• AnkiC

Barn född sent på året- gå ett extra år på förskolan?

Hej! Undrar om det är nån som har eller har haft ett barn som är född sent på året som har eller tänker välja att den går kvar ett extra år på förskolan och börjar förskoleklass som 6.5 istället för 5.5?

Min son är född 19 december 2006. Han skulle egentligen kommit januari 2007 och hade han gjort det hade det ju inte varit tal om att börja förskoleklass 2012, då hade han ju börjat 2013. Nu kom han tidigt och hör till årskullen som börjar 2012.

Han är ju nästan året yngre än många av de som är i hans årskull och är inte lika framåt på alla områden. De kompisar han leker med är de som är födda året efter honom. Han leker inte så mycket med de barn i hans årskull.

Så hur resonerar ni? Är det bättre att låta honom gå kvar ett år och låta honom känna sig duktig när han väl går över? Eller ska man begära av skolpersonalen att anpassa förskoleklassens verksamhet efter hans utveckling? Kanske han växer av att börja förskoleklassen? Ska han gå ett år extra i förskoleklassen istället?

Hur har ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 09:21
    Kan ju tillägga att jag väntar barn så om han skulle gå kvar på förskolan ett år till blir det endast på 15 timmar. Kan det vara för lite tid för honom om han behöver mycket stimulans?

• Svar på tråden Barn född sent på året- gå ett extra år på förskolan?
  • Lena

Vad vill ha? Jag är född 21/12 och har alltid varit yngst i klassen det har funkat bra.

• GrönaDruvan

Jag är född 27/12 och varit näst yngst i klassen i många år och för att senare bli yngst. Aldrig nåt problem.

• Hannajo

Min dotter är född 10 december. Eftersom jag är lärare och har sett barn, födda i december, som inte alls var skolmogna så bestämde jag mig för att verkligen kolla med förskolepersonalen att de tyckte att hon skulle börja förskoleklass med sina jämnåriga. Hon lekte också mest med yngre (det fanns inga jämnåriga tjejer på avdelningen iofs). Personalen tyckte absolut att hon skulle följa med sina jämnåriga. Hon var en av de första som började läsa i förskoleklassen visade det sig, och hon växte mycket som person under det året samt fick många jämnåriga vänner.

Om jag vore du skulle jag höra vad förskolepersonalen säger om saken. De vet ju mer om din son än vad vi här på familjeliv gör Lycka till i beslutsfattandet!

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • häxvrål

Min dotter är född sent på året och började i förskoleklass samtidigt som alla andra. Det har gått jättebra, hon är inte efter i utveckllingen jämfört med de andra.
    Det är ändå så stora skillnader i den åldern, den största i hennes klass är född sist på året och den minsta ett halvår före min dotter.

Jag tycker att du ska låta honom börja med sin egen årskull. Jag tyckte också att det hände otroligt mycket med min dotter det sista halvåret innan hon började skolan. På vårt dagis arbetade de mycket med de äldsta, de fick göra mer än de yngre barnen, längre utflykter, öva på andra saker för att vara redo för skolan. Det gjorde också att de ungicks och lärde känna varandra.

• AnkiC
    Hannajo skrev 2011-10-30 07:30:49 följande:
    Min dotter är född 10 december. Eftersom jag är lärare och har sett barn, födda i december, som inte alls var skolmogna så bestämde jag mig för att verkligen kolla med förskolepersonalen att de tyckte att hon skulle börja förskoleklass med sina jämnåriga. Hon lekte också mest med yngre (det fanns inga jämnåriga tjejer på avdelningen iofs). Personalen tyckte absolut att hon skulle följa med sina jämnåriga. Hon var en av de första som började läsa i förskoleklassen visade det sig, och hon växte mycket som person under det året samt fick många jämnåriga vänner.

Om jag vore du skulle jag höra vad förskolepersonalen säger om saken. De vet ju mer om din son än vad vi här på familjeliv gör Lycka till i beslutsfattandet!
    Tack för ditt svar! Jo självklart ska vi prata med förskolepersonalen, det gör vi redan. Saken är den att det inte är så vanligt att barn går kvar ett år enligt dem. Min svärmor jobbar på skolan och de på skolan tycker att barn som inte är skolmogna bör gå kvar på förskolan, de han haft möte nyligen om detta.

Förutom att han är född sent så har han halkat efter pga av att han hörde dåligt under sina första år. Det har dock gått fort med utvecklingen nu.

Känns som att förskola och skola har olika uppfattningar och att beslutet ligger hos oss föräldrar till stor del. Känns som lite stöd ändå kan komma härifrån om det är fler som har dessa tankar. Egentligen har man ju inget att förlora på att låta han gå kvar. Eller har man det? Känns motigt på nåt vis att låta honom gå kvar. Men får inte sonen ett bra mottagande i förskoleklassen känns det ju fel. Hade önskat att de hade mer möjlighet att anpassa sin verksamhet efter hans behov isåfall. 
  • Emmizen80

,im dotter är född 28/12-06 även hon skulle varit född i januari 2007. och har samma funderingar som ni. har även tagit upp detta med personalen vid utvedcklingssamtalet för ett år sedan. har ett nytt samtal på fredag där dessa frågor kommer att lyftas. Det jag Vet är att man kan ansöka om att börja ett år senare hos rektorn på skolan dottern ska börja på, men att han i princip aldrig beviljar detta Rynkar på näsan utan han anser att det är bättre att barnen i så fall går om ett år i fklassen om det visar sig att de inte klarar av att gå vidare till åk 1. <Är orlig för henne, vet hur hon fungerar i andra gruppsammanhang (är själv förskollärare) och det är inte helt i linje med hur de övriga 06orna är. hon är även "efter" sin årskull på andra områden... men hon är är i fas med 07orna.

• AnkiC
    häxvrål skrev 2011-10-30 07:31:25 följande:

Min dotter är född sent på året och började i förskoleklass samtidigt som alla andra. Det har gått jättebra, hon är inte efter i utveckllingen jämfört med de andra.
    Det är ändå så stora skillnader i den åldern, den största i hennes klass är född sist på året och den minsta ett halvår före min dotter.

Jag tycker att du ska låta honom börja med sin egen årskull. Jag tyckte också att det hände otroligt mycket med min dotter det sista halvåret innan hon började skolan. På vårt dagis arbetade de mycket med de äldsta, de fick göra mer än de yngre barnen, längre utflykter, öva på andra saker för att vara redo för skolan. Det gjorde också att de ungicks och lärde känna varandra.

Ja det är klart att det kan hända mycket under nästa termin. Saken är den att papprena som man ska fylla i inför skolstarten kommer redan nu. Sen är ju det detta med att hade han kommit 2 veckor senare hade han ju börjat 2013. Det skiljer bara 2 veckor. Knepigt. Känner mig själv lite orolig för han är rätt liten i sättet. Men kanske det händer mer till våren.
  • tackförfisken

Jag är född 21/12 och gick ett år extra i förskoleklass. Lr vad det hette då ;)
    För mig var det bra, då jag inte orkade som dom andra i min åldersgrupp.
    Det är nog väldigt inviduellt ... ta hjälp av förskola för att komma fram till ett beslut.

• ElsaMaj

Hej. Jag har en tjej som är född på nyårsafton. Kan inte bli senare på året! Hon går i fklass o det funkar bra. Ångar inte att hon började. Jag har en bror som är decemberbarn o fick börja ett år senare. Det märktes efter ett par år att det var ganska tokigt. Han kom ikapp med mognaden och blev lite understimulerad av att vara "äldre o smartare". Han hade nog fått det bättre i sin "riktiga" klass. Sedan blev det ju lite tokigt när det kom till idrotter mm, där var indelningen alltid efter födelseår, så då fick han inte gå med kompisarna i klassen utan dom som var födda samma år.
    Om inte skolan/förskolan tydligt säger att ni borde vänta så tycker jag att ni ska låta barnet börja som vanligt. I allra värsta fall så går det ju att gå två år i fklass. Men det händer SÅ mycket under detta år, så det är svårt att veta i förväg! lycka till!

• Suri

Jobbar på förskola och vi (och föräldrarna) ville att ett barn skulle gå kvar ett år i förskolan, men det var inte så lätt. En förskoleplats är mycket dyrare än en plats i skolan. Det skulle skrivas åtgärdsprogram och utvecklingsplaner och man skulle tydligt redovisa vad som skulle tränas, hur, vilka resurser som behövdes osv och varför detta inte kunde göras i skolan. Säkert olika i olika kommuner och detta var ett par år sedan. Men det är många ettåringar i kö och kommunen är inte pigga på att ha sexåringar kvar. Hos oss får femåringarna börja i förskoleklassen om de vill efter jul, en termin tidigare. Bara för att det är så många i kö.

Svar på tråden Barn född sent på året- gå ett extra år på förskolan?