Recept på radiokaka?
Jag satt o funderade på vad man ska göra av kokosfettet som blev över sen julbaket. Radiokaka förstås! Nån som har bra recept?
Jag satt o funderade på vad man ska göra av kokosfettet som blev över sen julbaket. Radiokaka förstås! Nån som har bra recept?
Jag vill baka ju....
vad är det för kaka?
Visst är det sån som ven kallas för Mariakaka eller ischokladkaka? Eller har jag fel för mig? Med Mariekex i eller?
Men hu så god den är.
Åååå, vad gott det låter! Har tyvärr inget recept men var tvungen att lägga mig i tråden då jag blev så sugen!
Det är väl kex av något slag i den i alla fall? Och choklad/kakao?
Inget recept, men det kanske finns på nätet någonstans..? Jag tror att det bara är hälften kokosfett och hälften blockchoklad, men jag är osäker... Jag har en färdig i kylen jag! (Som mamma har gjort.)
*nyfiken* kanske jag fåt googla nu
Och mariekex, såklart, men det visste du nog redan..!
Googlade just på radiokaka och fick upp massor av recept. Här är ett...
Radiokaka
16-18 bitar
ca 15 minuter + tid att stelna
Ingredienser
250 g kokosfett
2 ägg
3 dl florsocker
1 dl kakao
1 pkt kex, typ Marie
Låt kokosfettet sakta smälta på svag värme och ställ det åt sidan. Vispa ägg och socker mycket posöst. Tillsätt kakaopulvret. Rör ner det ljumma fettet i en fin stråle. Är fettet för varmt kan smeten skära sig.
Klä en avlång bakform med smörgåspapper. Bred ut ett lager chokladsmet i botten och varva sedan kex och smet. Översta lagret ska vara chokladsmet. Låt formen stå i kylskåpet, så att smeten får stelna, gärna till nästa dag. Förvara kakan kallt, ta fram och skär den i skivor när den ska serveras.
www.ferna.nu/application/visa_recept.asp
hittade denna
Haha! Jag var helt ute och cyklade! Tur att jag inte bakade min kaka själv!
Åh tackar!