• Ignalina

Blanda mjölkfri välling med Havredryck???

Hej!

Vi kör mjölkfritt med vår kille på 8 månader pga misstanke om mjölkproteinallergi. Vi har kontakt med en bra barnläkare och ska dit igen för kontroll och uppföljning om några veckor.

Jag har en fråga ang välling. Min son verkar ganska kräsen och vägrar dricka EnaGos välling om man enbart blandar till den med vatten. Jag ammar fortfarande lite men mjölken räcker inte till och jag känner att vi behöver komplettera bröstmjölken. Därför testade jag att blanda vällingen med Solhavre havredryck istället för vatten. Alltså 200 ml havredryck och 4 msk pulver. Nu dricker han vällingen med stort nöje.

Men får/kan man verkligen göra så?? Snälla - hoppas någon kan svara! Har frågat vår barnläkare men han verkade inte riktigt ha en åsikt...

Borde jag istället ge honom mjölkfri ersättning?

I dagsläget dricker han 1-2 flaskor välling/dygn - alla andra mål består av "mat" och bröstmjölk samt en portion gröt på morgonen.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Blanda mjölkfri välling med Havredryck???
  • Laboblina

Så blandade jag välling till min son när han var liten. (Fast jag hade solhavre och enago grötpulver för det var innan vällingpulvret kom.) Vad är du orolig för?

• Ignalina

Tack för svar!! Jag vet inte varför jag är så orolig... kanske att det blir lite "kaka på kaka" och för mycket havre? Obestämd

• Mela78

Visst blir det mycket havre, men å andra sidan är det svårt att få ihop tillräckligt med kalcium utan att göra som ni gör. Vi gjorde likadant med dottern.

• mammatilljames

Ursäkta att jag "stjäl" din tråd.. Har också samma fråga, fast angående en 6månaders. Och jag vågar inte ge för mycket havre, så tänkte risdryck. Funkar det likabra? Sonen gillar inte Sempers välling (mjölkfri) eller Enagos särskillt mycket.. Tänkte då testa om det funkade men ris/havredryck istället för vatten. 

Vi har inte testat än, eller någonsin gett havre/risdryck eller något sådant. Han äter Sinlacgröt 50/50 med Enago för att helt övergå till Enago, men det är inte jätteenkelt, den är ju inte lika söt och god tycker han. 

♥James 110510♥
  • Miralicia

Inga prolem att göra så, blir snarast ett bra tillskott av extra kalcium. Blir som Mela 78 skrev kanske lite mycket havre om han får det vid flera tillfällen om dagen, men i det fallet är det rätt lätt att åtgärda genom att använda sig av risdryck att blanda grötpulver med.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Blanda mjölkfri välling med Havredryck???