Underskattad och överkörd på jobbet - bita ihop eller ta fighten?
Jag är definitivt ingen mes, jag har integritet och tar ingen skit men jag är trött på att bli överkörd för att jag inte beter mig som en omogen egoist.
På jobbet är jag den som alltid levererar och gör det bra. Både min förra och nuvarande chef kommer till mig och ber om råd när det gäller avgörande beslut. De använder mina idéer och underlag rakt av och vet att de kan skicka mig till möten på huvudkontoret eftersom jag är professionell och socialt kompetent. Ändå har jag sämst lön och får minst cred. Dessutom är chefen betydligt hårdare mot mig än de övriga kollegerna, antagligen för att hon vet min kapacitet.
Jag har en kollega som är precis som jag och hon får samma behandling. De andra i arbetsgruppen tar inte direktiv utan gör lite som de vill, konspirerar, snackar skit, är helt upptagna av sig egen prestige och bräckliga egon. Jag och den andra sjyssta kollegan har fått rädda hela gruppen flera gånger för att de övriga kollegerna verkligen har noll koll på vad som förväntas av dem och hur de framstår.
Chefen daltar med de här kollegerna och går aldrig på mot dem som hon gör mot mig. De kan gapa och skrika, smälla i dörrar, bete sig som jättebebisar och levererar knappt några resultat men de har högre löner och gullas med hela tiden.
Visst är det mitt eget fel att jag inte gapar och beter mig för att få som jag vill men jag har framfört mina åsikter på ett sakligt och sansat sätt. Det räcker uppenbarligen inte. Ska jag behöva sänka mig till de andra kollegernas nivå får att få lite uppskattning?
Jag tror inte att jag fixar det. Jag är inte konflikträdd men jag hoppas in i det sista på att vuxna människor ska bete sig som folk och värdesätta det som är bra. När jag får nog så går jag och det tänker jag göra härifrån också. Får jag ett annat jobb så drar jag direkt och jag vet att chefen kommer att få panik då. Hon kommer att ha ett helvete med de övriga och hennes enda räddning kommer att vara den sjyssta kollegan som är kvar.
Jag skulle vilja säga till chefen att jag känner mig så jävla nedvärderad och förnedrad. Jag har högre utbildning, är äldre, beter mig alltid professionellt och levererar som sagt toppresultat. Hon ger mig sällan cred men använder mina produkter rakt av vilket borde vara ett väldigt gott betyg. Sedan sitter hon och de sviniga kollegerna på konferenser och tar åt sig äran av det jag har gjort.
Det brukar ju tyvärr ta tid att hitta nytt jobb så hur gör jag för att stå ut under tiden? Skulle ni ta fighten med chefen eller bita ihop tills ni kunde dra?