nej det måste du väl inte. Men det är något att rekommendera. Man vet aldrig vad en ny fisk kan föra med sig för parasiter och ohyra. Risken är stor att man förlorar hela sin main tank tack vare det. Det är fruktansvärt trist. Det räcker inte att inte "blanda" vattnet i påsen med sitt akvarievatten.

    Det är så roligt att ha akvarium, det som känns snurrigt löser sig fort och sen så kan man det baklänges i sömnen! Det är verkligen värt allt slit och släp! Fråga gärna, det finns ett gäng kunniga här på FL, alla har vi olika erfarenheter att dela med oss av, nya som gamla akvarieägare! 

     
  • Svar på tråden Fiskar för nybörjare!
  • Takex

    Kul att du tycker det :D Jag hade inte förväntat mig så mycket eftersom just det är forumet är rätt segt så förhoppningsvis har någon läst och kanske fått nytta av det :)


  • Flo

    En fråga, vad är engångskostnaden för att skaffa fiskar och vad kostar det per månad?  

  • Takex
    Flo skrev 2012-07-16 17:16:42 följande:
    En fråga, vad är engångskostnaden för att skaffa fiskar och vad kostar det per månad?  
    Det beror alldeles på hur stor akvarium du ska ha. Mitt 155L kostade nog 3500kr. Sen fiskarna har gått på någon tusenlapp. Jag köpte även hem vanliga mediciner och så basmat (flakes och sånt som räcker i evigheter) precis i början och det gick väl på några hundringar, 300kr kanske?

    Per månad tycker jag inte det kostar speciellt mycket, runt 40kr i fiskmat (då jag har Scalar och Discus) och så dom kronorna som tickar i vatten och el men det är inget som vi märkt någon före/efter akvarium skillnad.

    Sen tillkommer det en kostnad på vattentester och vattenbehandlingsmedel så kanske 250kr extra var 3:e - 6:e månad, lite vilt uppskattat.

    Vi har som sagt inte märkt av något speciellt i månadsbudgeten. 
  • Hallonbilar
    Flo skrev 2012-07-16 17:16:42 följande:
    En fråga, vad är engångskostnaden för att skaffa fiskar och vad kostar det per månad?  
    ett tips är att kolla blocket med där säljs ofta kompletta akvarium med fisk i eller utan, minst likabra som nya men betydligt billigare,  jag själv har 5 kar och bara ett av dem är nyköpt, det var ju så fint :)
  • Takex
    Hallonbilar skrev 2012-07-18 07:48:42 följande:
    ett tips är att kolla blocket med där säljs ofta kompletta akvarium med fisk i eller utan, minst likabra som nya men betydligt billigare,  jag själv har 5 kar och bara ett av dem är nyköpt, det var ju så fint :)
    Det är även toppen. Fråga bara först innan man börjar egna rengöringsprojekt. Kemikalier och fisk går inte bra ihop.
  • Hallonbilar
    Takex skrev 2012-07-18 08:03:35 följande:
    Det är även toppen. Fråga bara först innan man börjar egna rengöringsprojekt. Kemikalier och fisk går inte bra ihop.
  • esmeralda74

    Jätterolig tråd!
    Jag har precis köpt ett akvarium 126 liter och startat upp sedan en vecka, utan fisk såklart, nu är det lite slemmiga alger på stenar och lite svart beläggning högst upp vid vattenkanten på några ställen... Som jag förstår jag byta vatten.

    Men hur ska jag veta när det är tillräckligt bra för att släppa i fiskar?  Är det enbart tester av vattnet?
    På Hornbach berättade personalen att de gör gratis tester av vattnet. Kan man göra tillräckliga tester hemma?

    Koldioxid, vad har det för effekt på alger?

        

  • Takex
    esmeralda74 skrev 2012-11-02 23:58:12 följande:
    Jätterolig tråd!
    Jag har precis köpt ett akvarium 126 liter och startat upp sedan en vecka, utan fisk såklart, nu är det lite slemmiga alger på stenar och lite svart beläggning högst upp vid vattenkanten på några ställen... Som jag förstår jag byta vatten.

    Men hur ska jag veta när det är tillräckligt bra för att släppa i fiskar?  Är det enbart tester av vattnet?
    På Hornbach berättade personalen att de gör gratis tester av vattnet. Kan man göra tillräckliga tester hemma?

    Koldioxid, vad har det för effekt på alger?

        
    Hej!
    Tycker inte du behöver byta vatten när du inte har någon fisk i men du nämner inte hur du cyklar akvariet? Har du använd filter media från djuraffären eller tillsätter du bakterier som du köpt?

    Det finns bara ett sätt och det är att tydligt ha sett att akvariet gått igenom spikarna, det är toppen om djuraffären kan testa vattnet åt dig, det kan kännas lättare men du  behöver testa det så att du kan se att den går igenom alla faser. Du skulle alltså kunna gå nu till djuraffären och få ett provsvar på 0,0,0-20 och det är ju perfekt MEN det är ju på tok för tidigt, det har inte hunnit hända något, därför behövs vattnet testas under processen.

    Annars tycker jag det optimala är att testa vattnet själv hemma men då krävs det att du köpt testerna :)

    CO2 kan dra ner på alger men också göra absolut ingenting :) Bästa sättet enligt min egna erfarenhet att hålla algerna nere är att vara strikt med hur mycket ljus akvariet får. 
    Shingo ♥ 28/9 2012
Svar på tråden Fiskar för nybörjare!