• mami75

Kan läkaren se om du tagit ut ditt recept?

Någon som vet?
    Har inte råd att ta ut receptet som läkaren skrev ut.:( 

• Svar på tråden Kan läkaren se om du tagit ut ditt recept?
  • evelayna

gå till apoteket och prata med dom. ibland finns det en billigare variant av läkemedlet de har jag varit med om...

• mami75
    evelayna skrev 2011-10-31 11:48:31 följande:
    gå till apoteket och prata med dom. ibland finns det en billigare variant av läkemedlet de har jag varit med om...
    Inte av denna.
  • evelayna
    mami75 skrev 2011-10-31 11:49:20 följande:
    Inte av denna.
    okay.. vilken osis :( vet faktiskt inte hur läkarna kan se. men på apoteket kan man
    ju se vad som finns kvar man borde nästan kunna se senaste uttagna..
  • Kina42

Ja, det kan läkaren göra MEN endast med din tillåtelse. 

Apoteken har till uppgift att alltid ta den tillverkaren som för dagen har billigaste produkten, tex Pamol istället för Panodil och Alvedon om den så bara är ett par ören billigare.

• Sixxty

Apotekets datasystem och landstinget är inte sammankopplade så läkare kan inte se om du hämtat ut receptet.

• Sweet life
    Sixxty skrev 2011-10-31 12:07:14 följande:
    Apotekets datasystem och landstinget är inte sammankopplade så läkare kan inte se om du hämtat ut receptet.
    Jodå, läkaren kan se vilka mediciner som skrivits ut tidigare samt hämtats ut... Hur förklarar du annars att läkare i vitt skilda landsting kunde se att jag haft vissa mediciner tidigare och skrev ut dem igen?
  • Sixxty
    Sweet life skrev 2011-10-31 12:08:29 följande:
    Jodå, läkaren kan se vilka mediciner som skrivits ut tidigare samt hämtats ut... Hur förklarar du annars att läkare i vitt skilda landsting kunde se att jag haft vissa mediciner tidigare och skrev ut dem igen?
    Det är inte så att din nya läkare begärt journalkopior från din tidigare eller att de haft samma journalsystem. Läkaren har INTE tillgång till apotekets system.
  • Mummy
    evelayna skrev 2011-10-31 11:48:31 följande:
    Dom är väl skyldiga att erbjuda den billigaste varianten, inte bara berätta om den om någon frågar
  • zigne
    niagara skrev 2011-10-31 11:53:15 följande:
    En del apotek erbjuder avbetalning, kan det vara ett alternativ?
    ALLA apotek erbjuder delbetalning.  I och med att det finns ett högkostnadsskydd så så blir inte månadskostnaden över 200 kronor. Har man betalningsanmärkningar så kanske det blir problem, det vet jag inte. Jag tar all min medicin på delbet. då det är jätteenkelt med en räkning i slutet av månaden.
Svar på tråden Kan läkaren se om du tagit ut ditt recept?