• LillaDaze

korsreaktioner vid allergi

Hej!
    Jag har en dotter med mjölkprotein- och sojaproteinallergi. Hon är nu fyra månader och ska börja med små smakportioner. Vi har bett om att bli remitterade till en dietist men det är lång väntetid och därför tänkte jag fråga här sålänge.
    Eftersom hon redan är allergisk finns det ju födoämnen som hon kan reagera på trots att hon inte egentligen är allergisk mot dem- någon typ av korsreaktion eller hur? vilka livsmedel tycker du att vi bör vara extra uppmärksamma med när vi introducerar? och finns det några vi kanske inte borde introducera alls?

• Svar på tråden korsreaktioner vid allergi
  • Allergiexperten

Hej! Eftersom du vet att din dotter är allergisk mot mjölk och ägg så förmodar jag att du fått informationen av en läkare och det är också läkaren som ska förklara vad allergin betyder.
    Korsallergier kan förekomma vid luftvägsallergier då man också kan reagera på viss typ av mat. Luftvägsallergier förekommer vanligtvis inte hos spädbarn utan uppkommer när barnet blivit större och därför brukar spädbarn inte korsreagera.
    Mjölk och ägg är starka proteiner och därför bör ni undvika att introducera ägg innan ni talat med läkaren.
    Det är alltså den läkare som ställt allergidiagnosen som ska svara på dina frågor.
     vänliga hälsningar Anitha

• LillaDaze

Hej igen. hon är inte allergisk mot ägg utan mot sojaprotein, därför var jag nyfiken främst på ifall man behöver undvika till exempel baljväxter.

Jag skall vända mig till bvc för att åter bli remitterad till den läkare som ställde diagnos på min dotter. tack för tipset!

• Allergiexperten

Hej! Ja visst skrev du att dottern är allergisk mot sojaprotein, det var också det jag menade i svaret förstås, det blev fel av bara farten.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden korsreaktioner vid allergi