• Björkeli

Någon som gjort en rectoskopi?

Hej!

Jag har fått info blad om att äta "lättare kost" dagen innan undersökningen.

Vad menas med lättare kost?
    Snälla ge mig exempel!

Tack!

• Svar på tråden Någon som gjort en rectoskopi?
  • Mumin

Ingen aning, min man gjorde en rektoskopi för ett par månader sen men jag har inte för mig att han åt lättare kost innan.
    Men lättare kost är väl kanske sallad, pasta med lätt sås, mycket frukt och grönsaker, soppa, kokt mat... jag vet inte. Tyngre kost är kanske tex rött kött, potatisgratäng, bearnaisesås, mycket stekt mat, grädde i maten, fett etc.

• Mumin

Det var nog ingen rektoskopi han gjorde utan en koloskopi men det kvittar ju just nu... Sorry!

• Gisse the one and only

Förberedelse
    Tarmen måste ibland göras ren före undersökningen. I vissa fall ska du ta ett lavemang ett par timmar före undersökningen. Det kan också räcka med ett mindre lavemang precis före undersökningen.

Du kan äta och dricka som vanligt före och efter undersökningen.

Hur förbereder man sig?
    Om inte annat är bestämt med läkaren så tar Du ett mikrolavemang 1-2
    timmar före i hemmet, så att du har tömt tarmen före undersökning. Du kan hämta ett mikrolavemang i receptionen på vårdcentralen.

• Björkeli

Hej!

Tack för era svar!

Gislöv: Jag har fått hemskickat 2 microlax som jag ska ta på morran och info kring lättare kost. När jag sökte på nätet innan jag fått infobrevet läste jag med det du skrivit.
    Det är säkert olika från ställe till ställe kan jag tänka.

Min läkare kanske inte ser så bra...

Tack igen!

• Gisse the one and only

Björkeli

Haha kul med en läkare som er dåligt.....hoppas han tar rätt ingång

Kram Och lycka till....

• Gisse the one and only

Björkeli

Haha kul med en läkare som ser dåligt.....hoppas han tar rätt ingång

Kram Och lycka till....

• snusmumrik531

Hej!

Lättare kost är mkt flytande dryck dock inte te eller kaffe, gärna soppor. Inget kött eller allmän fet mat som tar tid att smälta.

• Starkast

Jag har inte gjort rekto. men kolo och gastro. Var glad att det bara är rekto!!! då slipper du de jobbiga förberedelserna....
    Hela mina tarmar var ju tvugna att vara helt rena. fick ett hemskt medel att dricka. först morgon och sen kväll. båda gångerna ett glas. man fick kväljningar av att bara lukta på det. det tog ett par timmar båda gångerna att få ner det... sen var det bara till att dricka massor av vatten tills det bara var rent, ofärgat vatten som också kom ut...

då var det lätt mat 2 dagar innan. med lätt mat menades pasta, potatismos, soppor och.dyl. dagen innan klara drycker fram till 24.00. med klara drycker menades saft, vatten, te, buljong, silad juice o.dyl.

Men du kanske redan varit där? Om inte: Lycka till!

• Björkeli

Tack för svaren!

Har varit där och det gick bra.
    Nu ska jag iväg på tarmröntgen om ca 2v o det var väl ganska jobbiga förberedelser inför den. 3 dagar med 3 olika laxerande medel och extremt lättkost.

O själva röntgen vill jag helst inte tänka på...

Jaja, det är bara att bita ihop!

Tusen tack för er hjälp.

Svar på tråden Någon som gjort en rectoskopi?