• Anonym (hur är det?)

Provanställning eller tillsvidaranstllning= (fast anställning)?

Ni som har bytt jobb de sista åren, har ni fått fast anställning eller har det bara varit
    en provanställning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 07:59
    Skriv gärna var det gäller för jobb.

• Svar på tråden Provanställning eller tillsvidaranstllning= (fast anställning)?
  • Maline85

Först är de provanställning i sex månader sen blir de tillsvidare anställning.

Älskar våran underbara pojke Miliam mest utav allt <3
  • TomMon

Visstidsanställning i 2 år som sedan per automatik blev till en tillsvidare. Lärare.

• Fru Massu

tanken var hela tiden att jag var fast redan från dag 1 men eftersom kommunen måste göra en visst prosedur så var de 6 mån provanställning och sen tillsvidareanställning. det är nog väldigt sällan man får ett jobb och får fast på en gång. provanställning är ju en + både för arbetsgivaren och för arbetstagaren ifall något skulle hända från bådas sida (allvarliga saker från arbetsgivarens sida). maken fick 6 mån provanställning och så står de på hans anställningspapper, om inget händer under provanställningen så övergår det automatiskt till tillsvidaretjänst.

Dotter född 14 juni 2005, liten pojke beräknad 30 dec 2011
  • Fru Massu

glömde skriva, jag jobbar som socialpedagog och maken som CAD-ingenjör

• Anonym (hur är det?)
    Fru Massu skrev 2011-10-30 08:25:49 följande:
    tanken var hela tiden att jag var fast redan från dag 1 men eftersom kommunen måste göra en visst prosedur så var de 6 mån provanställning och sen tillsvidareanställning. det är nog väldigt sällan man får ett jobb och får fast på en gång. provanställning är ju en + både för arbetsgivaren och för arbetstagaren ifall något skulle hända från bådas sida (allvarliga saker från arbetsgivarens sida). maken fick 6 mån provanställning och så står de på hans anställningspapper, om inget händer under provanställningen så övergår det automatiskt till tillsvidaretjänst.
    * provanställning är ju en + både för arbetsgivaren och för arbetstagaren ifall något skulle hända från bådas sida (allvarliga saker från arbetsgivarens sida).*

Vad är det som är + för arbetsgivaren och för arbetstagaren?
  • Fru Massu
    Anonym (hur är det?) skrev 2011-10-30 08:32:13 följande:
    * provanställning är ju en + både för arbetsgivaren och för arbetstagaren ifall något skulle hända från bådas sida (allvarliga saker från arbetsgivarens sida).*

ja, tex om jag skulle göra något tjänstefel tex och för min sida är de inte lika komplicerat om jag tex inte skulle trivas på jobbet och vill byta eller inte jobba kvar av någon annan anledning
  • E4666

Finns nog inget plus för arbetstagaren med en provanställning. Men arbetsgivaren förbehåller sig rätten att kunna göra sig av med personen utan att behöva ta till skäl som "personliga skäl" eller arbetsbrist. Som arbetstagare är det viktigaste väl att inte ha en lång uppsägningsperiod, så att när du vill söka dig vidare så ska nästa arbetsgivare inte behöva vänta på att du blir "fri" i 4 eller 6 månader till exempel.

• Lindreas

Jag fick fast anställning på en gång, utan provanställning, jobbar som barnskötare på kommunal förskola.

• Anonym (hur är det?)
    Fru Massu skrev 2011-10-30 08:36:37 följande:
    ja, tex om jag skulle göra något tjänstefel tex och för min sida är de inte lika komplicerat om jag tex inte skulle trivas på jobbet och vill byta eller inte jobba kvar av någon annan anledning
    Men om det gäller arbertstagaren så säger kan väl upp sig själv. Hur kan det bli problem?
  • Anonym (hur är det?)
    E4666 skrev 2011-10-30 08:53:49 följande:
    Finns nog inget plus för arbetstagaren med en provanställning. Men arbetsgivaren förbehåller sig rätten att kunna göra sig av med personen utan att behöva ta till skäl som "personliga skäl" eller arbetsbrist. Som arbetstagare är det viktigaste väl att inte ha en lång uppsägningsperiod, så att när du vill söka dig vidare så ska nästa arbetsgivare inte behöva vänta på att du blir "fri" i 4 eller 6 månader till exempel.
    Vet du hur lång tid man ska ha jobbat för att ha 4 - 6 månaders uppsägningstid?
  • Anonym (Paprika)

Plusset för arbetstagaren: Att arbetstagaren - oftast - inte har någon uppsägningstid = kan sluta snabbt.
  • Anonym (Paprika)

I kommunen jag arbetar tillämpas alltid 6 mån provanställning före tillsvidareanställning. Ibland går det att förhandla ned till 3 månader, men då ska det till bra skäl (t ex personen har tidigare arbetat i kommunen som timanställd).

• Fru Massu
    Anonym (hur är det?) skrev 2011-10-30 09:01:56 följande:
    Men om det gäller arbertstagaren så säger kan väl upp sig själv. Hur kan det bli problem?
    nä inga problem mest att de kanske blir mer komplicerat om du fått fast tjänst eller längre uppsägningstid.
  • Ellieott

Nu har jag bara ett vikariat så varken eller för mig. Men i kommunen där jag både bor och jobbar så är det i princip aldrig provanställningar (jobbar kommunalt alltså).

• Ellieott

Man vill inte köpa grisen i säcken. Eftersom vi inte har provanställningar utan det blir fast direkt så är man nästan körd om man inte har jobbat som timmis hos oss innan. Det är ju jätteviktigt att man funkar, och gör man inte det så finns det inget att göra om man väl är tillsvidareanställd. (Jag är chef på ett äldreboende.)
Svar på tråden Provanställning eller tillsvidaranstllning= (fast anställning)?