• jmunther

Varannan högtid? Hur gör ni?

Jag behöver hjälp!

Jag och min dotters pappa har varit separerade i 1½ år och har hittills haft "varannan högtid". 
    Då menar jag de vanliga högtiderna så som påsk, jul & nyår. Men även andra händelser som midsommar, födelsedag m.m.
    Vår dotter är 4 år, så hittills har vi inte behövt att ta ställning till loven.

Med varannan menar jag varannan under året, och nästa år kör man precis tvärtom. Så med andra ord varannan högtid har man vartannat år :) Om ni förstår vad jag menar :)

Nu vill hennes pappa att vi ska, för enkelhetens skull, ta vartannat år. Alltså ska vår dotter spendera alla sådana tillfällen hos mig ena året, och hos honom andra året.
    Enligt honom "gör alla han känner så".

Min fråga är då: Gör ALLA andra så???

Jag tycker att det låter hemskt. Både för oss (det året vi inte har henne) men även för vår dotter. Kommer hon inte undra varför hon aldrig får vara med pappa när hans nya familj ska fira olika högtider? Samma sak när jag ska fira utan henne. Ett helt år för en 4-åring är en lång tid tycker jag, men jag kanske är helt fel ute?

Jag tar gladeligen emot åsikter!! 

• Svar på tråden Varannan högtid? Hur gör ni?
  • snooslove

Nu är jag ej separerad men folk jag vet har varannan under året.  Vissa har varannat år. Men jag tycker varannat under året är bättre annars missar ju den ena föräldern att få ha sitt barn varje högtid under ett helt år och de tycker jag låter helt sjukt! :).. Så jag tycker ni ska ha kvar de som ni har !

• Linda1976

Nej, så gör man inte....

Jul/nyår kör vi varannan. Midsommar/påsk tar vi lite som det kommer. Den som ska iväg på nåt roligt/barnvänligt tar dottern med sig. Roligt för henne om det är en massa barn där tex.

Hennes födelsedag firar vi gemensamt, oavsett var hon råkar vara, när födelsedagen infaller. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Linda1976

Och nej, jag har aldrig hört någon som kör enligt systemet "alla högtider på ett år". 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Annika i Gbg

Vi delade julhelgen vartannat år. Det året mina barn var hos sin far ställde jag upp och jobbade så någon annan kunde vara ledig och sedan firade jag och barnen nyår med julklappar. Övriga storhelger har vi firat med barnen när de var hos oss ändå. Alltså om midsommar inföll på "min" vecka så firade jag midsommar med barnen. Sedan har vi haft en kommunikation så att om det hände något särskilt som barnen skulle uppskatta så bytte vi helg. Samma sak om det råkade bli så att en av oss fick tex midsommar varje år flera år i rad. Då fixade vi bara det. 

Att ha barnen hos sig varje storhelg hela året har jag faktiskt aldrig hört någon ha. Men det finns säkert. Det viktigaste tycker jag är att ni kommer överens så att barnen inte känner att storhelgerna blir jobbiga för dem. 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • jmunther

Vi har aldrig haft några problem att komma överens gällande högtider hittills, så jag tycker att vi kan fortsätta som vi har det nu. Precis som ni säger så har vi alltid tagit hänsyn till vart hon hade haft det roligast..

Jul och nyår tar vi dock varannan. Min familj bor långt bort, så vi kan inte dela julen genom att exempelvis jag har henne julafton och han juldagen. Den som inte har henne på julen får "fira jul" på nyår. Och detta fungerade bra förra året..

Jag tänker att om han tycker att det är enklast att ha vartannat år så skriver jag gladeligen upp en lista över högtiderna, så han vet vilken högtid han ska ha under kommande år :) Så blir det enkelt ;)
    Sen är det klart att man fortfarande kan rubba på det beroende på vad som är roligast för henne! 

• lycklig02

Vi har varannan under året men julafton+födelsedag vill vi båda se vår son lite så den förälder som inte har sonen får komma över en stund och umgås. Sen är midsommar inget för mig medan pappan tycker den är trevlig så då har han sonen oftast pappan gillar inte påsk men det gör jag osv. Ibland harexet mina nya barn på midsommar så de ska få lite midsommartraditioner. Jag tror man ska ha barnets bästa i synfälltet och försöka vara samms för man har valt att en gång skaffa barn ihop.

• Jojjjoo

Nej alla gör inte så. Jag tycker med det låter snudd på elakt mot både barn och förälder att inte få fira något ihop på ett helt år. Jag tror definitivt inte barnet mår bättre av det.

• Clear1

det verkar helt overkligt. Det är ju som man skulle ha alla vanliga helger ett år och ingen året efter?
    Det skulle jag personligen inte gå med på.

• trolös75

Jag och min sons pappa kör så att själva julafton, nyår, påskafton, födelsedagar är varannan gång och det har funkat bra hitils. Så i år är det min julafton och pappans nyårsafton

• malose

Vi delar på julovet så det blir jul hos mej ena året och nyår året efter. Vi tar vartannat sportlov/ påsklov. Midsommar blir beroende på när sommarumgänget är. Pappan bor långt härifrån så de ses inte så ofta.

• Mango Morsan

Jag har inte läst alla kommentarer i tråden, men jag tycker det låter orimligt. Varannan tycker jag låter alldeles bra.. Vi kör varannan på ett ca, nu är jag timvikarie, och sonens pappa jobbar också mycket högtider, midsommar (dagtid) påsk osv. Då brukar mormor rycka in, när någon av oss behöver barnvakt. (Våran mormor är guldvärd)

Vi har firat jul ihop, men dom sista 2 åren har vi haft varannan. Dock har det blivit så att det som har julafton, har också nyårsafton. Det blev så efter ett litet tjaffs, men nu efteråt känns det bra faktiskt. :) Det är ju så nära inpå dagarna, så man tänker inte såå mycket.

Födelsedagar har vi faktiskt firat här nästan varje år, och det har fungerat toppen, och L har varit riktigt nöjd :)

Nu är jag inte en sån som firar och bryr mig speciellt mycket om högtider. För L´s skull borde jag göra det, men jag har inte alltid själv firat så mycket. Och när mina föräldrar separerade (jag var 12)  valde jag att bo hos mamma, och vi har inte gjort så stort av det hela :)

• cey
    snooslove skrev 2011-10-30 08:24:25 följande:
     Men jag tycker varannat under året är bättre annars missar ju den ena föräldern att få ha sitt barn varje högtid under ett helt år och de tycker jag låter helt sjukt! :)
    Det är väl ingenting jämfört med barnet som tvingas fira varenda högtid och födelsedag utan en av sina föräldrar utan att ha valt det själv.
Svar på tråden Varannan högtid? Hur gör ni?