• ahhhaa

Nån som har recept på gröt till mjölkallergiskt barn?

Nån som jag kan göra själv, inte grahamsgröt eller havregrynsgröt för det äter hon inte.. Kan man hälla mycket havremust i vatten så det blir tjockt och sen hälla i Soja Semp som jag gör vällingen på? Alltså mycket tjockare välling...

• Svar på tråden Nån som har recept på gröt till mjölkallergiskt barn?
  • Tabby

Du kan göra risgrynsgröt (finns sådan som går på 3 min) gjord på ris eller havremjlk. Du kan göra polentagröt, hirsgröt osv. Blanda i lite fruktpure så att de får i sig lite nyttigavitaminer och järn..
    Hirs innehåller även en hel del järn.

• Mymamma

Hejsan!
    Vi har äppel och banangröt på ICA som är mjölkfri, den heter Ekogo och funkar jättebra speciellt om man blandar den med havremjölk..tycker lillan är jättegott.

• Tabby

Det finns även en mjölkfri köpegröt som heter Sinlac.

• Chaia

Hollegröt www.trendybaby.se/shop/default.asp

Sinlac www.nestlebarnmat.se/se/products/assortment/porridge/7410Sinlac{70CB9AA9-A031-439E-A878-9A14BA0A2599}

EkoGo www.ekogo.com/produkter.html

Recept och tips www.meadjohnson.se/index2001_se.html

Gröt är ju tjockare välling, så visst kan du göra på det sätt du beskriver!

Du kan koka gröt på rismjölk/havremjölk/vatten och havregryn/pama minutris/hirsmannagryn/polenta/rismjöl/havremust/vetemjöl/grahamsmjöl/rågflingor.. sedan kan du ju tillsätta soja semp (eller den mjölkersättning man använder) om du vill. Bara fantasin sätter gränser!

I glutenfria hyllan finns Olda instant risgröt som inte behöver koka. Bara att röra ihop med mjölkersättning till välling eller gröt.

• ahhhaa

tack allihop för hjälpen, ska testa så som jag sa med havremust imorgon... hon älskar väl inte vällingen heller men hon äter den i alla fall... men där var ju många andra tips oxå...

Tack än en gång, ni har hjälpt mej jättemycket..

har henne på mjölkfri kost nu till den 19e januari, då ska vi in o ta prover på henne. Hennes storebror är mjölkallergisk och när hon haft diarré i 5 v så tog vi bort mjölken...

Svar på tråden Nån som har recept på gröt till mjölkallergiskt barn?