• carolineeee

Driftkostnad, vad innebär det egentligen?

Just nu kikar vi på att eventuellt köpa en bostad, en bostadsrättslägenhet kan tilläggas. Men vi funderar på vad denna beskrivning faktiskt innebär:

"Driftkostnad utöver månadsavgift   1 550 kr/mån.

Driftkostnaden fördelas enligt följande Uppvärmning 1250 kr Försäkring 300 kr Kostnaden för uppvärmning inkluderar hushållsström och baseras på en förbrukning på 12 000 kWh."

Så vad innebär då detta? Vad är det för försäkring de räknar med? det kan väl inte vara en vanlig hemförsäkring?

När de skriver uppvärmning inkluderar hushållsström, är det då ALL ström? TV, lampor, spis.. ja allt man använder sig av. Är det då även inkl. nätavgift?      

en annan fråga 12 000 kWh, är det en rimlig förbrukning för en familj på två vuxna och två små barn? Är det snålt eller väl tilltaget? Bostaden är på 90 kvm och har värmepanna.   

Känns som att jag vill ha full koll på vad man ger sig in i för affärer så blir väldigt tacksam för svar! :) 

• Svar på tråden Driftkostnad, vad innebär det egentligen?
  • jacke83
    carolineeee skrev 2011-10-31 14:09:04 följande:
    Just nu kikar vi på att eventuellt köpa en bostad, en bostadsrättslägenhet kan tilläggas. Men vi funderar på vad denna beskrivning faktiskt innebär:

"Driftkostnad utöver månadsavgift   1 550 kr/mån.

Driftkostnaden fördelas enligt följande Uppvärmning 1250 kr Försäkring 300 kr Kostnaden för uppvärmning inkluderar hushållsström och baseras på en förbrukning på 12 000 kWh."

Så vad innebär då detta? Vad är det för försäkring de räknar med? det kan väl inte vara en vanlig hemförsäkring?

När de skriver uppvärmning inkluderar hushållsström, är det då ALL ström? TV, lampor, spis.. ja allt man använder sig av. Är det då även inkl. nätavgift?      

en annan fråga 12 000 kWh, är det en rimlig förbrukning för en familj på två vuxna och två små barn? Är det snålt eller väl tilltaget? Bostaden är på 90 kvm och har värmepanna.   

Känns som att jag vill ha full koll på vad man ger sig in i för affärer så blir väldigt tacksam för svar! :) 
    Osäker på nätavgiften inkluderas i driftkostnaden men skulle inte tro det. Allt annat har de dock bakat in.

Bra länk.
    energimyndigheten.se/sv/Hushall/For-dig-i-lagenhet/
  • Mummy

Låter som en dyr försäkring. Vi betalar inte ens 100 kr/månad för vår hemförsäkring. Kolla om föreningen betalar en tilläggsförsäkring för att det är en bostadsrätt, det gör vår förening. Annars måste ni skaffa en själva

• Snart 3 barnsmamma

12000 kwh låter mycket för att vara bostadsrätt (om jag försod det rätt) Vi har 16500 kwh på en villa på 168 kvm

• Grande Rock
    Snart 3 barnsmamma skrev 2011-10-31 15:01:03 följande:
    12000 kwh låter mycket för att vara bostadsrätt (om jag försod det rätt) Vi har 16500 kwh på en villa på 168 kvm
    Om du inte har direktverkande el till uppvärmning ser jag inte riktigt kopplingen mellan elförbrukning och bostadsyta, upplys mig gärna.
  • Grande Rock
    carolineeee skrev 2011-10-31 14:09:04 följande:

Då får du troligtvis ett bättre svar av mäklaren eller föreningen, vilka det nu är som har angivit ovanstående "driftskostnad"
  • Roxter

Jag har bara ett råd när det gäller beräkning av driftskostnader: ta i. Räkna upp kostnader för el, vatten, försäkring och allt annat så kan ni istället bli glatt överraskade istället. Den som bodde där innan kan inte veta vilken hemförsäkring ni kommer att välja, hur ofta ni kör tvättmaskinen eller tar ett bad. Sen bör ni kolla upp (om ni hittat nåt speciellt ni fastnat för) hur betalning av sophämtning och tv-avgift går till. Ibland är det inbakat i avgiften och ibland inte, kanske vill ni dessutom ha en annan lösning för tv.

Det är upp till säljaren att ange dessa värden och ibland kan de mer eller mindre avsiktligt glömma bort ett och annat. En före detta granne till mig angav årsavgiften i samfälligheten som 4000:- per år. När vi träffade samma mäklare veckan därpå upplyste jag henne om att den var på 12000:- per år och att de kanske bör ändra den andre annonsen. Så lätt är det att ge fel värden!

• SkåneP
    Grande Rock skrev 2011-10-31 18:40:34 följande:
    Om du inte har direktverkande el till uppvärmning ser jag inte riktigt kopplingen mellan elförbrukning och bostadsyta, upplys mig gärna.
    Bostadsytan korrelerar oftast med volymen, ju större bostadsyta ju mer att värma upp.

Även utan direktverkande el man man ofta se en  nästan perfekt korrelation avseende elförbrukning och utetemperatur,

Vi har luft-vatten värmepump, men ändå går 85-90% av all el till elen går till uppvärmning.
  • carolineeee

Tack för alla svar och tips på länkar!

Givetvis ska jag kolla med mäklaren när jag går på visningen men ville gärna ha så mycket som möjligt klart för mig innan så det går att räkna med någorlunda rätt siffror.

Med risk för att verka riktigt korkad nu...    men om man har värmepanna, är det samma sak som att ha direkt-el? 

Svar på tråden Driftkostnad, vad innebär det egentligen?