• Psyke

    Hej på persiska

    Kan någon hjälpa mig med några enkla ord på persiska/dari? Jag ska träffa ett flyktingbarn från Afganistan och tänkte säga några ord på hans språk.
    Hur säger man:
    Hej
    Hur mår du? (eller motsvarande artighetsfras)
    Hej då
    Tack

    Andra tips? 

  • Svar på tråden Hej på persiska
  • I Blackrose I
    Psyke skrev 2011-10-31 10:55:41 följande:
    Kan någon hjälpa mig med några enkla ord på persiska/dari? Jag ska träffa ett flyktingbarn från Afganistan och tänkte säga några ord på hans språk.
    Hur säger man:
    Hej
    Hur mår du? (eller motsvarande artighetsfras)
    Hej då
    Tack

    Andra tips? 
    Hej

    Jag pratar gammelpersiskan som pratas av en liten minoritet i Iran och många i Afganistan. Det brukar kallas för Litteraturpersiskan i folkmun. Hur som helst.

    Hej: Dorod (Gammelpersiskan), SálAm (nypersiskan)

    Hur mår du?: HAlet chetåreh? (vardagsspråk mellan två personer som känner varandra), HAleton chetoreh? (artighetsfras), Áhvaleton chetoreh (Något gammelpersiska och används ofta när man vill vara artig)

    Hejdå: KhådAHAfez (Nypersiska som betyder ungefär må gud vara din beskyddare), Roz khåsh eller BesálAmát (Användes förrut och betyder ha en bra dag och ha en god hälsa).

    Tack:  Merci (Nypersiska som är ett låneord från franskan), táshákkor (Gammelpersiskan men används i dagens Iran också), har för mig att afganer brukar säga ráhmát till Tack.
    Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • Saman

    Persiska och Afghanska är typ som Ryska och Ukrainska :) Olika Dialekter m.m

    Persiska: Hej - Salam
    Afghanska: Hej - Salam

    Persiska: Jag heter Ali - Man esmam Ali hast
    Afghanska: Jag heter Ali - Ma esmom Ali'e / Ali hast.

    Persiska: Hejdå - Khodafes
    Afghanska: Felan / khodafes.

    Persiska: Jag gillar mat - Man ghaza doostaram.
    Afghanska: Ma ghaza dostarim. 

    Persiska: Jag tränar MMA - Man MMA varzesh mikonam.
    Afghanska: Man/Ma MMA mirom 

    Det finns en stad i Iran som heter Mashad där de har en gammal dialekt som låter liiiite som afghanska om man överdriver. 


    Iran
  • Velouria

    Saman,

    måste rätta dig på ett par punkter ????Har lärt mig en hel del dari och vet nu hur afghaner pratar:

    Jag heter xxx - name ma xxx ast

    Jag gillar mat - ma nan khosh darim


    D.T.I.
  • milad

    Hej.man säger .salam och hur mår du. Säger man

    Helet chetore .godmorgon .blir sobhbekheyr.och jag är hungrig blir man goroosneh hastam.vad heter du.blir esme shoma chi hast. Och jag heter ...... blir man esmam hast .......

Svar på tråden Hej på persiska