• Marpal

Har han gått för att dö i fred?

Hej!

Vi har en gammal katt. Vi vet inte exakt hur gammal han är men runt 16-17 år tror veterinären. Vi har adopterat honom och han har varit vår i snart 12 år.
    Igår började han bete sig märkligt och vi kunde inte sätta fingret på vad han höll på med. Gnällde, krumbuktade kroppen och hängde med huvudet. I natt har han inte rört sin mat, vatten eller kattmjölken utan bara legat i soffan och sett hängig ut. I morse ville han kela en stund och sedan gick han till lådan där han uträttade både #1 & 2.
    Han bajsar aldrig inne annars.

Sen försvann han ut med långsam gång och huvudet hängande. Han lyssnade inte när jag ropade på honom. Nu har han varit borta i flera timmar och jag kan inte finna honom någonstans. Han är aldrig borta annars utan finns alltid i eller runt huset.

Min man tror att han har gått för att dö. Tanken skrämmer mig, vad håller min lille katt på med? Hur gör katter när tiden är inne? Någon som har erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-31 21:59
    Solsken! Vår lille kisse är hemma igen! När maken kom hem från jobbet kom han gående, dock sakta, men ändå. Efter ett besök hos veterinären ligger han nu i sin säng och snarkar. Diagnosen blev ålderskrämpor och ett förmodat fall från hög höjd. Dock hittar de inte något större fel på honom och han har både ätit och druckit. Och blivit väldigt kelad.
    Vi har fått rådet att älska honom lite extra för nästa gång kommer han nog inte tillbaka.
    Men oj vilken tomhet det har varit här hemma idag! Det är då man märker hur mycket de betyder, de små liven.

Jag lovar att vi känner oss glada och kommer att sova gott inatt! Även om vi vet att han börjar bli riktigt gammal och att samma sak kanske kommer att upprepas... Vi får helt enkelt kela lite mer framöver!

• Svar på tråden Har han gått för att dö i fred?
  • viseversa

Låter som det. har också hört att katter gärna går undan när dom ska dö. Mamma hittade i sin ungdom en mumifierad katt i en gammal bod som var typ omöjlig att ta sig in i för människor. Den hade lagt sig i en bekväm ställning och dött. Såg ut som den sov=(

• Marpal
    viseversa skrev 2011-10-31 10:33:14 följande:
    Låter som det. har också hört att katter gärna går undan när dom ska dö. Mamma hittade i sin ungdom en mumifierad katt i en gammal bod som var typ omöjlig att ta sig in i för människor. Den hade lagt sig i en bekväm ställning och dött. Såg ut som den sov=(
    Usch, nu blir jag ännu mer ledsen... Men tack för svaret ändå, jag har väl mina aningar att det stämmer men vill inte riktigt inse det än...
    Och vår lilla 3,5-åring som avgudar vår katt.
  • Marpal
    nemo1 skrev 2011-10-31 10:36:01 följande:
    Ehh, varför inte ta katten till veterinären????
    Han är ju borta! Jag kunde ju inte köra honom till veterinären för att han jamade!
  • nemo1

Som du skrev själv så var det mer än jamade han gjorde?? Gå ut och leta efter katten och kör den till veterinären!

• viseversa
    nemo1 skrev 2011-10-31 10:45:45 följande:
    Som du skrev själv så var det mer än jamade han gjorde?? Gå ut och leta efter katten och kör den till veterinären!
    Fast även om det vore underbart så finns det än så länge inget botemedel mot ålderdom=(. Katten är 17 år gammal. Och det finns ingen medicin i världen som kan ändra på det. Jag tycker också ts ska leta efter sin katt. Men mest för att hon kanske vill vara tillsammans med honom det sista tiden. Samt att man vill veta vad som händer ens djur som kommer bort. Tror tyvärr inte det finns mycket annat att göra i detta fall.
  • SilverLadyG
    Marpal skrev 2011-10-31 10:39:19 följande:
    Han är ju borta! Jag kunde ju inte köra honom till veterinären för att han jamade!
    Varför ska man ta en döende katt till veterinären? Låt naturen ha sin gång istället. Jag tror också att katten gick för att döGråter och i morse kom för att säga hejdå. Beklagar verkligen{#emotions_dlg.flower}
  • Marpal

Jag har sökt efter honom i snart 3 timmar. Jag kan inte se ett spår.
    Nu är han ju en katt som har friheten att kunna vistas ute så mycket han vill men ändå ha ett hem att komma in till. Då och då är han även hjälte och kör bort andra katter från sitt revir och då har han en förmåga att få diverse blessyrer. Det är vi vana vid och brukar då naturligtvis hjälpa honom på alla sätt vi kan. Ibland behöver veterinären kontaktas men oftast har det räckt med tvättning av sår och en stor skål med mat.

Om man nu kan säga att en katt ser sorgsen ut så var det det jag såg i morse. Men jag insåg det inte just då utan mer nu i efterhand. Jag har iaf lagt en ren filt i hans säng och städat undan där han brukar vara. Hoppas att han kommer hem snart och jag har nog tittat ut på hans utsiktsplats 100 gånger den senaste timmen... Dock är det tomt där...

• Marpal
    SilverLadyG skrev 2011-10-31 10:49:36 följande:
       Jag tror också att katten gick för att döGråter och i morse kom för att säga hejdå. Beklagar verkligen{#emotions_dlg.flower}
    Tack.
  • gullehjärtat

Det stämmer att katter brukar gå undan...
    Om det nu är så, så beklagar jag, det är tungt att mista en liten vän :(

Svar på tråden Har han gått för att dö i fred?