• nattalie

    Fosterförälder ändrar rutiner - måste vi hålla oss till dem?

    Min sambos lillebror är snart 7 år och fosterhemsplacerad, han är hos oss två kvällar i veckan för att umgås med sin storebror.
    Detta har vi kommit överens om tillsammans och både min sambo och hans lillebror ser dessa två kvällar som heliga då de har haft det väldigt struligt förut.
    Det har vart så skönt att allt har funkat när han varit här, med sömn, mat, umgänge - allt!

    I torsdags hämtade jag lillebror hos familjen och blev bjuden på fika. Då säger mamman i familjen att de har börjat med nya rutiner för Albin (lillebror). Hon berättade allt de börjat med, han ska hjälpa till mer hemma vilket självklart är naturligt ju äldre man blir. Men hon berättade också att han numera får gå och lägga sig själv!
    Han borstar alltså tänderna och säger godnatt och får sedan gå upp och lägga sig själv!
    Det tyckte hon "var bra att få rutin på, han är ju så stor nu". Och bad oss att ta efter dessa rutiner.

    Till saken hör att Albin är en osäker och blyg sjuåring, med all rätt efter allt han varit med om.
    ALLTID när han har sovit hos oss har han bett antingen mig eller min sambo om vi inte kan sitta i hans säng tills han somnar. Det har vi alltid gjort, jag tycker inte att det är så mycket begärt, man sitter i sängen typ en kvart tills han somnar sen smyger man ut.

    I torsdags nu, när han skulle sova frågade han om inte jag kunde sitta i hans säng tills han somnade.
    Det skar i hjärtat på mig men jag sa att han kanske kunde prova att somna utan oss i rummet?
    Vi sa godnatt när han låg i sängen och gick sedan ut.
    Han kom upp säkert fem gånger och grät massor för att han inte kunde somna, min sambo började gråta och allt blev bara kaos. Tillslut lät vi honom somna hos oss i soffan och bar in honom.

    Man undrar ju nu - Gråter han såhär mycket hemma hos fosterfamiljen också? Ignorerar de honom då?
    Och måste vi ta efter de rutiner dem skapar för honom? När de uppenbarligen inte är bra för honom?
    Kan man säga till familjen att sluta med detta, eller är det fel?

  • Svar på tråden Fosterförälder ändrar rutiner - måste vi hålla oss till dem?
  • Jojjanna

    Jag tycker absolut att ni ska ta upp diskussionen med fosterföräldrarna. Barn klarar att ha olika regler i olika hem men om det är så att han gråter och är rädd så tycker inte jag att han är mogen för att sova ensam, kanske klarar han det hemma hos dem men gör det ni känner är bäst hemma hos er!


    * BF 4 mars 2012 *
  • Ruby01

    Jag tycker inte ni ska ta efter de rutinerna. Stackars liten, om han vill att man nattar honom lite är väl det bara bra om man gör det. Man är inte gammal när man är sju år! Sedan tror inte jag att ett barn mår dåligt av att ha olika rutiner på olika ställen, så blir det ju i en familj med där pappan kanske har ett visst sätt att vara och mamman ett annat sätt. Jag nattar min son mycket längre än vad hans pappa gör och det vet han om och då vill han oftast att jag ska natta, men ibland vill han ha med pappa upp för att säga godnatt, det tror jag inte barnet tycker är konstigt, om det skiljer sig på olika ställen.

    Usch, jag är alltid tveksam till de där fosterfamiljerna. Det finns säkert familjer som är jättefina och gör ett jättebra jobb, men jag har då träffat på de som inte gör det, och då fattar jag inte att de blir godkända. Så kanske det inte är i det här fallet, det var bara min ilska som rann igenom lite där. 

  • Kerstin 326

    Är man 7 år gammal är man inte så stor. Det måste vara en trygghet att någon går med och nattar dem. Läggning ser jag som en rutin man bygger upp för att barnet skall må bra. Vilket blir för dem en stabilitet och trygghet. Jag instämmer med när ni skriver ta upp det med fosterföräldrarna. Lyssnar de inte tala med någon på kommunen, det gäller dock ett litet barn.

  • BringJes

    Prata med fosterföräldrarna. Kanske är det så att han det är hos dem han känner att han har sitt hem (vet inte hur länge han bott där). Kanske är detta en rutin som han är helt bekväm med. Men jag förstår såklart er oro, och som ett eventuellt blivande fosterhem tycker jag absolut att du ska ta upp detta med föräldrarna. Inte som kritik utan som en fråga från någon som bryr sig :)

     

Svar på tråden Fosterförälder ändrar rutiner - måste vi hålla oss till dem?