Anonym (TAKK) skrev 2011-10-30 22:17:59 följande:
Men hur kommunicerar ni med varandra om båda har hörselnedsättning? Är inte det teckenspråk då? Eller ni kanske hör så mycket att ni inte behöver det.
Ursäkta alla frågor men har alltid tänkt om man själv behöver teckenspråk så är det lättare att lära barnen det, men så kanske det inte är.
Lite kort om skillnaderna, hoppas du inte tar illa upp.
Alltså bara för att man har en hörselnedsättning innebär det inte per automatik att man inte hör något alls, dvs. är döv och där med använder teckenspråk i daglig kommunikation.Tyvär en vanlig fördom att man tror att om du är hörselskadad/har en hörselnedsättning att du e döv. Så är det inte. Du kan vara allt från lite lomhörd till helt stendöv, dvs inte hör något alls eller bara extremt höga toner.
Jag hör bra i vanliga samtal och kommunicerar med det talade språket med hörapparater. Teckenspråket använder jag knappt då jag föredrar att prata. Jag kan prata i telefon och liknande. Dock så visst jag kan missa saker men för det mesta klarar jag mig bra. Det som kan vara bra i bland är stödtecken om jag missar vad mitt barn säger, oftast när jag i vissa situationer inte har hörapparaterna på mig. Däremot så skulle du träffa på mig och inte veta om att jag har en hörselnedsättning så skulle du antagligen inte märka att jag hade det.
Jag gick i specialklass för hörselskadade och där så var det obligatorisk teckenspråksundervisning. Däremot så pratade alla i klassen och det vanligaste undervisningsspråket var vanliga svenska. Går man i dövklass då har man oftast en grav hörselnedsättning, dvs, svårigheter att höra ens vanliga samtal eller inte hör alls och där är undervisningsspråket helt på teckenspråk.
Kan också tillägga att det är inte alla med hörselnedsättning som kan teckenspråk men vanligare bland yngre(de som föddes/fick sin hörselskada som barn). Min man(dels hör bättre än mig) som större delen av sin uppväxt gick i vanlig klass kan bara några enstaka ord teckenspråk. Dvs. det finns ett problem att kommunicera mellan oss på teckenspråk

. Därav hamnat på min lott om jag lär våra barn teckenspråk.
Så därför skulle behöva få lite tips själv om att få in teckenspråket i vardagen. Vilket annars om jag inte får in någon bra metod så antar jag att det kommer rinna ut i sanden..