• stockbo

Hjälp mig undvika hemlöshet, nån råd?

Vad ska jag göra? råd

Jag är ensamstående mamma med ett fyra arig på heltid. Arbetssökande inskriven hos arbetsförmedlingen och jobbtorget eftersom jag får försörjningstöd från socialen.

Lägenhet som jag bor i nu kommer att säljas med 3 månader uppsägningstid november -  januari. MEN saken är att lägenheten äges av min ex-man som har förlurat sitt jobb . han köpte lägenhet april 2011 vi skildes juni 2011 vid skilsmässa som börjad november 2010.

Men jag kanner att det måste finnas nån lösning en att sälja lägenhet och blir hemlös.

lägenhet, hemlös,ensamstående, barn, social
  • Svar på tråden Hjälp mig undvika hemlöshet, nån råd?
  • jacke83

Om du inte själv kan köpa lägenheten har du nog bara en lösning och de är att vända dig till soc

• majlinsa

Varför tog du inte tag i detta redan i juni?

Ställ dig i bostadskö, blocket, hör runt bland vänner om de vet/känner någon, prata m soc om vad de kan hjälpa dig med ect.. Inneboende, andrahand, ska pappan till barnet ha sonen en tid?

• stockbo

jag är redan vid socialen.

Pappan bor utomlands och anledingen för att han köpte lägenhet var att jag kunde inte få lägenhet eftersom jag är arbertslös och hyresvärd vill ha nån som jobbar.

• bögfamiljen

Soc måste ju hjälpa dig med att få en lägenhet, har du misskött hyror och liknande tidigare så har de försökslägenheter.. Soc slänger inte ut en barnfamilj på gatan utan vidare.

• Triple Trouble

Du har ingen mamma eller något du kan flytta hem till, tills du hittat något? Vart bor du? Vet att vissa kommuner i Stockholm är lättare att få lägenhet i. Även utanför Uppsala kan man hitta bostad utan större problem.

• stockbo

Grejen är att skilsmässan har påverkar min son - negativt. och det har varit mycket förändring. På ett tag min son slutat prata för det var för mycket för honom och just nu han försöker vänja sig att bo utan sin pappa, nya områd, förskolar, kompis och alt.

Så, jag vill inte att vi flyttar igen. finns där nån sätt att vi kan bor kvar här?

• bögfamiljen

om lägenheten är till salu så är det väl rätt svårt att bo kvar.. fråga de som köper lägenheten om ni kan dela LOL.. Nä men seriöst det är ju upp till lägenhetsägaren om han vill sälja eller inte.. prata med honom och se om han kan vänta med tanke på er gemensamma son och be honom tänka på honom.

• Triple Trouble

Är den såld eller till salu? Vad ligger den ute för?

Har du någon släkting som kan låna pengar och kanske hjälpa till?

• stockbo

han kommer att sälja den när vi har flyttat nästa år februari jag pratad med honom att tänka om barn men som sagt han ha förlurat sitt jobb och han är inte så bra på tänka när han är understress.

• Ruby01

Soc betalar nog inte för en köpe-lägenhet, så det blir nog så att du måste hitta en annan lägenhet tyvärr. Jag vet inte vart du bor, men det finns lägenheter, man måste bara kunna tänka sig att bo en bit ifrån städerna. Det blir mycket längre resväg men du skulle i alla fall inte vara hemlös. JAg tror att i din situation måste man acceptera att flytta från den stad du bor i. Det finns massor av småstäder runt om i Sverige där lägenheter står helt tomma och där det inte är något problem att få bostad.

Svar på tråden Hjälp mig undvika hemlöshet, nån råd?