• nike81

Sonen inte nöjd när flaskan är slut

Jag har haft problem med amningen varje dag sedan min son föddes (nu sju veckor) och har nu börjat prova att pumpa ur och flaskmata honom. Han har hela tiden varit nöjd efter att ha ätit från bara det ena bröstet. Nu när jag pumpar ur så nöjde han sig inte med det utan sög i sig det snabbt från flaskan och ville ha mer. Så nu har jag pumpat ur så mycket från båda brösten tills det slutar komma mjölk (ca 10 min på varje bröst) och ger honom. Ändå blir han arg när flaskan är tom. Jag har gett honom nappen då och då har han blivit nöjd men jag är bekymrad eftersom han inte verkar lika nöjd som när jag ammar honom. Någon som vet vad det beror på? Får jag inte ur lika mycket när jag pumpar eller kan det vara beteendet att ligga och snutta länge som han vill åt. Någon som har något annat knep i så fall?

• Svar på tråden Sonen inte nöjd när flaskan är slut
  • Tallen

Har du rätt storlek på nappen? Kan vara så att maten kommer "för snabbt" ur flaskan.

• nike81

Jag tyckte det gick för fort med en vanlig flaska med minsta storleken så jag har köpt en sådan flaska från medela som det inte rinner ur utan barnet suger i sin egen takt precis som på bröstet men det går ändå åt fort tycker jag.

• Daeminimon

Har du pratat med Amningshjälpen eller en amningsmottagning? Om han blir mer nöjd när du ammar kanske det skulle hjälpa, du skulle kanske kunna få till amningen utan fortsatta problem. Det kan ju ta 8 veckor eller mer att få till en väletablerad amning.

Annars, testa att ge flaskan först, och lägg honom sedan till bröstet? Han vill kanske bara snutta lite till. Brösten producerar mjölk kontinuerligt när bebisar suger, så även om du pumpat först är det inte tomt.

• LillaFlingan

jadu, får han i sig tillräckligt? du kanske får testa att tilläggsmata med ersättning eventuellt?

rådgör kanske med bvc innan tillägg? 

• LillaFlingan

ps är det inte också så att just vid denna ålder så börjar de amma MER för att öka upp mjölkproduktionen ännu mera???

• Tallen

Kan vara sugbehovet som spökar, vi gav vår son en flaska om dagen i princip sedan har var nyfödd och märkte precis som du att det gick snabbare och att han ville fortsätta suga när det var slut så vi lät honom göra det, om nappen lugnar din son så använd den.

Hur mkt får sonen i flaskan?

• nike81

Han har gått upp i vikt som han ska och varit nöjd vid bröstet så han verkar få i sig tillräckligt när jag ammar åtminstone. Det är jag som haft problem med avidande ömma bröstvårtor, ömma och hårda bröst, återkommande möjlkstockningar och bröstböld. Det har gjort konstant ont trots hjälp från amningsmottagningen och bvc som påstår att jag gör allt rätt och han har ett bra tag. Jag har svårt att tro att det någonsin kommer att fungera med amningen.

• nike81

Jag får ut ungefär 90-100ml som han fått i flaskan. Hur mycket är vanligt att de äter? Han var liten när han föddes och är fortfarande inte särskilt stor (ca 4 kg) men han följer kurvan och är välmående. Han kräks ofta både efter amningen och även nu efter att jag gett honom flaskan. Om det beror på att han fått mer än han behöver eller om han helt enkelt har en känslig mage visste hon inte på bvc när jag frågade om det.

• Lumo

Jag tror han är hungrig o antagligen har en tillväxtperiod då de äter mer o behöver mer mammanärhet (ligga aslänge vid tutten o mysa tex). Ge han mer mat om du kan! Att han kräks kan vara för att han är mätt, men även för att han svalt luft eller helt enkelt för att han är bäbis o de kräks... Hehe,..

Googla gärna på tillväxtperoder, finns "kalendrar" som visar exakt vilka veckor de infaller o det stämmer oförskämt bra med din bäbis beteende/ humör och ätande! ;)

Svar på tråden Sonen inte nöjd när flaskan är slut