• Betty Boop

Recept på radiokaka?

Jag satt o funderade på vad man ska göra av kokosfettet som blev över sen julbaket. Radiokaka förstås! Nån som har bra recept?

• Svar på tråden Recept på radiokaka?
  • Trossens mamma

vad är det för kaka?

• Angelica

Visst är det sån som ven kallas för Mariakaka eller ischokladkaka? Eller har jag fel för mig? Med Mariekex i eller?

Men hu så god den är.

• Majalaja

Åååå, vad gott det låter! Har tyvärr inget recept men var tvungen att lägga mig i tråden då jag blev så sugen!

Det är väl kex av något slag i den i alla fall? Och choklad/kakao?

• Lotlas

Inget recept, men det kanske finns på nätet någonstans..? Jag tror att det bara är hälften kokosfett och hälften blockchoklad, men jag är osäker... Jag har en färdig i kylen jag! (Som mamma har gjort.)

• Trossens mamma

*nyfiken* kanske jag fåt googla nu

• Lotlas

Och mariekex, såklart, men det visste du nog redan..!

• Majalaja

Googlade just på radiokaka och fick upp massor av recept. Här är ett...

Radiokaka
    16-18 bitar

ca 15 minuter + tid att stelna

Ingredienser
    250 g kokosfett
    2 ägg
    3 dl florsocker
    1 dl kakao
    1 pkt kex, typ Marie

Låt kokosfettet sakta smälta på svag värme och ställ det åt sidan. Vispa ägg och socker mycket posöst. Tillsätt kakaopulvret. Rör ner det ljumma fettet i en fin stråle. Är fettet för varmt kan smeten skära sig.

Klä en avlång bakform med smörgåspapper. Bred ut ett lager chokladsmet i botten och varva sedan kex och smet. Översta lagret ska vara chokladsmet. Låt formen stå i kylskåpet, så att smeten får stelna, gärna till nästa dag. Förvara kakan kallt, ta fram och skär den i skivor när den ska serveras.

• Lotlas

Haha! Jag var helt ute och cyklade! Tur att jag inte bakade min kaka själv!

Svar på tråden Recept på radiokaka?