• Pimey

Vill inte krypa, hellre stå

Min son är snart 5 månader gammal och älskar verkligen att stå, gå omkring och hoppa och studsa! Han gör inte detta själv utan med hjälp då såklart! En kompis har en pojke som är 4 veckor äldre än min och när vi satt och prata en dag så kom vi in på gåstolar. vi äger en pågrund av sonens spring i benen vilket han nyttjar många ggr per dag. Min kompis äger en med men blev brydd och nästintill arg då jag berättade att han spendera mycket tid i den.

Hon anser att jag nyttjar den för mycket och ska låta sonen ligga på golvet för att lära sig krypa! Nu kommer vi till "problemet" vår son har HATAT att ligga på mage sedan han föddes. det går en stund sen är det stopp då gallskriker han även hur mycket vi än försöker motivera han att ligga kvar. Han har lärt sig rulla över och ställer sig i "krypläge" och när jag berättar detta så tycker hon att jag ska ignorera han tills han inser att ingen plockar upp honom. provade de EN gång och det gör jag inte om.

Hennes son har börjat ålat sig fram och hon tycker att jag gör helt fel för han kommer hoppa över "krypläget" när jag säger att vissa barn kryper aldrig då ljuger jag tydligen! Så finns det fler som har barn som också helst vil skippa magläget? Känner mig inte orolig att det är fel på honom men sammtidig så gör jag de om ni förstår.. 

• Svar på tråden Vill inte krypa, hellre stå
  • Anna i Hult

Din kompis har rätt, men du får kanske underhålla killen mer när han tränar krypning. Det finns barn som går direkt, men då ska de inte ha varit ställda i en gåstol! Släg ut gåstolen så att han får lära sig själv! Frustrationen han har är jobbig, men nyttig, det är helt normalt att inte klara krypning vid 5 månader. Eftersom han ställer sig i krypställning, men ännu inte kommer framåt, så är det inte långt kvar tills han kan själv. Jag skulle gissa på några veckor. Man vet att det är mycket bra för motoriken att krypa, och att det flesta barn behöver träna detta. Om man inte kryper som bebis, så gör de det i 4 årsåldern..

• Toppen9
    kan bara säga att min kille hatade att ligga på golvet, hoppade över krypandet men ålade lite. Han rumphasade istället och sen gick han. Idag är han 20 månader och kan alla sätten (även krypa) om han vill! Barnen tar saker i sin egen takt och jag tycker inte att du ska vara orolig för det din kompis säger. Visst små bebisar ska inte sitta för mycket i gåstolar/hoppgungar osv men jag har för mig att det mer beror på att de inte är så ergonomiska + att det är bra att grejja på golvet med.
  • Ananasochäpple

Vår son hoppade helt över krypandet. Han drog sig upp till stående - började gå sidleds längs med möbler och sedan gick han så småningom. Vi använde aldrig gåstol, så det kan ju inte ha berott på det iaf :)

• Brockmadigan

Vår son älskade sin gåstol, han hoppade över krypstadiet och lärde sig gå vid 8,5 månader. Och ja jag vet att det finns hispiga morsor här på fl som hävdar att barn som inte har krupit kan få cancer eller adhd eller vad som helst men det är bara att strunta i vad alla dårar tycker. Du ska göra vad som är bäst för ditt barn och låta bli att lyssna på alla självutnämnda experter.
    Sätt ungen i gåstolen om han vill det!
    (och just det, vår son är inte hjulbent heller!)

• Olles mamma

Min son var precis lika! Och när jag väl "gett upp" krypandet och accepterat att han skulle hoppa över det, ja, då tog det väl en vecka så började han krypa som en dåre! :) Han har alltid älskat att stå/hoppa och det märks att han kryper i brist på annat... Han går längst med möbler och kryper bara om avståndet är för stort. Han tyckte inte heller om att ligga på mage och "träna" men han verkar ju kunna ändå ;)
    barn är olika :) 

• eliten

Min son älskade sin gåstol och var inte intresserad av att krypa förrän vid 9mån och gick när han var 12mån
    Min dotter däremot är inte alls intresserad av gåstolen och började krypa vid 6mån och försöker nu gå, hon ska snart fylla 1år.

Alla är olika!

• Pimey

Tack för alla svar! Som jag tidigare sagt han hatar verkligen att ligga på golvet (magen) och det känns inte så snällt att bara låta han ligga där och gallskrika då är det väl bättre att han får göra de han tycker är kul, vilket är springa i sin gåstl och hoppa i sin hoppgunga. eller? Att slänga ut gåstolen är uteslutet den stolen har räddat oss från mycket bärande och gjort han mer glad. Tvivlar att han kommer bli kobent isåfall skulle jag och mina andra 4 syskon vara de vilket vi inte är.

Men har ni något bra tips hur man kan motivera en sån här liten gnällis som? Han har massa leksaker såsom speglar, skallror och fisher prices "learning puppy" och dom leker han med då han sitter men ligger då är det max nån minut!

• emmaahlm

Min pojke, 9 mån, hatar också att ligga på mage, han rullar inte ens över där!
    Jag har använt gåstolen till honom jättemycket tills han nu lärt sig ta sig fram!
    Han sitter på gumpen och drar sig fram med hjälp av armar och ben! Alla sätt går ju, han kommer inte att krypa...
    Vad du gör med ditt barn är ditt val, andra ska inte lägga sig i, jag har också fått kommentarer om att jag skulle ta bort den innan, men nu har han lärt sig ta sig fram så det kommer när dem själv är redo jag tror det kvittar om man har gåstol eller ej!

• Pimey
    Anna i Hult skrev 2011-10-31 06:48:12 följande:
    Din kompis har rätt, men du får kanske underhålla killen mer när han tränar krypning. Det finns barn som går direkt, men då ska de inte ha varit ställda i en gåstol! Släg ut gåstolen så att han får lära sig själv! Frustrationen han har är jobbig, men nyttig, det är helt normalt att inte klara krypning vid 5 månader. Eftersom han ställer sig i krypställning, men ännu inte kommer framåt, så är det inte långt kvar tills han kan själv. Jag skulle gissa på några veckor. Man vet att det är mycket bra för motoriken att krypa, och att det flesta barn behöver träna detta. Om man inte kryper som bebis, så gör de det i 4 årsåldern..
    Men hur ska jag kunna underhålla han mer då jag försöker verkligen med allt?..han total vägra helt enkelt! Slänga ut gåstolen är uteslutet den har hjälpt oss mer än vad den gjort "skada". Han blir gladare och min rygg blir det med. Visst förstår jag att han blir frustrerad av att inte ta sig någonstans men jag kan ju bara inte låta han ligga där och gråta ihjäl sig?  
  • Pimey
    emmaahlm skrev 2011-10-31 07:42:19 följande:
    Min pojke, 9 mån, hatar också att ligga på mage, han rullar inte ens över där!
    Jag har använt gåstolen till honom jättemycket tills han nu lärt sig ta sig fram!
    Han sitter på gumpen och drar sig fram med hjälp av armar och ben! Alla sätt går ju, han kommer inte att krypa...
    Vad du gör med ditt barn är ditt val, andra ska inte lägga sig i, jag har också fått kommentarer om att jag skulle ta bort den innan, men nu har han lärt sig ta sig fram så det kommer när dem själv är redo jag tror det kvittar om man har gåstol eller ej!
    Ja men man kan inte låta bli att få lite skuldkänslor då man får såna påhopp om att det jag gör är dåligt att han inte kommer utvecklas som han ska osv. Men nu när jag har läst ett par trådar så ser jag att många barn inte alls föredrar att ligga på mage och träna då känner man sig inte så ensam!
  • emmaahlm

Jag fick också påhopp, speciellt från BVC-tanten men jag tänkte, skit i henne jag vet vad som är bäst för mitt barn! Han har haft den från 5-9 mån men tar sig som sagt fram nu...

Min vänninas barn, som är lika gammal, har inte använt gåstol alls och han står knappt upp för han inte vill och orkar, han har ju knappt några muskler i benen!

• Pimey
    emmaahlm skrev 2011-10-31 07:55:52 följande:
    Jag fick också påhopp, speciellt från BVC-tanten men jag tänkte, skit i henne jag vet vad som är bäst för mitt barn! Han har haft den från 5-9 mån men tar sig som sagt fram nu...

Min vänninas barn, som är lika gammal, har inte använt gåstol alls och han står knappt upp för han inte vill och orkar, han har ju knappt några muskler i benen!
    Ja det verkar vara olika från person till person här på BVC när ja sa att han går i gåstol så reagerade inte så mycket utan sa bara "okej". Ja en gåstol är inte bara nått som förstör som vissa påstår utan det stärker ju även benmusklerna sen tycker dom ju som sagt att det är kul, dom ta sig ju fram på egen hand.
  • Lindreas

Men haha! En gåstol gör inte så barnet lät sig gå tidigare, och de bygger heller inte några muskler av stolarna. Det är en leksak, som inte ska användas för lång tid i taget, precis som med babysittern och liknande, eftersom bebisens kropp hamnar i en position som den egentligen inte är mogen för. Men absolut, som leksak och avlastning för en trött föräldrarygg är den jättebra!

Att krypa ÄR viktigt för barnets utveckling, men det spelar mindre roll i vilken ordning barnet lär sig saker, det är ju många barn som går först och kryper sen.

• Natulcien

Nu gillar jag varken hoppgungor eller gåstolar eftersom jag anser det vara helt onödiga prylar.
    Men alla nyttjar ju de prylar de vill såklart. Och tycker din son om gåstolen så är det väl fint. Men låt honom inte använda den för mycket.

Och visst har din kompis delvis rätt i att en bebis måste ju få tid att ligga på golvet och prova sig fram för att komma på hur man kryper, sätter sig upp, ställer sig upp etc.

Men vad jag inte begriper är varför det är en sån hets? Din son är bara 5 månader?? Varför ens använda gåstol, hoppgunga och prata krypande när det handlar om en så liten bebis?

Det kommer när det kommer. Hetsa inte!

Vår son låg i sitt babygym och var helt nöjd med det, tills han lärde sig sitta vid 7 månaders ålder. Sen satt han på sin rumpa och var helt nöjd med det tills han kom på att det kanske kunde vara kul att krypa. Då kröp han iväg. Då var han 11 månader.

• Pimey
    Natulcien skrev 2011-10-31 09:38:58 följande:
    Nu gillar jag varken hoppgungor eller gåstolar eftersom jag anser det vara helt onödiga prylar.
    Men alla nyttjar ju de prylar de vill såklart. Och tycker din son om gåstolen så är det väl fint. Men låt honom inte använda den för mycket.

Och visst har din kompis delvis rätt i att en bebis måste ju få tid att ligga på golvet och prova sig fram för att komma på hur man kryper, sätter sig upp, ställer sig upp etc.

Men vad jag inte begriper är varför det är en sån hets? Din son är bara 5 månader?? Varför ens använda gåstol, hoppgunga och prata krypande när det handlar om en så liten bebis?

Det kommer när det kommer. Hetsa inte!

Vår son låg i sitt babygym och var helt nöjd med det, tills han lärde sig sitta vid 7 månaders ålder. Sen satt han på sin rumpa och var helt nöjd med det tills han kom på att det kanske kunde vara kul att krypa. Då kröp han iväg. Då var han 11 månader.
    Hmm känns som ett påhopp här! jag har absolut ingen stress men att bära omkring på en 8 kg bebis hela dagarna är inte bekvämt precis. Babysittern vill han inte sitta i och ligga som du har läst vill han inte..sitta går bra en stund de med. Vill gärna hinna med saker här hemma än att kånka runt på honom hela dagarna. hoppgungan och gåstolen var en välsignelse för oss nu har man armarna fria och han tycker de är kul ..varför kan ingen förstå de? ska inte min son få ha kul?
  • Pimey
    Lindreas skrev 2011-10-31 08:16:31 följande:
    Men haha! En gåstol gör inte så barnet lät sig gå tidigare, och de bygger heller inte några muskler av stolarna. Det är en leksak, som inte ska användas för lång tid i taget, precis som med babysittern och liknande, eftersom bebisens kropp hamnar i en position som den egentligen inte är mogen för. Men absolut, som leksak och avlastning för en trött föräldrarygg är den jättebra!

Att krypa ÄR viktigt för barnets utveckling, men det spelar mindre roll i vilken ordning barnet lär sig saker, det är ju många barn som går först och kryper sen.
    Tycker min son att gåstolen och hoppgungan är rolig så ska han självklart få sitta i den. Sen så får du säga vad du vill jag anser att dom blir starkare i benen av att få försöka lite själv att ta sig fram på egen hand.
  • Lindreas
    Pimey skrev 2011-10-31 19:22:52 följande:
    Tycker min son att gåstolen och hoppgungan är rolig så ska han självklart få sitta i den. Sen så får du säga vad du vill jag anser att dom blir starkare i benen av att få försöka lite själv att ta sig fram på egen hand.
    Sa jag att han inte skulle få göra det? Obestämd
Svar på tråden Vill inte krypa, hellre stå