• Anonym (ledsen :()

Tjej som börjar bli tunnhårig

Hej!

Jag är så ledsen.

Jag är 27 år gammal och har börjat tappa hår uppe på huvudet. Det hår som växer ut blir inte lika långt som det gamla håret och min frisör tycker också sej se tydlig skillnad. Det hela har pågått sedan i våras, eller det var då jag la märke till det, och först trodde jag att det var stress men håret verkar inte komma tillbaka.

För ett par månader sedan uppsökte jag läkare som inte tyckte sej se några "kala fläckar" jag förklarade då att det inte var fråga om kala fläckar utan en uttunning och hår som "tappat växtkraft" hur som helst tog han de vanliga testerna järn, sköldkörtel, etc. och de visade helt normala värden och då tyckte han inte att det fanns mer att göra trots att jag bad om remiss till hudläkare.

Uttunningen är inte skittydlig, vet man inte om det tror jag inte man tänker på det när man ser mej. Men JAG tänker på det, hela tiden. Varenda gång jag kammar mitt hår eller ser mej i spegeln kollar jag min hårbotten och får flera gånger i veckan ångest eller mår dåligt över detta.

Jag har en bekant i samma ålder som har supertunt hår och man ser skalpen igenom i alla vinklar, hon hade inte så tunt hår när jag lärde känna henne utan jag har sett hur det fallit av och jag är så rädd att detta ska hända mej.
    Någon annan som har liknande problem eller som kan hjälpa mej med hur jag ska tänka?
    Oron för mitt hår gnager.. Jag vet att det kan låta banalt men mitt hår är verkligen viktigt för mej.

• Svar på tråden Tjej som börjar bli tunnhårig
  • Anonym

Stress? stress gör att man kan tappa mycket hår och faktiskt bli riktigt tunnhårig vissa perioder.
    Ammat, fött barn? man kan bli riktigt tunnhårig av det med.

Mitt råd är börja ät mycket protein och b- vitaminer det hjälper håret. och sen kanske klippa håret i en frisyr det ser tjockare ut i? o kanske kolla upp om du stressat för mycket? kanske börja meditera eller göra nåt som lugnar dig.

förstår dig håret är super viktigt! 

• Neko

Kan du ha brist på något? Har du kollat upp det? Eller börjat ta vitamintillskott som är extra bra för håret?

• Anonym

Koppar
    Grundämnet koppar finns i alla livsmedel, men högst är halterna i lever, nötter, kakao och frön. Koppar motverkar håravfall och förbättrar hårets färg och struktur.

Järn
    Även järn motverkar håravfall, och finns i bland annat lever, ägg, fisk, kyckling, fullkort och torkad frukt.

Kalcium
    Mjölk, ost, tofu och bönor är inte bara bra för skelettet utan även för håret. Försök att få i dig 1 500 mg kalcium om dagen för att få håret att växa ordentligt. 

Magnesium
    Vill du att håret ska växa fortare bör du få i dig gröna grönsaker, nötter, sojabönor och kikärtor som har höga halter av magnesium.

Kalium
    Eftersom kalium påverkar cirkulationen kan ett ökat intag få håret att växa ordentligt. Ämnet finns i bland annat avokado, bananer, dadlar, fikon, vitlök, potatis, russin och yogurt.

Selen
    Denna mineral håller din hårbotten i toppform. Ät kött, fisk och broccoli för att få i dig mer selen.

Silica
    Mineralen silica gör håret starkare och finns i bland annat ris, sojaböner och gröna grönsaker.

Zink
    För att motverka torrt hår kan du äta skaldjur, havregryn, spenat, solrosfrön och champinjoner, som är rika på zink.

du har inte prövat noo poo? kan ju vara så att du allergisk mot ditt schampoo eller det är för starkt? vilket gör att ditt hår lossnar?

du kanske skulle pröva torrtvätt? det är enkelt

du köper frutktis non silicon och tvättar ur håret en sista gång.

sen alla "tvättar" efter det mosar du havregryn i TORRT hår som du häver in i hårbotten, (det tar bort överflödet av sebum det är det som gör det flottigt.) sen borstar du ur håret med svinhårsborste finns under 100kr på åhlens. sen e håret fint och bra igen

• Anonym
    En ny amerikansk studie visar att upp till 75 procent människor tror att stess är den sörsta anledningen till varför vi tappar hår. 

35 procent tror att håret blir tunnare av att bära hattar och mössor, och 24 procent tror att det beror på att man stylar håret allför mycket.

Men saningen är att 95 procent av håravfall beror på genetiska faktorer. Om du veta hur ditt hår kommer att se ut i framtiden gör du alltså bäst i att titta på dina äldre släktingar.

Även extrem bantning, graviditet, blodbrist, sköldkörtelsjukdomar, p-piller och antidepressiva mediciner har kopplats till kvinnligt håravfall.

Vid 40 års ålder är det ungefär 40 procent av kvinnorna som börjar få tunnare hår. Tror du att du tappar för mycket kan du testa dig själv genom att borsta håret i 60 sekunder över en kudde. Lossnar 50 hårstrån eller mer är det dags att besöka din läkare.
  • Anonym

Såg han kala fläckar? då kan de vara alopecia areata  du drabbats av. Googla och läs på lite ialf du känner igen de.
    Jag har också tappat as mkt hår, är 26 år. Mitt hår växer inte just nånting heller.

jag käkade bidrottnings gele och de hjälpte mig mkt!. Inga hår tussar på golven eller i duschen...
    har testat massa olika vitaminer tidigare...

hoppas du får ordning på de där. försök slappna av, jag vet hur svårt de är. Man blir ju stressad av att tappa hår, men de blir bara värre då :/ 

• Anonym

En jag känner blev tunnhårig i ungefär din ålder. Hon äter något slags läkemedel (vet tyvärr inte vad) som håller håravfallet i schack. Så prova att söka vård och se om du kan få hjälp den vägen!

Tack för alla fina tips!

Jag har testat det mesta, äter vitaminer, kör no poo, tvättar håret så sällan som möjligt och borstar med svinborst. Jag har inte fött barn, men hade en väldigt stressig vår och vinter, men jag tycker att hade det bara varit det borde håret återhämtat sej nu, eller?
    Läkaren såg inga kala fläckar och inga dåliga värden.
    Men min bena har blivit mycket bredare och jag har jättemycket småhår som sticker rakt upp och inte vill bli längre :(
    Dessutom är min toffs supertunn nu när jag sätter upp håret.

Jag har ju läst om genetiskt håravfall och är rädd att det är det det handlar om, men ingen kvinna i min släkt är drabbad av det vad jag vet, däremot många män.

Bidrottninggele ska jag prova! Det kanske kan hjälpa. Tänker också försöka boka en tid hos en privat hudläkare för att bli ordentligt utredd men det är ju lång väntetid.

• Anonym
    Anonym (ledsen :() skrev 2011-10-30 18:32:21 följande:
    Tack för alla fina tips!

Jag har testat det mesta, äter vitaminer, kör no poo, tvättar håret så sällan som möjligt och borstar med svinborst. Jag har inte fött barn, men hade en väldigt stressig vår och vinter, men jag tycker att hade det bara varit det borde håret återhämtat sej nu, eller?
    Läkaren såg inga kala fläckar och inga dåliga värden.
    Men min bena har blivit mycket bredare och jag har jättemycket småhår som sticker rakt upp och inte vill bli längre :(
    Dessutom är min toffs supertunn nu när jag sätter upp håret.

Jag har ju läst om genetiskt håravfall och är rädd att det är det det handlar om, men ingen kvinna i min släkt är drabbad av det vad jag vet, däremot många män.

Bidrottninggele ska jag prova! Det kanske kan hjälpa. Tänker också försöka boka en tid hos en privat hudläkare för att bli ordentligt utredd men det är ju lång väntetid.
    färgar du håret? plattar? lockar? permanentar? sluta med det i såfall

och när håret har blivit skadat tar det över 3 månader innan det håret faller av som är skadat. så har du stressat mycket haft mycket att göra.  så tappar du håret men oftast när du mår bättre igen om du inte stressar i flera år då rasar håret av tillslut.

Ja jag ska försöka stressa mindre. Tycker som sagt inte jag stressat så mycket sedan i våras/försommaren, utan att det lugnat sej och tycker därför att det håret som ramlat av borde komma tillbaka nu, vet inte hur längre jag ska vänta på det?

Försöker sköta håret så skonsamt som möjligt. har tidigare slingat mycket men slutat med det också nu och varken fönar eller plattar.
    Gör allt för att slippa tappa helt enkelt :(..

Men tunnhårigheten är ju en jättestress i sej och antagligen det jag blir allra stressad över. Kan få panik ibland när jag ser i någon vinkel att håret blivit så tunt som det har och då blir jag oerhört stressad.
    Ska försöka släppa det och ta det lugnt.

Tack för alla fina tips!
    Ni betyder oerhört mycket Hjärta

• Anonym (kosttillskott)

Om man börjat att tappa hår eller att hårsäckar går i vila, så kan det ta flera år innan det börjar att växa ut igen

Det finns inre stress som vi inte märker,blir man van med att stressa så märker man inte då man gör det om tex du har lite mindre stress än den värsta stressen du normalt sett har

Protein är ju bra för hår med, så försök att äta proteiner till varje måltid, ät var 3e tim för attt ge näring till håret
    massa frukt och grönsaker.

du kan även massera hårbotten varje dag i minst 5 min med cirkulerande rörelser tills du känner en varm effekt
    sedan kan du "slå" "knacka" i hårbotten allt för att öka blodgenomströmningen i hårbotten
    för snabbare tillväxt

tycker du kan prova priorin med, det är ett rätt så dyrt tillskott iofs, du tar 3 tabletter  per dag, 2 på morgon och 1 på kvällen under dom första 3 månaderna,sedan dom resterande månaderna räcker det med 1 tablett per dag

dom första 3 mån räcker en burk 1 mån eftersom du tar 3 kapslar per dag och burken kostar med frakt ca 400 kr
    därefter räcker en burk i 3 mån eftersom du tar 1 kapsel per dag

googla priorin om du vill, jag tar det just nu eftersom jag själv tappar hår i perioder och mina "flikar" vid tinningarna blir nästan sosm män har.

men som sagt, ge det tid, har en hårsäck gått i vila kan det ta månader till år innan den börjar vakna igen
    en del hårsäckar dör och kommer aldrig mer vakna

lycka till !

P.S

undvik för mycket A.vitamin för det kan man få håravfall av

Svar på tråden Tjej som börjar bli tunnhårig