Försäkringskassan skrev 2011-11-10 12:28:02 följande:
Hej!
Det beklagar det sena svaret!
I samband med att ni flyttar från Sverige, så skall ni skicka in blanketter till oss. Detta för att vi skall kunna bedömma om ni skall vara fortsatt registerade/ försäkrade inom den svenska socialförsäkringen.
Eftersom flytten sker inom EU har den som tar ut föräldrapenning från försäkringskassan rätt att behålla sin ersättning om den inte avser längre tid än 1 år. Om du tar ut hel föräldrapenning 5 dagar/vecka vid barnets 1-årsdag avregisteras du inte ut förrän detta upphört.
Om Försäkringskassan bedömmer att den andre föräldern skall vara avregistrerad, men att du som tar ut föräldrapenning skal fortsätta vara registerarad, så kommer du att ha tillgång till samtliga dagar för barnet.
Hälsningar
Anastasia, handläggare
Hej,
Tack för svaret, det är ingen brådska jag är gravid än
Vad är det för blanketter? Det gör ingenting om pappan avregistreras, han ska jobba där och vi har inte tänkt att han ska ta ut någon föräldraledighet. Vi kommer att återvända till sverige efter min fröäldraledighet då jag jobbar här och vill fortsätta med det. Då borde jag alltså få behålla ersättningen under tiden i england, eller hur?