• Anonym

Om hemorrojder till den som undrar!

Vad är en hemorrojd?

Människan har blodkärl, artärer och vener överallt i kroppen. I ändtarmen och vid ändtarmsöppningen finns det normalt vener. Om dessa sväller upp på ett onaturligt sätt kallas de hemorrojder. Ifall de svullna venerna finns under huden utanför ändtarmsöppningen (analöppningen) talar man om yttre hemorrojder, ifall de finns innanför analöppningen talar man om inre hemorrojder.

Hur vanliga är hemorrojder?

Detta är en väldigt vanlig sjukdom. Ungefär var annan människa i 50-årsåldern har eller har haft hemorrojder.

Vilka är de typiska symtomen då man har hemorrojder?

Hemorrojder kan blöda. Blodet är då oftast klart rött, och kommer också på pappret. Inre hemorrojder kan komma ut genom analkanalen då patienten kryster vid avföringen - på medicinsk språk säger man att hemorrojderna prolaberar. Smärta är inte ett ovanligt symtom vid detta tillstånd.

Ibland kan blodet i en hemorrojd koagulera, resultatet blir då en så kallad "trombotiserad" hemorrojd, som kan orsaka rätt svåra smärtor.

En patient med hemorrojder har små "skrymslen" på sidorna om hemorrojderna, där avföring kan samlas. En liten mängd avföring kan sedan läcka ut, och orsaka hygieniska problem. Likaså kan fukt och slem läcka ut via analkanalen, varvid huden runt analkanalen fuktas, och resultatet av detta brukar vara klåda, som kan vara rätt så besvärande.

Är hemorrojder farliga?

Nej. Hemorrojder är inte farliga och aldrig livshotande. Symtomen kan vara besvärliga, men oftast går de värsta symtomen över på några dagar.

En trombotiserad hemorrojd kan ge ansenlig smärta, men besvären går över på några dagar.

Vad kan man göra själv för att lindra besvären?

Krystande förvärrar besvären. Patienten bör därför använda en sådan diet, att avföringen hålls mjuk. Vid akuta besvär kan ett sittbad lindra besvären. På apoteken fås stolpiller (suppositorer) med lindrande effekt utan recept (t.ex. Scheriproct). Fullständigt symtomfria hemorrojder kräver ingen behandling.

Operation - när är en sådan nödvändig?

Operation är sällan nödvändig. Ibland kan hemorrojderna dock vara invalidiserande - de blöder hela tiden och orsakar svåra smärtor, patienten kan t.ex. ha svårt att sitta - och då får man överväga nödvändigheten av en operation.

Vad är det värsta som kan hända då man har hemorrojder?

Hemorrojdsjukdomen är helt ofarlig. Hemorrojderna utvecklas inte till cancer, och andra långvariga komplikationer förekommer inte heller. Det värsta som kan hända är att en patient med cancer i tjocktarmen eller ändtarmen får blödningar, besöker sin läkare, som ser typiska hemorrojder i proctoskopi - och nöjer sig med denna diagnos. Hemorrojder är så vanliga - varannan äldre människa har sådana - att hemorrojder också förekommer hos människor med andra, allvarligare sjukdomar i tarmen. Och då kan hemorrojderna orsaka en kanske ödesdiger fördröjning av den riktiga diagnosen!

Ät mycket fiber, drick och undvik mat som kan ge hård mage!

• Svar på tråden Om hemorrojder till den som undrar!
  • 3barnsmor35

Jag vill tillägga här också,

Xyloproct finns som salvar o suppar på apoteket, receptfritt bakom disk.
    En räddande vän i nöden

Lactulos finns som oral lösning, hjälper vid förstoppning som kan orsaka hemmisar.

kramar
    Mama Bean
    *hemmisexpert sedan förra graviditeten och förlossningen*

• Anonym

varsegoooo

Har läst så många trådar om detta nu, så jag sökte upp info (lider av detta själv..hmmm..inte kul, jag vet)

Ni som vill får gärna puffa så att det hålls upp ett tag!

• Anonym (M)

Jag kan ju säga som så att drabbas du av en trombotiserad hemorojd så är INTE smärtan RÄTT så jobbig, utan fruktansvärd! Jag fick en sådan för ett år sedan, hemorojden var, enligt doktorn, större än en oskalad valnöt. Ja, jag hade så ont att jag bad doktorn om att söva ner mig. Jag hade dessutom gått med det hemma i över en vecka innan jag sökte för det. Haft hemorojder innan som gått över och tänkte att den här bara var en extra stor. De sköt in morfin i mig och jag fick operera bort den samma dag.

Svar på tråden Om hemorrojder till den som undrar!