• Kattswanch

Hur mycket är en 18K Norrbottensring värd?

Jag har en Norrbottensring i 18K guld som jag har tänkt sälja. Fick den som "förlåt" av en person som (tack och lov) inte längre är i mitt liv och jag gör mig hellre av med den än att den ska ligga i en låda och ruttna bland de dåliga minnen den är förknippad med.

Jag har tänkt sälja den på Tradera och har försökt Googla runt på vad den är värd (eller rättare sagt, vad som är ett rimligt pris att sälja den för) men hittar inget.
    Någon som vet?

Jag har även försökt ta reda på hur man mäter vilken storlek ringen är på (den är för liten för mig), är det någon som vet hur man gör det eller var man kan hitta information om det?

• Svar på tråden Hur mycket är en 18K Norrbottensring värd?
  • Red drum

Den är väl värd vad guldpriset är i per gram just nu?

• Themis

Jag har aldrig hört talas om norrbottenringen, är det någon av de här?

riyo.co.uk/shopping-norrbotten-ring-diamond-white-gold-gemstone-teen-12400294.html

www.tornedalenssilver.se/Norrbotten-Smycken.htm

Men begagnade ringar går ju sällan för mer än guldvärdet+ kanske lite till, utgå från vikten på ringen.
    Knalla in till en guldsmed som köper guld och be honom väga den på sin våg och få ett prisförslag, du kan ju alltid välja att inte sälja till butiken ändå. Obs att man normalt får ett bättre pris för sitt guld om man gör ett inbyte och köper nåt annat av guldsmeden istället för det som man inte ville ha.

Ska du sälja privat/på Blocket så har

www.kaplans.se

en väldig massa smycken i sin internetbutik, där finns vikter/utseenden att jämföra med-sök på typ av guld, vikt eller sortera efter pris och se vad man får för sina pengar.

Priset i butiksdelen av sajten är ett säljpris, om du kollar på auktionerna så ser samma saker ut att ligga lägre i pris eftersom Kaplans tar en auktionsavgift på 18% ovanpå klubbat pris, det är det som är skillnaden.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Bambi07

För att mäta storleken kan du antingen ta med den till en smyckesaffär och be dem mäta den på en mätsticka. Vill du mäta hemma så tar du fram en linjal, lägger den på och ser hur många millimeter innermåttet är, alltså diametern i stort sett. Om den är 17 mm är det strl 17, och så vidare.

• Anova

Man mäter ringens innerdiameter för att få fram ringstorlek. Här finns en del tips på hur du får fram ringens storlek http://www.lamastone.se/guide/ringstorlek.html

Jag vet inte hur mycket ringen kan vara värld, men gissar runt 4000-5000 kr ungefär i nypris, försök sälja den för 2-3000 kanske?
    Jag skulle inte rekomendera tradera, utan försök sälja den till någon i Norrbotten, kanske via lokaltidningen?  En sådan ring är säkert mer gångbar i Tornedalen än på västkusten..

Lycka till! 

Svar på tråden Hur mycket är en 18K Norrbottensring värd?