Har han gått för att dö i fred?
Hej!
Vi har en gammal katt. Vi vet inte exakt hur gammal han är men runt 16-17 år tror veterinären. Vi har adopterat honom och han har varit vår i snart 12 år.
Igår började han bete sig märkligt och vi kunde inte sätta fingret på vad han höll på med. Gnällde, krumbuktade kroppen och hängde med huvudet. I natt har han inte rört sin mat, vatten eller kattmjölken utan bara legat i soffan och sett hängig ut. I morse ville han kela en stund och sedan gick han till lådan där han uträttade både #1 & 2.
Han bajsar aldrig inne annars.
Sen försvann han ut med långsam gång och huvudet hängande. Han lyssnade inte när jag ropade på honom. Nu har han varit borta i flera timmar och jag kan inte finna honom någonstans. Han är aldrig borta annars utan finns alltid i eller runt huset.
Min man tror att han har gått för att dö. Tanken skrämmer mig, vad håller min lille katt på med? Hur gör katter när tiden är inne? Någon som har erfarenhet?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-31 21:59
Solsken! Vår lille kisse är hemma igen! När maken kom hem från jobbet kom han gående, dock sakta, men ändå. Efter ett besök hos veterinären ligger han nu i sin säng och snarkar. Diagnosen blev ålderskrämpor och ett förmodat fall från hög höjd. Dock hittar de inte något större fel på honom och han har både ätit och druckit. Och blivit väldigt kelad.
Vi har fått rådet att älska honom lite extra för nästa gång kommer han nog inte tillbaka.
Men oj vilken tomhet det har varit här hemma idag! Det är då man märker hur mycket de betyder, de små liven.
Jag lovar att vi känner oss glada och kommer att sova gott inatt! Även om vi vet att han börjar bli riktigt gammal och att samma sak kanske kommer att upprepas... Vi får helt enkelt kela lite mer framöver!