• hannahlin

från inkasso till kronkalle

Jag fick ett inkassokrav på en räkning som hade förfallodatum den 30e september. Jag har inte haft möjlighet att betala denna och kommer ej kunna göra det förens den 25e november :(

Någon som vet hur lång tid det tar från att den är i inkasso till att den går till kronofogden?
    Jag har grov ångest och kan inte koppla av. Hur kan man göra? Att jag inte har pengar den här månaden har en annan historia bakom sig.

Tack för svar

• Svar på tråden från inkasso till kronkalle
  • hannahlin
    eliten skrev 2011-10-31 13:42:24 följande:
    Ring upp inkassobolaget och prata med dem
    Kan man påverka detta? Be dom skjuta upp det ytterligare?
  • Jossii

Ring inkassobolaget! Dom brukar vara hjälpsamma om man förklarar läget. :)

• TheCoopers

Ring och prata med inkasso . Du kan säkert göra upp med dem . Om inte så kommer det gå till Kronofogden och då har du 10 dagar på dig att betala .

I'm the me I choose to be ...
  • eliten

Jag tror det, de brukar vara väldigt trevliga och tillmötesgående.
    Väntar du så kommer de lägga på höga påminnelseavgifter och liknande innan de hamnar hos kronofogden

• hannahlin

Men om kravet från inkassot gick ut den 30 september, betyder det att den gått vidare till kronkalle nu? Och om den har det, får jag automatiskt en prick då?

• TheCoopers
    hannahlin skrev 2011-10-31 13:49:26 följande:
    Men om kravet från inkassot gick ut den 30 september, betyder det att den gått vidare till kronkalle nu? Och om den har det, får jag automatiskt en prick då?
    Nej du får inte automatiskt en prick . Du kommer få ett brev från Kronofogden - då har du 10 dgr på dig att betala innan det blir en prick . ( dock lägger de på 500kr extra ) .

Ring till Kronofogden och uppge ditt personnummer så kan du se om det ligger något ärende på dig hos dem . De har öppet nu .
  • SoStylish

Nu är ju skadan redan skedd men nästa gång du inte kan betala en räkning i tid så ring eller maila till det företaget och fråga om du får skjuta upp räkningen. Oftast går dom med på det! På så sätt så slipper du brev från Inkasso och behöver inte oroa dig för Kronofogden.

• Jossii

Även om det skulle gått till kronofogden nu, så ringer du inkasso å frågar om dom kan dra tillbaka det. Då slipper du en prick.

• roffe
    Jossii skrev 2011-10-31 13:52:52 följande:
    Även om det skulle gått till kronofogden nu, så ringer du inkasso å frågar om dom kan dra tillbaka det. Då slipper du en prick.
    Fast det där har jag testat, och om kronis väl har öppnat ett ärende så måste du ändå betala typ 800kr till dom bara i avgifter. Sen spelar det ingen roll om räkningen som var sen betalas till dom eller till inkassobolaget.
  • TheCoopers
    roffe skrev 2011-10-31 14:08:12 följande:
    Fast det där har jag testat, och om kronis väl har öppnat ett ärende så måste du ändå betala typ 800kr till dom bara i avgifter. Sen spelar det ingen roll om räkningen som var sen betalas till dom eller till inkassobolaget.
    För att inkasso ska dra tillbaka ärendet krävs att TS betalat räkningen redan . Det är ju annars inkasso som får stå för de 500 kr till kronofogden och de lär de inte vilja göra

Så går det till Kronofogden måste man betala ursprungssumma + 160 kr inkasso + 500 kr kronis .
  • Computerworld

Gör alltid upp med inkassobolaget. Det är en vanföreställning att man inte kan få betalningsanmärkningar såvida inte Kronofogden har varit inblandad. Det räcker med att ett inkassobolag har nedvärderat din kreditvärdighet, så har du vips fått en betalningsanmärkning.

www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalningsanmarkning/betalningsanmarkning/vadarenbetalningsanmarkning.5.14db52b102ed4e5fe380004946.html

• TheCoopers
    Computerworld skrev 2011-10-31 22:21:38 följande:
    Gör alltid upp med inkassobolaget. Det är en vanföreställning att man inte kan få betalningsanmärkningar såvida inte Kronofogden har varit inblandad. Det räcker med att ett inkassobolag har nedvärderat din kreditvärdighet, så har du vips fått en betalningsanmärkning.

www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsva...
    Nej man har inte vips en betalningsanmärkning för att inkasso har varit inblandat . 
  • Linda 468
    TheCoopers skrev 2011-10-31 14:37:39 följande:
    För att inkasso ska dra tillbaka ärendet krävs att TS betalat räkningen redan . Det är ju annars inkasso som får stå för de 500 kr till kronofogden och de lär de inte vilja göra

Så går det till Kronofogden måste man betala ursprungssumma + 160 kr inkasso + 500 kr kronis .
    Jag har felaktigt fått en räkning som gått till kf och inkasso drog tillbaka den eftersom den redan var betald, men jag behövde INTE betala de 500 till kf
  • Linda 468
    Computerworld skrev 2011-10-31 22:21:38 följande:

www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsva...
    Man kan bli anmäld till ett missbruksregister av inkassobolagen,. men någon regelrätt betalningsanmärkning handlar det inte om
Svar på tråden från inkasso till kronkalle