• Nattmackan

Köpa 2 kattungar från samma kull eller olika??

Behöver lite råd från er kattkunniga

Vi har en kattkille som är 11 år och är sugna på 2 kattungar. Har hört att om man köper kattunge och en en gammal katt hemma så kanske det blir jobbigt med en busig kattunge för honom, och har man då 2 så leker dom varandra och den äldsta får vara mer ifred..?

eller... ?

Och ska vi ta syskonpar eller från olika kullar? Spelar det nån roll med hona eller hane?

• Svar på tråden Köpa 2 kattungar från samma kull eller olika??
  • nemo1

Jättebra tänkt. Gammelkatten kan bli mycket irriterad om det kommer en liten skitunge som vill busa hela tiden. Jag tycker att ni ska ta två syskon, det underlättar otroligt mycket. Kön har ingen betydelse men tänk på att om ni tar en av varje så är det viktigt att kastrera så fort som möjligt då katter kan bli könsmogna från fyra månaders ålder.

• Majsan70

Att ta katter från samma kull är kanon. Men jag är inte riktigt enig med Nemo där det gäller kastreringen..för än har jag inte hittat någon veterinär som kastrerar tidigare än 6 månader...här i västra götaland i varje fall. 6 månader tar de katterna här.

Själv har jag fem katter varav två är från samma kull.

• nemo1

Hanar brukar inte vara några problem att få kastrerade vid fyra månaders ålder.

• Majsan70
    nemo1 skrev 2011-11-01 18:48:25 följande:
    Hanar brukar inte vara några problem att få kastrerade vid fyra månaders ålder.
    Som sagt inte i den här regionen. Vi hörde oss för nu senast för bara två månader sedan.
  • IceJossan

Det behöver inte alls vara fördel att ta två från samma kull - det enda viktiga är att ni väljer två med samma intresse. Till exempel vill vissa helst leka brottning och jagalekar, rättså tuffa lekar alltså, medans andra leker mycket mildare och kanske helst med sina leksaker istället för med varandra. Välj två st med samma intressen så att inte den ena är för bufflig i sina tuffa lekar så att den andra blir rädd eller på annat sätt kommer i kläm och inte vågar ta för sig. Det leder till frustation från båda hållen. Så välj rätt bara! Finns inte två med samma intresse i en kull så välj en där och leta vidare efter en till som har samma sätt att leka.

• Nattmackan
    IceJossan skrev 2011-11-01 20:46:33 följande:
    Det behöver inte alls vara fördel att ta två från samma kull - det enda viktiga är att ni väljer två med samma intresse. Till exempel vill vissa helst leka brottning och jagalekar, rättså tuffa lekar alltså, medans andra leker mycket mildare och kanske helst med sina leksaker istället för med varandra. Välj två st med samma intressen så att inte den ena är för bufflig i sina tuffa lekar så att den andra blir rädd eller på annat sätt kommer i kläm och inte vågar ta för sig. Det leder till frustation från båda hållen. Så välj rätt bara! Finns inte två med samma intresse i en kull så välj en där och leta vidare efter en till som har samma sätt att leka.
    Precis.. bra tips!
  • nemo1
    Nattmackan skrev 2011-11-01 20:27:03 följande:
    Här säger dom närmare i år. Bor i Stlm..
    Vad menar du? Menar du att veterinärerna i Sthlm säger att katterna ska vara närmare ett år vid kastrering? Då har du ingen aning om när man bör kastrera katter hör jag. Jag bor i Sthlm och har kastrerat åtskilliga jourkatter. Alla veteriärer kastrerar från det att katten är sex månader, vissa även betydligt tidigare än så.
  • Nattmackan
    nemo1 skrev 2011-11-01 21:06:45 följande:
    Vad menar du? Menar du att veterinärerna i Sthlm säger att katterna ska vara närmare ett år vid kastrering? Då har du ingen aning om när man bör kastrera katter hör jag. Jag bor i Sthlm och har kastrerat åtskilliga jourkatter. Alla veteriärer kastrerar från det att katten är sex månader, vissa även betydligt tidigare än så.
    Nej jag läste här :

Vid vilken ålder kan man kastrera sin katt?
    Man brukar kastrera katten när den börjar bli könsmogen eller efter att den blivit ca 6 månader gammal, ofta vid 7-12 månaders ålder.

http://www.stockholmskattkastreringsgrupp.se/fragor_svar.shtml#3
  • nemo1

Det är mycket dumt att vänta tills dom är könsmogna. Katten kan då ha börjat revirkissa som även honor kan göra och det beteendet kan vara svårt att få stopp på. 

• angelfire5

Jag plockade två kattungar ur samma kull. Tog de två katterna som var lugnast och höll sig lite i skymundan för jag ville helst inte ha överaktiva katter. De är så kärvänliga och sover gärna tätt intill varandra, leker massor med varandra och även fast dem är olika till sättet så märks det att dem trivs ihop.
    Mina kompisars katter kom från olika kullar och de är inte lika glada i varandra (kan säkert variera).

• sarathelux

Det bästa är ju egentligen att skaffa en äldre omplacering än två buskattungar när du har en gammal katt hemma. En äldre katt som är på samma nivå som den ni har nu. Risk med kattunge/ungar som kommer farandes till den äldre  katts hem kan resultera i depression hos den äldre som är van att va ensam. Har tyvärr fått erfara det själv som gjorde det misstaget för flera år sedan.

• nemo1
    sarathelux skrev 2011-11-02 15:03:10 följande:
    Det bästa är ju egentligen att skaffa en äldre omplacering än två buskattungar när du har en gammal katt hemma. En äldre katt som är på samma nivå som den ni har nu. Risk med kattunge/ungar som kommer farandes till den äldre  katts hem kan resultera i depression hos den äldre som är van att va ensam. Har tyvärr fått erfara det själv som gjorde det misstaget för flera år sedan.
    Jag håller med. Köper du dessutom en äldre katt från ett katthem så har du alltid möjligheten att lämna tillbaka den om det inte skulle fungera. Du hjälper dessutom ytterligare en katt att få komma in i värmen nu innan vintern då en plats blir ledig.
  • Nattmackan
    sarathelux skrev 2011-11-02 15:03:10 följande:
    Det har vi oxå tänkt på, och har beslutat att vi ska vänta tills han är borta. Han behöver vara ensamkatt och få all uppmärksamhet! Han är så social, som en hund.. är med oss överallt, till o med när vi ta en promenad.

Det är egot som gör att vi vill ha kattungar, men måste tänka på killen vi redan har, HAN blir inte lyckligare, snarare tvärtom.

Så vi väntar, tack alla svarat
Svar på tråden Köpa 2 kattungar från samma kull eller olika??