• Anonym (rädd!)

Brus i ögonen och synen darrar,MR om en vecka! Rädd!!!

Hej!

Jag är så orolig att jag håller på att gå sönder.
    Jag har i ca 6mån haft väldigt problem med ett konstant vitt brus i ögonen, för ett tag sen började även saker jag tittade på att hoppa. Ibland hoppar det inte utan det vibrerar mer, oftast när jag tittar på mönstrade saker.

På dagarna tycker jag att jag har svarta fläckar fraför ögonen konstant, men så fort jag tittar på något mörkt ser jag ett vitt brus.
    Läkaren har undersökt mig och hittar inget avvikande på neurostatus, dock vill han göra en MR för att utesluta en tumör.

Jag är livrädd och har sån ångest!

Kan man få såna här problem av stress? Jag har haft en del på jobbet, och en hel del oro att arbeta med privat.
    Inte supermycket stress men kanske tillräckligt för att ögonen ska balla ur.

Jag vet att jag är urlöjlig som går händelserna i förväg men för mig är hjärntumör=stendöd inom kort.
    Jag vill inte dö ifrån mina barn :(

• Svar på tråden Brus i ögonen och synen darrar,MR om en vecka! Rädd!!!
  • Anonym (hej)

Så bra att läkaren skickar dig på MR.... OM det skulle vara en tumör så är det ju suveränt att de hittar den i tidigt stadium. Kan tillägga att stress absolut kan ge de symtom som du har.!

En väninna till mig fick plötsligt dubbelseende och såg urdåligt i någon månad. Hon fick starka glasögon och kunde inte köra bil på några månader. Det var någon form av överansträngning på ögat.... vet ej riktigt, men det gick över och nu ser hon prima igen:)))

Försök slappna av och prata om din oro med någon närstående. Kram och lycka till på MR.      

• Anonym (rädd!)
    Anonym (hej) skrev 2011-10-30 20:29:34 följande:

Så bra att läkaren skickar dig på MR.... OM det skulle vara en tumör så är det ju suveränt att de hittar den i tidigt stadium. Kan tillägga att stress absolut kan ge de symtom som du har.!

En väninna till mig fick plötsligt dubbelseende och såg urdåligt i någon månad. Hon fick starka glasögon och kunde inte köra bil på några månader. Det var någon form av överansträngning på ögat.... vet ej riktigt, men det gick över och nu ser hon prima igen:)))

Försök slappna av och prata om din oro med någon närstående. Kram och lycka till på MR.      

Tack för ditt svar!

Jag har också tänkt som du, att om det nu är en tumör så kan den inte ha hunnit bli megastor iaf. Försöker också lugna mig med att jag inte har någon våldsam huvudvärk, även fast jag  vet att alla tumörer inte ger värk i skallen. 

Hoppandet har blivit mycket värre de dagarna när jag har varit väldigt orolig, så visst kan det vara stress.
    Men jag har ju en förmåga att alltid tro det värsta,tyvärr.     
  • Anonym (Dr)

Sitter bruset i ett av ögonen eller i synfältet på båda ögonen. Du skriver konstant, är det så, försvinner aldrig? Har du själv märkt några andra symtom? har du huvudvärk ( i så fall som värst när på dygnet), illamående, ont i ögonen, yrsel, svårt med koordinationen eller något annat? Är du frisk i övrigt? migrän? mediciner? undersökt av ögonläkare också? Finns ju så väldigt mycket annat än tumörer som kan ge neurologiska symtom, självklart är stress en sådan sak. Även tumörer kan ju vara många olika saker, allt från helt godartade meningiom som aldrig sprider sig utan bara växer lokalt och därför sällan kräver behandling alls men om de behöver opereras så är det i princip bra sen, till förstås otäcka, snabbväxande cancrar men du har ju haft symtom i hela 6 månader utan någon jättedramatisk försämring om jag förstår dig rätt, det är ju ett gott tecken. Det är väl jättebra att du ska få undersökningen gjord så du slipper gå och grubbla men försök att inte oroa dig för mycket.

• Äpplu

Hej!

Vet du vilka sjukdomar de kollat dig för, har de t ex gjort en lumbalpunktion? Det finns en neurologisk sjukdom som kan ha vissa symptom liknande dina. Har du ont i huvudet, stel i nacken? Jag har själv haft den, det är därför jag frågar. (Och jag är frisk idag, om du undrar!)

• Anonym (rädd!)
    Anonym (Dr) skrev 2011-10-30 20:37:34 följande:
    Sitter bruset i ett av ögonen eller i synfältet på båda ögonen. Du skriver konstant, är det så, försvinner aldrig? Har du själv märkt några andra symtom? har du huvudvärk ( i så fall som värst när på dygnet), illamående, ont i ögonen, yrsel, svårt med koordinationen eller något annat? Är du frisk i övrigt? migrän? mediciner? undersökt av ögonläkare också? Finns ju så väldigt mycket annat än tumörer som kan ge neurologiska symtom, självklart är stress en sådan sak. Även tumörer kan ju vara många olika saker, allt från helt godartade meningiom som aldrig sprider sig utan bara växer lokalt och därför sällan kräver behandling alls men om de behöver opereras så är det i princip bra sen, till förstås otäcka, snabbväxande cancrar men du har ju haft symtom i hela 6 månader utan någon jättedramatisk försämring om jag förstår dig rätt, det är ju ett gott tecken. Det är väl jättebra att du ska få undersökningen gjord så du slipper gå och grubbla men försök att inte oroa dig för mycket.
    Tack för ditt svar! Även fast det gjorde mig livrädd :)
     Det har blivit en dramatisk försämring nu på slutet. Bruset började jag märka av för några månader sen och även hoppandet lite då och då. De senaste dagarna har det brusat som aldrig förr och hoppande och darrandet har blivit värre. Det brusar i båda ögonen, därför vill de inte skicka mig till en ögonläkare innan de har uteslutit tumör.

Huvudvärk hade jag i form av tryck i huvudet och lockkänsla för öronen i ca 3mån. Men det har i stort sett lagt av, känner det bara ibland. Lite öm i höger öga ibland när jag kollar åt sidan. Lite illamående när synen vibrerar och hoppar som mest, men inte farligt.

Bruset finns där jämt. Det är som en hinna över synfältet, tänk dig myrornas krig över allt du tittar på. Att synfältet darrar och hoppar är inte konstant, utan då och då. Mest när jag tittar på mönstrade grejer.

I övrigt är jag nästan fullt frisk. Underfunktion på sköldkörteln som jag medicinerar, thats it.     
  • Anonym (rädd!)
    Äpplu skrev 2011-10-30 20:39:46 följande:

Hej!

Vet du vilka sjukdomar de kollat dig för, har de t ex gjort en lumbalpunktion? Det finns en neurologisk sjukdom som kan ha vissa symptom liknande dina. Har du ont i huvudet, stel i nacken? Jag har själv haft den, det är därför jag frågar. (Och jag är frisk idag, om du undrar!)

Hej! 

Skallen och nacken känns bra. De har inte gjort någon lumbal punktion, MR är det första de ska göra.

De har inte gjort mer än en sån där neurostatus ( vet ej om det kallas så), kollar reflexer,balans etc. Den var utan anmärkning, alltid nåt :)     

• Anonym (rädd!)

Lite yrsel och problem med balans har jag ju fan ibland också.
    Nu blev jag ännu mer uppstressad och övertygad om att mr tumör växer i skallen på mig.

Jag önskar verkligen att jag var mer cool som person.  

• Anonym (aldrig ge upp)

En barndomskompis till mig hade en godartad tumör som tydligen funnits sedan födseln men började tillväxa och trycka på synnerven så hon fick symptom först i 25-årsåldern. Först fick hon synrubbningar, sedan hemska migränanfall och sen opererade de och hon blev helt frisk.

En annan studentkompis fick tumör i hypofysen för tio år sen, den är godartad men kan inte opereras eftersom den sitter längst in i hjärnans nedre delar. Men han har fått behandling, tumören är under kontroll. Han måste nu få hormonsprutor för att kroppen ska fungera korrekt, men förutom det lever han ett helt normalt liv och mår bra.

En kollega på jobbet har också haft hjärntumörer förra året, hon är också friskförklarad nu.

Så idag kan man faktiskt tänka att "det värsta" kanske inte är så farligt ändå, för läkarna kan klara av mycket mer nu än för 20 år sen.

Gör du din undersökning och ta ett besked i taget, att oroa sig i förtid är oftast att oroa sig helt i onödan.

• Anonym (ångest?)

Kan det vara ångest?

• Anonym (rädd!)
    Anonym (aldrig ge upp) skrev 2011-10-30 21:01:13 följande:
    En barndomskompis till mig hade en godartad tumör som tydligen funnits sedan födseln men började tillväxa och trycka på synnerven så hon fick symptom först i 25-årsåldern. Först fick hon synrubbningar, sedan hemska migränanfall och sen opererade de och hon blev helt frisk.

En annan studentkompis fick tumör i hypofysen för tio år sen, den är godartad men kan inte opereras eftersom den sitter längst in i hjärnans nedre delar. Men han har fått behandling, tumören är under kontroll. Han måste nu få hormonsprutor för att kroppen ska fungera korrekt, men förutom det lever han ett helt normalt liv och mår bra.

En kollega på jobbet har också haft hjärntumörer förra året, hon är också friskförklarad nu.

Så idag kan man faktiskt tänka att "det värsta" kanske inte är så farligt ändå, för läkarna kan klara av mycket mer nu än för 20 år sen.

Gör du din undersökning och ta ett besked i taget, att oroa sig i förtid är oftast att oroa sig helt i onödan.
    Åh tack för ditt svar!

I min omgivning har nämligen 2 pers dött rätt så knall fall efter diagnosen hjärntumör. När detta då började komma upp på tapeten för mig blev jag livrädd. Sen började jag fundera på hur många jag hört talas om som överlevt hjärntumör, och den enda jag kom på var Marie Fredriksson. Men hon är ju kändis, de överlever det mesta :)  
Svar på tråden Brus i ögonen och synen darrar,MR om en vecka! Rädd!!!