• drpepper

Tips på bra ekologiskt schampo & balsam?

Hej!
    Jag är nyfiken på bra ekologisk hårvård. Ni som provat får gärna dela med er av vad jag ska införskaffa. Viktigt att det bara är naturliga ingredienser, skonsamt mot hårbotten och att håret liksom får bli naturligt och friskt.

• Svar på tråden Tips på bra ekologiskt schampo & balsam?
  • eeeee

mitt tips nummer ett: sluta använd schampo! torkar ut och är inte bra över huvud taget. sluta med balsam som innehåller silikoner och mineraloljor. vet inte hur du gör idag? vad använder du? och hur mycket vet du om no poo och balsammetoden?

• drpepper
    eeeee skrev 2011-10-31 15:05:15 följande:
    mitt tips nummer ett: sluta använd schampo! torkar ut och är inte bra över huvud taget. sluta med balsam som innehåller silikoner och mineraloljor. vet inte hur du gör idag? vad använder du? och hur mycket vet du om no poo och balsammetoden?
    Läst lite om no poo. Tittade i no poo-tråden. Kom inte in på länken för godkända balsam..? Kan du berätta mer? Kan självklart tänka mig att testa men det känns lite konstigt... Typ lite väl radikalt för mig. Skulle vilja gå över från skitprodukterna jag använder idag, vanligt schampoo och balsam från Lóreal som totalt torkar ut hårbotten, till något mer naturligt rengörande. Naturliga, snälla och milda ingredienser som ändå rengör.
  • eeeee

nej, du måste vara medlem för att kunna gå in och läsa där, så det rekommenderar jag att du blir :) finns en maaaaassa att läsa där om balsammetoden, varför man ska göra det (http://lockig.se/balsammetoden.php), hur man gör osv. börja i den änden :) sjuälv tvättar jag håret med ägg blandat med pressad citron, aloeverajuice, rosmarinolja och honung. vill du inte vara radikal rekommenderar jag balsammetoden ;) jag började också i den änden och när man kommit igång blir man nyfiken på hur allt annat fungerar på ens hår :) finns en till bra sida med en massa recept osv på, www.nopoo.se 

sen ska man alltid avsluta tvätten med en sur efterskölj, vilken metod man än använder. det gör man av flera olika anledningar. det ska lugna hårbotten, det nautraliserar pht, gör det mindre frissigt, stärker och "stänger" hårstråna så dom inte slits lika lätt. detta gör man genom att blanda iskallt vatten med äppelcidervinäger (luktar ju, men det försvinner när håret torkar) eller citronsyra eller citronsaft - luktfria alternativ ;) detta ska man inte skölj ur med vatten efteråt. själv kör jag med äppelcidervinäger, så jag vet inte den exakta mängden om man använder citronsyra el saft, men det är väl bara att googla eller läsa på nopoo.se antar jag :)

har du torrt hår?

• drpepper

Jag vet inte vad jag har för hårkvalitet..? Måste tvättas var 3 dag pga att då är det fett. Är brunett. Har långt, rakt, friskt, obehandlat hår men sedan en tid tillbaka kan jag känna att hårbotten nog är lite känslig. Som att den svider lite och är torr.
    Hela no poo-grejen låter toppen - men inte för mig just nu iaf. Är för lat. Vill ha det enkelt och vill prova ekologiskt. Milt, bra, naturligt och skonsamt. Tips på sånna produkter?

• eeeee

men balsammetoden är inte svårt. läs på lockig.se ;) kanske jag som skrev för mycket på en gång bara ;) innan använde jag urtekrams rörsockerschampo. köpte på bodystore.se. fungerade bra, men efter balsammetoden skulle jag aldrig använda det igen :b det är mycket naturligt och ekologiskt i det men innehåller fortfarande sls:er som torkar ut håret. innehåller dock inte så mycket sånt så måste du prompt använda schampo kan du väl köra på nåt sånt. kika runt på bodystore, finns mycket där. och så faith in natures balsam tänker jag slå ett salg för, finns också där.

• minnami

Vad kul att du är intresserad! Har själv botaniserat i flera och och ja, det är svårt att hitta rätt för ibland blir håret som svinto! John Masters Organics är riktigt bra. Annars gillar jag edge som finns här https://swedishbeautyfactory.com/category.html/har-2. Coola förpackningar! Simply organic är också bra. Hoppas du hittar någon favort:)

• Indianica

Vi kör med Urtekrams schampoo, har rosenschampoot, som doftar ljuvligt och rengör milt och bra Och det är ekologiskt

• Ellikapellika

Oftast tvättar jag med rasullera eller ägg.
    Jag har provat Naked Bees schampo också, som nödlösning på badet eller så & det fungerar riktigt bra.
    JR Liggett's shampotvål är också toppen.

Svar på tråden Tips på bra ekologiskt schampo & balsam?