• Anonym (vad ar hänt?)

14 månader och stort blåmärke i armhålan!!! Vet inte varför =(

Detta är en bild på min 14 månaders.. ett blåmärke som vi inte har en aning om hur det har uppstått!
    Imorgon ringer jag dagis och kollar om det är något dom har glömt bort att säga till oss.
    Sen ringer jag till vc, för jag tvivlar på att en bebis ska kunna få ett sånt här blåmärke utan att man märker det

Det jobbigaste är att jag har varit borta sedan fredag, imorse såg min sambo blåmärket och berätta för mig när jag kom hem.
    Igår jobbade han och mina föräldrar satt barnvakt. Mina föräldrar har aldrig varit våldsamma och mitt barn är väldigt lätt att ha och göra med så jag tvivlar på att varken dom eller min sambo har gjort något.
    Men saken är ju den att jag har ju inte varit hemma.. jag har ju ingen faktiskt ingen aning och jag kan inte blunda för det här
    Något har ju hänt och frågan är ju vad, som sagt så måste det ha gjort bra ont så det är inget som skulle ha hänt utan att någon reagerar...
    Och om nu ingen har sett något och ingen har gjort något..kan hon vara sjuk?
    Hon har aldrig haft lätt att få blåmärken tidigare

Har ni några möjliga händelsesenarior så får ni gärna dela med er.
    Hoppas verkligen på att dagis har glömt att berätta något för oss imorgon så jag kan andas ut

• Svar på tråden 14 månader och stort blåmärke i armhålan!!! Vet inte varför =(
  • LillaAysha

Kan hon ha fastnat med en tröjärm i något kanske? Eller någon som har fått fel grepp vid lyft?

• isblomma

Ser inte ut att vara fingeravtryck så jag tror ingen har lyft bebisen fel. Kanske har h*n hängt eller ramlat på tex kanten på en låda för att få det där kraftiga märket?

• Anonym (vad ar hänt?)
    LillaAysha skrev 2011-10-30 22:59:21 följande:
    Kan hon ha fastnat med en tröjärm i något kanske? Eller någon som har fått fel grepp vid lyft?

Det förslaget kom min sambo med oxå, men jag tycker det känns konstigt att det skulle ha blivit så raka blåmärken som det har blivit längst upp.. plus att de nästan går i kors..

Som om hon salgit i en kant men det är ingen som har sett det.. och hon har inte gråtit heller direkt, under helgen iaf..

• LillaAysha

Ja eller kolla kläderna från de senaste dagarna.. borde kunna bli så om man fastnar med en lite tightare tjöjärm i nåt,,

• Floffeen
    Spekulation

jag tycker att "korset" ser ut mer som en klämskada när man t.ex fastnat i en låda/dörr osv..
    Skulle h*n inte kunna ha fastnat och försök ta sig loss och då skavt sig ?

Ser lite märkligt ut :/
  • Anonym (vad ar hänt?)
    isblomma skrev 2011-10-30 23:03:50 följande:
    Ser inte ut att vara fingeravtryck så jag tror ingen har lyft bebisen fel. Kanske har h*n hängt eller ramlat på tex kanten på en låda för att få det där kraftiga märket?
    Ja jag hoppas verkligen att det är det som har hänt och att någon på dagis kan bekräfta att hon har trillat där.

Tycker ni inte att det känns som att det borde ha kännts ordentligt om det gick till så, så att om det var så så borde man ha uppmärksammat det?
    Det mest skrämmande är att ingen har märkt att  hon har slagit sig och gråtit.
    Och har det inte hänt något så blir jag rädd för att hon ska vara sjuk på något vis, eftersom att det har kommit utan någon uppenbar anledning 
  • Anonym (:(()

Nej men gud!! Vilket märke!! :( 

Min första tanke var att det ser inte ut som ett blåmärke, dom brukar ju va blåare. Har hon inte ont?
    Det ser ut som att hon har satt nåt i armhålan/mellan armarna och det har då blivit klämt. Men hur, vad eller varför är ju jättesvårt att veta.
    Fråga dina föräldrar också ifall dom kanske har nån idé! Dom kanske vet att hon gjorde illa sig men inte såg vart eller hur. 

• Anonym (vad ar hänt?)
    Floffeen skrev 2011-10-30 23:07:37 följande:
    Spekulation

jag tycker att "korset" ser ut mer som en klämskada när man t.ex fastnat i en låda/dörr osv..
    Skulle h*n inte kunna ha fastnat och försök ta sig loss och då skavt sig ?

Ser lite märkligt ut :/
    Jo det känns som en helt rimlig förklaring, bara det att jag tycker att om h*n fastnat så illa att det här blåmärket uppstått så måste hon fått ont och varit ledsen? Eller är det ett sånt känsligt ställe under armen att det inte behöver göra särskilt ont? Man kanske kan få blåmärken lätt där ändå?

Är det någon som vet hur lång tid det tar för ett blåmärke att träda fram, ca..?
  • Lindreas

Jag kan få sådana märken om jag till exempel bär en tung väska över axeln, inte riktigt blåmärken, utan det ser ut som streck lite kors och tvärs. Skulle tro att det är något liknande som hänt, alltså ett skav, kanske att hon hängt över en låda och rotat efter något eller liknande. Det behöver inte göra särskilt ont, huden i armhålan är ju tunn.

• Anonym (:(()

Min erfarenhet är att blåmärken kommer på direkten mer eller mindre, men som sagt, jag tycker inte det ser ut som ett blåmärke :/

Wikipedia:

Färgen på det röda blodet blir blåaktig när ljuset filtreras genom huden, då ljus med kortare våglängd har lättare att tränga igenom. När skadan läker och blodet börjar brytas ner och återabsorberas, ändrar blåmärket utseende. Märket försvinner gradvis under cirka 2 veckor; under den tiden kan det ändra färg från rödaktigt till blåsvart till grönt eller gult, och slutligen en svagt brun fläck som bleknar bort. Den gulaktiga färg som blåmärken antar efter en tid beror på ämnet bilirubin, som är en nedbrytningsprodukt av hemoglobin.

Svar på tråden 14 månader och stort blåmärke i armhålan!!! Vet inte varför =(