• LiveYourOwnLifeNotOthers

Barnfamiljer- hur ofta städar ni??

Hej,

Jag undrar hur ofta ni städar helt enkelt?
    Hur många timmar per vecka, månad osv lägger ni ner på att städa?
    Alla får gärna svara, men jag är mest intresserad av barnfamiljerna, särskilt de med små barn.
    Jag undrar även hur  ni städar och var ni prioriterar att städa först och främst om /när tiden inte räcker till?

Får ni hjälp av mannen/kvinnan i hushållet?
    Eller är det så att en av er städar och den andra har hand om barnet/barnen? Och är det i sådana fall alltid samma person som städar och alltid samma person som har hand om barnet/barnen och tänker på att fixa maten, eller turas ni om?

Händer det att ni prioriterar städningen före familjen?
    Eller struntar ni blankt i städningen nu när ni har familj och barn att tänka på?

Frågan som jag egentligen är ute efter är väl egentligen: Hur viktigt är det att städa/ Är det viktigt att ha det rent och snyggt hemma?

Tacksam för svar! : )

• Svar på tråden Barnfamiljer- hur ofta städar ni??
  • bollanmollan

jag plockar varje dag, torkar bord m m, diskar och tvättar också varje dag. Storstädning sker på månadgar och torsdagar, jag gör allt själv, eller min äldsta son på 2  1/2 hjälper till. Tycker just dammsugning är viktigt då vi har hund och en liten kille som kryper.Vet inte hur många timmar det blir i månaden men på torsdagar brukar det ta 1 timme och på måndagar ca 2. sen är det ju kaos ändå med alla leksaker och det bryr jag mig inte om

• Luullis

Jag tycker att det är väldigt viktigt att det är rent och fint hemma. Jag är hemma hela dagarna så jag hinner ju möjligtvis hålla städningen lite hårdare än om båda arbetar heltid. Jag har tre barn(2 månader, 20 månader och snart 4 år, och två hundar,  som drar in en hel del skit)

Jag dammar, och torkar ytor varje dag. Rengör golven(dammsuger och moppar) varannan(förr gjorde jag det varje men det slutade jag med när jag var höggravid med tredje barnet, och nu när han är så pass liten) dag. Dom dagar jag inte gör rent är det städning av badrummet som gäller, och även köket. Putsar luckor och kakel lite extra noga, skrubbar stolarna rena och så...

Jag sköter städningen ensam. Barnen leker väl under tiden, stora tjejen är ofta på fsk när jag gör det mesta. Lillen sitter i babysitter eller sover. Jag sköter även all matlagning hemma. (Ja, jag tycker att det är roligt och ingenting jag klagar över!)

När tiden inte riktigt räcker så torkar jag av viktiga ytor, så som soffor och vardagsrumsbord. Torkar väl av i badrummet snabbt också och drar en snabbis med dammsugaren. 

Viktigast är att man lägger saker på rätt plats när man är klar och inte bygger berg av prylar och har leksaker i alla rum. Barnen får bara ha leksakerna i sitt eget rum för att inte sprida ut det i hela lägenheten. 

• Luullis
    Luullis skrev 2011-10-30 20:59:58 följande:
    Jag tycker att det är väldigt viktigt att det är rent och fint hemma. Jag är hemma hela dagarna så jag hinner ju möjligtvis hålla städningen lite hårdare än om båda arbetar heltid. Jag har tre barn(2 månader, 20 månader och snart 4 år, och två hundar,  som drar in en hel del skit)

Jag dammar, och torkar ytor varje dag. Rengör golven(dammsuger och moppar) varannan(förr gjorde jag det varje men det slutade jag med när jag var höggravid med tredje barnet, och nu när han är så pass liten) dag. Dom dagar jag inte gör rent är det städning av badrummet som gäller, och även köket. Putsar luckor och kakel lite extra noga, skrubbar stolarna rena och så...

Jag sköter städningen ensam. Barnen leker väl under tiden, stora tjejen är ofta på fsk när jag gör det mesta. Lillen sitter i babysitter eller sover. Jag sköter även all matlagning hemma. (Ja, jag tycker att det är roligt och ingenting jag klagar över!)

När tiden inte riktigt räcker så torkar jag av viktiga ytor, så som soffor och vardagsrumsbord. Torkar väl av i badrummet snabbt också och drar en snabbis med dammsugaren. 

Viktigast är att man lägger saker på rätt plats när man är klar och inte bygger berg av prylar och har leksaker i alla rum. Barnen får bara ha leksakerna i sitt eget rum för att inte sprida ut det i hela lägenheten. 
    Eftersom att jag alltid håller det rent och aldrig storstädar tar det aldrig lång tid. Säg att jag torkar, dammsuger osv en timme om dagen totalt. Ska fönster putsas eller liknande tar det givetvis längre tid.
  • Nyfiken gul

barn eller inte spelar ingen roll för mig - städar gör man ändå. Punkt.

Jag får faktiskt blomkålsöron av dom som skyller på barnen för att det är stökgit och skitigt hemma.

Jag gillar att ha det snyggt omkring mig och då ingår det att ha städat hemma. Jag lägger ner mycket jobb på mig själv och mitt utseende och lika mycket tid lägger jag ner på att ha huset rent och fint och prydligt.

Själv tror jag att jag blir en vagel i ögat på många andra eftersom jag visar att det går utmärkt att ha det snyggt och nästan pedantiskt hemma fast man har barn. Nej jag går verkligen inte och panikstädar efter min 3-åring. Han får härja fritt, men när han lagt sig eller vill göra något annat så plockar vi undan.

Jag städar faktiskt inte så ofta som man kan tro - men jag är noga med att alltid plocka undan efter mig och städa upp det jag stökat ner oavsett om det är brödsmulor eller leksaker.  Var sak har sin plats här hemma och då går det fort och enkelt att städa.

Dammsuger gör jag vid behov - kan bli allt från varje dag till nån gång i veckan. Samma sak är det med torkning av golven. Det blir vid behov.

Dammtorkning och lite sånt där småstädande det gör jag dagligen.                 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Brötis

Tokstädar så mycket jag hinner när det ska komma någon.

Annars prioriterar jag bara att ta bort kladd och smulor som annars sprids i hela huset. Toaletterna håller jag rena och så kastar jag sopor och kompost innan det börjar stinka. Ungefär så. Finns så mycket annat att göra att städningen ofta får stå tillbaka...

• FOA

Vi har en städerska som kommer 3 timmar i veckan. Kvällen innan plockar mannen och jag ca 45min så att det bli enklare att städa.

Under veckan plockar mannen mest barnens leksaker och jag tar hand om det resterande plocket. En av oss plockar tillsammans med sonen (3,5år) upp på hans rum varje kväll. Lillebror på 1,5år stökar inte till så mycket i sitt rum då han mest är inne hos storebror.

• FOA

Mannen sopar också runt och under bordet efter varje måltid.

• Mylla

Jag vantrivs om det inte är städat så jag städar mycket. Min sambo städar mindre men han plockar undan och gör annat.

Jag prioriterar hallen för den skiten åker ju vidare in annars. Dammsuger där varje dag. Köket och toaletterna måste vara rent så där städas det lite varje dag.

Lite dammråttor i sovrummet tål jag så där kan det gå 1-2 veckor mellan dammsugningarna.
    Storstädning har jag när jag känner för det och har tid. Oftast storstädar jag ett visst "område", det räcker för en dag. har ju annat att göra också.

Hur jag städar? oppifrån och ner kan vara bra om det är väldigt smuligt eller dammigt. dammsuga före våttorkning är välbeprövat. Känsliga saker dammar jag med en sån där borste som drar åt sig, resten men våt trasa. kakel och rostfritt blir bara riktigt rent med svinto eller något starkt medel så jag har svinto. men det luktar lite äckligt.

Handfaten torkar jag bara av i en hast med en handduk eller nåt. Gör man det jämt man kladdar ner så behövs sällan mer. Har allrengöringsmedel i en blomsprayflaska så är det lätt att hafsa av det lite fort.

Kylen torkar jag ur om jag ser att det är kladd nånstans. Storstädar den sällan.

• vittra

Jösses vilka överambitiösa inlägg det var här! Ja vi har absolut ingen svinstia hemma men vi är inte ens i närheten av att städa så mycket som ovan gör. Fast jag antar att det är sådana som dras till trådar med den här typen av rubrik

Jag vet inte vad vi lägger ner på städning, vi plockar naturligtvis varje dag annars skulle man ju inte kunna gå på golvet (vi har en 1-åring och en 4-åring) och runt matbordet torkas det efter varje måltid eftersom det hamnar mat överallt. I övrigt är det vad man hinner med som gäller.

Dammsugning varje eller varannan dag. Vid ont om tid blir det bara i köket och i hallen. Skurar golvet max en gång i veckan, ibland bara ett par gånger i månaden. Fattar inte varför man skulle göra det oftare..? Dammtorkar vid behov, oftast inte ens en gång i veckan. Badrummet tas också vid behov, eftersom vi har tre katter ska ju även kattlådan rensas vilket kan bli varje dag ibland och ibland bara någon gång per månad. Beror helt på hur mycket de är ute.

Tvättar ca var 2-3 dag, disken gör man ju självklart varje dag eftersom man använder disk varje dag. Men vi har diskmaskin så vi står inte och diskar för hand.

Vi är två i vårt hushåll och vi är båda delaktiga i det, ser det därför inte som att "jag får hjälp", det är inte "mina" sysslor utan det är våra och den som har tid och ork gör dem helt enkelt. Det fungerar alldeles utmärkt.

Åker iväg till sopsorteringen gör vi ca varannan vecka, vi måste åka en bit så det är ju inte att man tar det i en handvändning och det kräver att vi är två eftersom någon måste vara med barnen medan den andra är ute och slänger.

Jag bryr mig inte alls om de som har pedantiskt rent hemma, vill man lägga ner tonvis av energi och tid på städning så gör man naturligtvis det. Jag prioriterar att umgås med mina barn istället och jag trivs bättre med det Jag tycker nämligen inte att högsta nöjet är att städa, och det är inte vad jag anser att man ska fylla sin föräldraledighet med heller för den delen. Men det är min åsikt.

• vittra
    Luullis skrev 2011-10-30 21:01:17 följande:
    Eftersom att jag alltid håller det rent och aldrig storstädar tar det aldrig lång tid. Säg att jag torkar, dammsuger osv en timme om dagen totalt. Ska fönster putsas eller liknande tar det givetvis längre tid.
    Hur litet bor ni om det bara tar en timme att damma och torka av allting samt dammsuga och skura!?
    Det skulle nog ta minst 4 timmar att göra det hos oss och då är det 4 timmar effektiv städning utan att behöva ta hand om barnen samtidigt.
Svar på tråden Barnfamiljer- hur ofta städar ni??