• bustösen

    frågor kring väntetider för barnbesked

    Ställer frågan av ren nyfikenhet, jag tillhör kategorin människor som gråter glädjetårar när andra får barnbesked på tv, och nu har jag läst runt lite och förstår inte riktigt hur allt går till i er långa väntan efter ett barn att älska. 
     
    Men nu undrar jag vad är det som gör att man måste göra om utredningen och skicka nya papper till landet efter en viss tid?  Förlorar man sin köplats och får börja om från noll igen då? Eller får man ngn slags förtur? 

    Sedan undrar jag också om adoptionsorganisationerna erbjuder ngn slags stöd och hjälp när väntan drar ut på tiden, eller är det ngt man får söka själv för isåfall. 

    Hoppas jag inte sårar ngn med mina frågor, säg till isåfall {#emotions_dlg.flower}
     

  • Svar på tråden frågor kring väntetider för barnbesked
  • Hej och Hopp

    Man får medgivande för att ta emot ett barn via adoption av svenska myndigheter - och det medgivandet gäller bara i två år.
    Om väntan blir längre - ja då måste man göra om medgivandeutredningen och skicka ner den aktuella utredningen till landet.
    Det kan också vara så att landet i fråga kräver att handlingarna inte får vara för gamla - jag fick till exempel skicka nya läkarintyg till Vietnam när jag väntade på att få hämta hem min dotter.
    Man hamnar inte på noll utan fortsätter att köa på den plats man är.

  • fabbemam

    Instämmer med Hej o Hopp men vill tillägga att man inte får något stöd av organisationen utan får söka den själv tex. via FL Flört. Eller så gör man som vi dvs. medvetet väljer ett barn med i förväg kända särskilda behov så att kön blir MYCKET kortare än annarsGlad.

Svar på tråden frågor kring väntetider för barnbesked