• Anonym (TAKK)

Tecken som stöd.

Använder tecken som stöd till mina barn men det är så svårt att använda det hela tiden. har så dåligt samvete för det.

Finns det någon mer som använder TAKK? Hur gjorde ni för att börja med det hela tiden och inte bara ibland? Använder ni det hela tiden även när ni är ute någonstans eller bara hemma?

Känner min som en så dålig förälder som inte kan få in mer tecken i vardagen...

• Svar på tråden Tecken som stöd.
  • Anonym (TAKK)
    karet skrev 2011-10-30 21:15:28 följande:
    Finns det nån hörselskada inom familjen
    Nej.
  • MorsningKorsning

Nu använde jag inte TAKK med mitt barn, men jag arbetar med det på jobbet (förskola). Ta fem tecken varje vecka, bestäm att dessa fem tecken ska jag lära mig att använda denna vecka. Se till att det är "naturliga" ord som normalt kommer upp i er vardag, annars blir det konstlat.

Vill du vara jätteseriös kan du skriva ut tecken från nätet och sätta upp i barnens höjd runtom i huset där just de tecknena används, då blir det en extra påminnelse.

TAKK är verkligen jätteroligt då man kommer igång Men något dåligt samvete måste du inte ha, det är ju ett stöd, inget livsavgörande  

• MorsningKorsning

Samt: se till att tecknen blir en del i kroppsspråket. Var inte övertydlig med "vill du ha lite GRÖT" medan du frenetiskt viftar under hakan utan låt det bli en naturlig gest som du använder varje gång du använder ordet.

• Anonym (TAKK)
    MorsningKorsning skrev 2011-10-30 21:41:24 följande:
    Nu använde jag inte TAKK med mitt barn, men jag arbetar med det på jobbet (förskola). Ta fem tecken varje vecka, bestäm att dessa fem tecken ska jag lära mig att använda denna vecka. Se till att det är "naturliga" ord som normalt kommer upp i er vardag, annars blir det konstlat.

Vill du vara jätteseriös kan du skriva ut tecken från nätet och sätta upp i barnens höjd runtom i huset där just de tecknena används, då blir det en extra påminnelse.

TAKK är verkligen jätteroligt då man kommer igång Men något dåligt samvete måste du inte ha, det är ju ett stöd, inget livsavgörande  
    Tack för tipsen.

Men jag ser det inte riktigt som bara ett stöd utan tycker att det är rätt viktigt eftersom ett av barnen kommunicerar till stor del genom TAKK.
  • Anonym

Du e inte ensam men jag har inte hört talas om begreppet takk, däremot så har vi båda föräldrarna hörselnedsättning men vi båda är usla på att teckna, med vårt barn. Det e jag som kan mest tecken och kan kommunicera med döva om behovet uppstår. Vi har försök lära enstaka tecken och vårt barn att så pass litet ännu att denne snabbt skulle kunna plocka upp.

Vårt barn är nyligen fyllda två och börjat med fem ordsmening i tal så skulle nog också uppskatta tips på att lära barnet teckenspråk mer för att jag ibland missar vad som sägs. Och upplever det inte helt naturligt.

• Anonym (TAKK)
    Anonym skrev 2011-10-30 21:53:03 följande:

Du e inte ensam men jag har inte hört talas om begreppet takk, däremot så har vi båda föräldrarna hörselnedsättning men vi båda är usla på att teckna, med vårt barn. Det e jag som kan mest tecken och kan kommunicera med döva om behovet uppstår. Vi har försök lära enstaka tecken och vårt barn att så pass litet ännu att denne snabbt skulle kunna plocka upp.

Vårt barn är nyligen fyllda två och börjat med fem ordsmening i tal så skulle nog också uppskatta tips på att lära barnet teckenspråk mer för att jag ibland missar vad som sägs. Och upplever det inte helt naturligt.

Men hur kommunicerar ni med varandra om båda har hörselnedsättning? Är inte det teckenspråk då? Eller ni kanske hör så mycket att ni inte behöver det.

Ursäkta alla frågor men har alltid tänkt om man själv behöver teckenspråk så är det lättare att lära barnen det, men så kanske det inte är.
  • Anonym

Pratar barnet genom tecken? Vi använde inte just TAKk då det var okänt för mig tills hon började på dagis men hon tecknade ett eget språk och jag svarade med tal. Kan ni inte göra så?

Min dotter tecknade sig till ett eget språk och det använde väl jag mycket lite även om jag förstod vad hon menade genom sina tecken. På dagis tillkom takk och det var ju toppen om än onödigt för oss men jag har ändå lyckats lära mig lite tecken fast vi använder det inte i dagligt tal alls numera.

• Anonym (TAKK)
    Anonym skrev 2011-10-30 22:20:12 följande:
    Pratar barnet genom tecken? Vi använde inte just TAKk då det var okänt för mig tills hon började på dagis men hon tecknade ett eget språk och jag svarade med tal. Kan ni inte göra så?

Min dotter tecknade sig till ett eget språk och det använde väl jag mycket lite även om jag förstod vad hon menade genom sina tecken. På dagis tillkom takk och det var ju toppen om än onödigt för oss men jag har ändå lyckats lära mig lite tecken fast vi använder det inte i dagligt tal alls numera.
    ja barnet pratar genom tecken. Självklart så använder vi både tecken och tal när vi pratar med barnet men för att underlätta för barnet så vill jag få inte mera tecken i vardagen så barnet slipper känna sig frusterad när han försöker berätta med tal och vi inte förstår.
  • Anonym
    Anonym (TAKK) skrev 2011-10-30 22:17:59 följande:
    Men hur kommunicerar ni med varandra om båda har hörselnedsättning? Är inte det teckenspråk då? Eller ni kanske hör så mycket att ni inte behöver det.

Ursäkta alla frågor men har alltid tänkt om man själv behöver teckenspråk så är det lättare att lära barnen det, men så kanske det inte är.
    Lite kort om skillnaderna, hoppas du inte tar illa upp.

Alltså bara för att man har en hörselnedsättning innebär det inte per automatik att man inte hör något alls, dvs. är döv och där med använder teckenspråk i daglig kommunikation.Tyvär en vanlig fördom att man tror att om du är hörselskadad/har en hörselnedsättning att du e döv. Så är det inte. Du kan vara allt från lite lomhörd till helt stendöv, dvs inte hör något alls eller bara extremt höga toner.

Jag hör bra i vanliga samtal och kommunicerar med det talade språket med hörapparater. Teckenspråket använder jag knappt då jag föredrar att prata. Jag kan prata i telefon och liknande. Dock så visst jag kan missa saker men för det mesta klarar jag mig bra. Det som kan vara bra i bland är stödtecken om jag missar vad mitt barn säger, oftast när jag i vissa situationer inte har hörapparaterna på mig.  Däremot så skulle du träffa på mig och inte veta om att jag har en hörselnedsättning så skulle du antagligen inte märka att jag hade det.

Jag gick i specialklass för hörselskadade och där så var det obligatorisk teckenspråksundervisning. Däremot så pratade alla i klassen och det vanligaste undervisningsspråket var vanliga svenska. Går man i dövklass då har man oftast en grav hörselnedsättning, dvs, svårigheter att höra ens vanliga samtal eller inte hör alls och där är undervisningsspråket helt på teckenspråk.

Kan också tillägga att det är inte alla med hörselnedsättning som kan teckenspråk men vanligare bland yngre(de som föddes/fick sin hörselskada som barn). Min man(dels hör bättre än mig) som större delen av sin uppväxt gick i vanlig klass kan bara några enstaka ord teckenspråk. Dvs. det finns ett problem att kommunicera mellan oss på teckenspråkFlört. Därav hamnat på min lott om jag lär våra barn teckenspråk.

Så därför skulle behöva få lite tips själv om att få in teckenspråket i vardagen. Vilket annars om jag inte får in någon bra metod så antar jag att det kommer rinna ut i sanden..
Svar på tråden Tecken som stöd.