• TvåBlir3

Syskonvagn, vilken ska man välja?

Har funderat mycket kring syskonvagn eftersom vi får tillökning till sommaren och det finns ju så många olika märken, modeller o dess finesser är oändliga känns det som. Skulle underlätta om ni som vet skulle komma med tips och råd kring det här dilemmat som jag nu har.

• Svar på tråden Syskonvagn, vilken ska man välja?
  • Pia och Elna

Hur gammal kommer ditt första barn vara när nästa kommer? Jag har stött och blött detta med syskonvagn och det blev till slut en UJ och den är jag nöjd med. Men vad har du för behov? UJn är stor som satan och gick inte in i vår gamla bil så bra.

• bollanmollan

vi har en babytravel som vi gillar.

• VildVittra

Vill man kunna ha bebisen mot sig och det större barnet framåt finns inte så många alternativ tyvärr

Bozz Twin, Basson duo, Buggaboo Donkey, Myfirstwheels och en ny från RIKO (2me) LosAngeles heter den, har inte kommt ut än.

Vi tog en BOZZ fast jag ville ha en Basson men i GBG där jag bor finns ingen återförsäljare och min man vägrar köpa vagn på internet (tråkmåns!!!)

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • bollanmollan
    VildVittra skrev 2011-10-31 21:19:34 följande:
    Vill man kunna ha bebisen mot sig och det större barnet framåt finns inte så många alternativ tyvärr

Bozz Twin, Basson duo, Buggaboo Donkey, Myfirstwheels och en ny från RIKO (2me) LosAngeles heter den, har inte kommt ut än.

Vi tog en BOZZ fast jag ville ha en Basson men i GBG där jag bor finns ingen återförsäljare och min man vägrar köpa vagn på internet (tråkmåns!!!)
    babykul.se/barnvagnar/2me/tvilling-syskon/2me-syskon-jogger-los-angeles-svart/

Är det den? den var fin har inte sett den innan
  • Pia och Elna
    VildVittra skrev 2011-10-31 21:19:34 följande:

Du menar väl när bebisen sen sitter och inte när man har babyn i liggdel? Det problemet hade jag också att jag ville ha. Jag fick dock möjlighet att köpa en UJ superbilligt så det belv den och ännu så länge har jag min babis i liggdel så jag får se om jag gillar den även när vi byter till sittdel.

Bozzen var ett bra alternativ dessvärre så hade den inte ställbart handtag så den passade inte mig. Bassonen hade jag samma problem med att jag inte kunde titta på den ordentligt den var ett alternativ som jag övervägde. Dess sittdelar är små så man kan inte ha den så länge ska man veta.

Över lag verkar i mina ögon Donkeyn överlagsen men den hade inte kommit när jag köpte.
  • VildVittra

Jag gillar också Donkey...herregud vem gör inte det.....men tyvärr skulle jag aldrig spendera en halv bil på en vagn.....hur bra den än är. (alltså jag tycker den är svindyr)
    Det är ju så kort tid man behöver en liggdel i vagnen i allafall...(min första ville sitta/ligga vid tre månader...annars skrek han sig blå, andra barnet lika så fast vid fyra månader....nu denna gång hoppas jag att trean kommer vilja ligga hela vintern....han är två månader nu.

Alltså jag tycker inte BOZZ twin är perfekt eller ultimat alls....den är lite plastig, vindskyddsknapparna på liggdelen är SVÅRA att få bort, man drar och drar....blir orolig att tyget ska gå sönder.

MEN den är lätt, väger INTE mycket alls och mega lättsvängd, allrahelst för att var så stor som den är.
    Jag tycker den är rätt snygg och tösen sitter jättebra i sin sittdel.
    Väldigt lätt att montera.
    Jag tar av liggdelen varje dag innan jag ställer in den i barnvagnsrummet.
    Har liggdelen inne...bara en bättre fräschare känsla....fårskinn och filtar får ligga kvar i då eftersom jag har den i en garderob i sovrummet.

Kontentan för oss var en kompromis....min man vägrade köpa Basson online och två timmar i bil till närmaste återförsäljare kändes inte bra...om det skulle gå sönder nått, blir det väldigt omständigt för oss att få det fixat.
    Los Angeles vagnen hade inte kommit då vi behövde den.

Men jag är rätt nöjd med Bozzen, hört många tyvärr som är missnöjda och sålt sin rätt fort =(
    Vi kommer ha denna tills mellan barnet, tösen kommer orka gå eller åka ståplatta, troligen till försommaren, då byter vi nog till "gammla" sittvagnen hon hade, sätter ståplatta på den och är redo för nya äventyr =)

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • TvåBlir3
    Pia och Elna skrev 2011-10-31 16:37:26 följande:
    Hur gammal kommer ditt första barn vara när nästa kommer? Jag har stött och blött detta med syskonvagn och det blev till slut en UJ och den är jag nöjd med. Men vad har du för behov? UJn är stor som satan och gick inte in i vår gamla bil så bra.
    Han blir då 1,7 år gammal så han lär ju sitta i vagnen rätt så mkt. Har också tänkt på UJ men som du säger så är den rätt så stor och vi åker kollektivt eftersom vi inte har körkort, verken min man eller jag så det måste få bra plats på bussar etc. Tack för ditt svar :)
  • TvåBlir3

Tack alla för era tips och erfarenheter. Det hjälper mycket! jag och mannen min ska åka iväg imorgon o titta på lite vagnar. Bra att vara ute i god tid :)

• Euphoria

Vi valde en Baby jogger city select.

Den kan du ju välja åt vilket håll du vill ha barnen. Jag ville absolut inte vända små barn framåt, och då försvann många vagnar från listan (tur det då min yngsta vägrade liggdel från 4 månader, med många vagnar hade jag tvingats vända henne framåt, hemska tanke!)

Bäst med den är hur liten den blir ihopfälld, den tar mycket mindre plats fälld än vad våran singelvagn gjorde.
    Vi får plats med vagnen och medelstor hund i bilens baklucka utan problem.
    När vi hade syskonvagn på bredden fick vi kämpa för att alls få in den i bilen, det var millimeterpassning (Teutonia s4 & first wheels)

Jag åker mycket buss med min vagn utan problem. Och den är mycket smidigare i stan än dom breda vagnarna, dom fick jag ofta lämna för att jag inte kom fram för att titta på saker i affärerna.

• Pia och Elna
    TvåBlir3 skrev 2011-11-01 22:31:22 följande:
    Han blir då 1,7 år gammal så han lär ju sitta i vagnen rätt så mkt. Har också tänkt på UJ men som du säger så är den rätt så stor och vi åker kollektivt eftersom vi inte har körkort, verken min man eller jag så det måste få bra plats på bussar etc. Tack för ditt svar :)
    Det är ungefär samma ålder på min stora när vi fick lillan.  Ja UJn är nog lite bökig kollektivt jag har inte provat jag har faktiskt tagit med singelvagn och bärsele då jag inte velat ha stora vagnen. Jag kan bära både stora och lilla tjejen i selen då man kan ha den på ryggen så man kan turas om att ha barnen i vagnen.

Tänk bara på att om du har en vagn som ena barnen inte ser ut från så kan det bli så att de inte vill åka vagn när de blir lite större. Min kompis köpte en sådan där bebisen ligger under det stora barnet men den funkade bara några månader för dem.
  • bollanmollan

Hr inte haft problem på bussar eller tunnelbanan med vår babytravel,kommer fram överallt jag testat som hos dr, affärer m m

Svar på tråden Syskonvagn, vilken ska man välja?